Retrocykel med pigg mittmotor men utan display

Björn Åslund

Björn Åslund

17 feb 2021

Gillar du en mer klassisk ram med smala ramrör och cykelkorg, men vill kombinera det med eldrift så är ju Skeppshult Favorit ett intressant alternativ. Utrustad med Shimano Steps minsta mittmotor, men där man bantat bort den vanliga displayen. Hur funkar det?

Ingen stor display på styret, bara en liten enkel manöverpanel med lysdioder där man kan växla mellan effektlägen och lite koll på batteriet. Det är allt. Vi tror faktiskt Skeppshult tänkt rätt här. Med tanke på cykelns stil och utseende vänder den sig troligen till en äldre grupp som främst är ute efter en bekväm och fungerande elcykel. Att veta om cykeln rullar i 22,8 eller 23 km/tim, eller om kadensen är 78 är inte huvudsaken. 

Faktum är att man klarar sig hyggligt ändå. På batteriet finns fem lysdioder som visar batteriets laddnivå, och den lilla manöverknappen klarar ju motorsystemets grundfunktioner. Dessutom slipper man en Steps display på styret, som är lätt för den oärlige att plocka bort.

Cykeln i övrigt är ju ganska retro, ramen av stål för tankarna till cyklar från 80-talet. Men den är ändå i modernt utrustad med 7 växlar, batterilyse, pakethållare med klick-in-fäste och skivbroms fram, vilket inte att tänka på för 30 år sedan.

Skeppshult Favorit är inte förstavalet om du tänker cykla riktigt långt, då ramen saknar dämpning och sittställning är upprätt. Den är mer en asfaltnötare för stan. Men vill man cykla långt finns kapacitet. Skeppshult anger upp till 150 km körsträcka på läge eco, vilket vi faktiskt bedömer som möjligt utifrån erfarenheter från Steps och batteriet på 418 Wh.

Cykeln vi testade var med herram, men Favorit El finns också med damram med lägre insteg. Skeppshult även modellen Stil El, som är snarlik Favorit men med Steps starkare motorsystem E6110.

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Motor:

Mittmotorn är Steps E5000 som är en mittmotor som är instegsmodell i serien Shimanos Steps. 40 Nm är angivet vridmoment är ju inte så högt, men det ger ändå riktig bra med kraft, så det räcker för de flesta. På högsta effekt High kunde vi forcera en tung backe, där många cyklister går upp, i riktigt hygglig fart. Det är nog bara om du dina kilon är många och vill dra tunga lass i riktiga backar, som du bör titta på annat system med mer el-muskler.

Batteriet på 418 Wh och Skeppshult anger upp till 150 km körsträcka på fullt batteri. Vi anser det fullt realistisk, åtminstone på lägsta effektläge eco och goda förhållanden, som sommartid (varmt, då räcker batteriet längre) och lite vind.

På Eco får man visserligen själva trycka på lite på pedalerna, men ökar man till Normal får man ordentligt med assistans. Läge High behöver man endast i i undantagsfall. 

Motorns respons är snäll, och svarar naturligt när man pressar pedalerna hårdare. Shimano Steps E5000 är riktigt tyst. Först när det är alldeles tyst i omgivningen upptäcker man det stilla suset nere vid pedalerna.

Batteriet är lätt att lossa och sätta tillbaka. Det kan inte laddas i cykeln, utan det görs med en separat laddare. Batteriet är hyfsat enkelt att bära med då, det är utformat med ett handgrepp.

Shimano lovar 1000 laddningscykler utan påtaglig försämring, vilket låter väldigt mycket. Vår erfarenhet av Steps batterier är dock att de är riktigt hållbara, och har endast tappat några få procent efter flera års bruk (åtminstone om man behandlar det väl).

Så var det Skeppshults val att avstå den vanliga Steps-displayen, som kan visa en mängd värden och inställningar. Istället manövreras system med alltså en liten kopplingsdosa, eller ska vi kalla det mini-display (Shimanos beteckning EW-EN 100). Den har endast en knapp och två lysdioder, som kan visa assistansnivå och batteri (röd LED mindre än 20 procent batteri).

Men det finns lösning i de fall man verkligen saknar display. Shimano har en mobilapp som trådlöst kan hämta alla värden som systemet E5000 kan ge ifrån sig. Med en mobilhållare på styret så fixar man alltså en display med massor av data från Steps E5000.

En liten störande detalj med kopplingsdosan, är att man måste släppa en handen från styret när man vill ändra inställningar, och det kan bli lite vingligt med tung last i korgen i en uppförsbacke.

Betyg: 5

Bild: 2020-06/dsc08689.jpg
Ingen vanlig Steps-display, systemet styrs från en en liten kopplingsdosa. Men med en telefonapp kan man få upp massor med värden från motorsystemet.

Byggkvalitet:

Skeppshult framhåller att man bygger sina ramar i ett lätt höghållfast stål från SSAB. Man har alltså avstått från aluminiumramar som i stort alla andra cykeltillverkare satsar på. För kvalitet och hållbarhet är stål ett utmärkt val, men det begränsar sannolikt möjligheterna till formgivningen, därav en lite ålderdomligt framtoning på cykel.

Nej, så några frågetecken kring hållbarheten hittar vi inte.

Betyg: 4

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Utrustning: 

Denna Skeppshult har de mesta en elcykel behöver.

Sju navväxlar Shimano Nexus.

Sadeln är ganska fast.

Fotbroms bak, hydraulisk skivbroms fram.

Pakethållare med stoppklaff framtill, ordentlig hållare och AVS klick-in-fäste för väskor och korgar.

Metallkorg fram med finmaskigt galler i nederdelen (småsaker stannar kvar).

Ramlås Abus 5650

Täckande kedjeskydd. 

Batterilampor fram och bak, tänds på respektive lampa.

Betyg: 4

Bild: 2020-06/dsc08695.jpg
Bra pakethållare med klaff framtill, ordentlig hållare och AVS klick-in-fäste för väskor och korgar.

Cykelkänsla:

Skeppshult Favorit El inbjuder inte till racercykling. Det är mer en elcykel där man trampar på i ganska lugnt tempo. Inte så den har svårigheter att nå elcykelfart, motorsystemet har kraft så det räcker. Men det är stilen, lite värdig retro, som är en uppmaning till cyklisten att inte braka på som en lycra-fantom.

Med motorn avstängd går det lite tyngre, men risken att råka ut för batteritorsk är minimal med tanke på möjliga körsträckor.

Utväxlingen är ganska hög, jag gillar att trampa på med rätt hög kadens, och de högsta växlarna 6 eller 7 hade jag knappt användning för. Men enligt cykelhandlaren så uppskattas dessa höga växlar av många cyklister som vill trampa långsamt. Så det är lite av en smaksak om denna utväxling passar.

Totalt sett är cykelkänslan betryggande. Fotbroms i kombination med skivbroms på framhjulet ger bra bromsverkan. Att cykeln har fotbroms är en eftergift för svenska cykelvanor, trots att handmanövrerad skivbroms är bättre.

Betyg: 4

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Prisvärde: 

Nära 25 000 kr. Så mycket kostar de flesta citycyklar med Steps E5000, så priset är nog rätt rimligt.

Betyg: 3

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Utseende/design:

Helt rätt utseende om man gillar cyklar som vinkar några decennier bakåt i tiden. Själva motorsystemet syns knappt, men batteriet är en rejäl och väldigt synlig klump.

Plus

+ Motorsystem med bra ork som går tyst.

+ Långa körsträckor med batteri.

+ Motorn kan också styras med mobilapp.

+ Bra lastmöjligheter, korg fram och ordentlig pakethållare.

Minus

– Inget

Totalbetyg: 20/25

Fakta– Skeppshult Favorit El herr

Klass: Premium 20 000 – 30 000

Pris cirka 24 500 kr

Vikt: 25,1 kilo

Motor: Shimano Steps E5000

Batterikapacitet: 418 Wh

Testcykeln från: Jacks cykel, Nyköping.

Läs mer