Rullar lätt även utan elassist

Björn Åslund

Björn Åslund

17 feb 2021

Det finns elcyklar som rullar så lätt så att man undrar: behövs elassist? Rose Xtra Watt är en sådan. På plan mark kan man låta motorn vila.

Den elektriska drivkällan är en Bosch Active Line mittmotor, det är Boschs instegsmotor som är ganska snäll. I övrigt kan den sammanfattas som en väl utrustad trekkingcykel av hydridtyp. Den har ett brett användningsområde, bör fungera för såväl dagligt bruk i stan, som för långfärder med packning, ibland på dåliga vägar. 

Testcykeln var med unisexram, vilket är lämpligt om cykeln ska delas mellan personer av flera kön. Annars finns den i herr- respektive dammodell. Finns i fyra ramstorlekar. Dessutom en del extra tillbehör, som andra växelsystem.

Rose Bikes är ett tyskt märke (uttalas ”råse”) som nu vill etablera sig i Sverige. Man har ett showroom i Järfälla, och försäljning över webben. Som de flesta andra tyska cykelmärken är prisnivån ganska hög, men också nivån på utrustning och komponenter. Som exempelvis hydrauliska skivbromsar från Shimano i kombo med breda Schwalbe däck ger en suverän bromsverkan. 

Eller ett brett styre med ergonomiska handtag och barends för varierad sitt- och handposition.

Utrustning

EEEE

Sadel med gelfyllning anpassad för kvinnor.

Schwalbe Marathon 50-622, ganska breda däck.

Hydrauliska skivbromsar Shimano BL-T445S, 180/160 mm. 

Fjäderdämpad sadelstolpe.

Framgaffel Suntour SF17, låsbar och luftdämpad som kan anpassas.

Styrstammens höjd har snabbkoppling och kan justeras.

Framlyse Lumotec IQ Cyo Premium.

Alfine navväxel, med åtta växlar.

Abus ramlås, dock ej godkänt av Stöldskyddsföreningen.

Motor

EEEE

Bosch Active Line är instegsmodellen hos Bosch. Bosch har nått generation 3, och något man noterar är den låga ljudnivån. På lägsta nivån Eco är krafttillskottet litet, men då ska batteriet räcka till minst tio mil. Först på nästa högsta Sport ger motorn tydligt tryck. Och högsta Turbo tar man till i rejäla backar, men du får också lägga till en del egen kraft.  Med 40 Nm i vridmoment, så är Bosch Active en av de svagare mittmotorerna. Det blir alltså inte några rivstarter, så den passar cyklister som vill färdas ganska lugnt.  

Cykeln har den större displayen (cykeldator) Intuvia, en cykeldator som visar de flesta väsentliga färddata, som distans, trip, motorns belastning, med mera. Här sätter man på belysning, och kan även läsa felkoder. Den går enkelt att lossa från cykeln, för att minska stöldrisken. Har usb-port för laddning av externa enheter.

Byggkvalitet

EEEEE

Aluminiumram med inbyggda kablar och vajrar. De komponenter vi kunde granska verkar var av bättre kvalitet.

Cykelkänsla

EEEE

Du kan lugnt starta utan att ens aktivera motorn, den rullar så pass lätt.

Bosch Active Line är ett motorsystem som reagerar tydligt hur mycket kraft man lägger på pedalerna, men den har ganska litet vridmoment (40 Nm) för att vara mittmotor. Det krävs lite tryck på pedalerna även när motorn är aktiverad. Passar alltså för cyklister som inte har något emot att trampa lite själv, och ibland med avstängd motor för motionens skull. Så någon extrem backklättrare är den inte.

Själva cykeln känns som en helgjuten enhet, där du som cyklist är herre över färden. Inga tveksamheter. Styret är ganska brett, och händerna kan inta lite olika positioner, vilket ju kan vara bra när man sitter framåtlutad på längre färder.

Den bör vara hyfsat trevlig även på ganska skumpiga vägar, eftersom den har framdäm­pare som kan ställas in efter personliga preferenser.

Något som verkligen imponerar är bromsarna. Man behöver inte lägga mycket handkraft, så hejdas färden tydligt. Breda däck bidrar till gott grepp. Så stopp får man snabbt.

Prisvärdhet

EEE

Den här elcykeln är inte direkt lågpris. Å andra sidan är det kvalitetskomponenter rakt igenom, vad vi kan se. Vi bedömer att prislappen är vad man kan förvänta sig.

Utseende

Snygg cykel, är en kommentar jag får höra under testcyklingen. Rose Xtra Watt är dock inte en hoj som sticker ut, den är ändå ganska diskret, med viss sportig elegans.

Plus

+ Riktigt bra bromsar.

+ Ordentlig dämpning.

+ Lättrampad utan motor.

Minus

– Motorn inte den starkaste.

Betyg: 20/25

Bild: 2018-09/rose-xtra-watt-unisex-bild-6.jpg
Ergonomiska handtag och barends kan ge varierad sittposition.


Bild: 2018-09/rose-xtra-watt-unisex-bild-5.jpg
Bosch Intuvia display kan enkelt lossas, det minskar stöldrisken.


Bild: 2018-09/rose-xtra-watt-unisex-bild-7.jpg
Bra skivbromsar och inkapslad navväxel skyddar mot smuts.

Fakta– Rose Xtra Watt

Klass: Premium

Pris: Cirka 28 500 kr

Vikt: 23,3 kilo

Motor: Bosch Active Line, mittmotor

Batterikapacitet: 400 Wh (500 Wh
som alternativ)

Testcykeln från:
Rose Showroom, Järfälla,

rosebikes.se

Ur Allt om Elcyklar nr2 2018