Rå mopedvikcykel

Gustav Forsberg

Gustav Forsberg

12 feb 2021

Rawbike gör sannerligen skäl för sitt namn. Brutal maskulin framtoning som väcker habegär hos många. En spännande hybrid mellan EU-moped klass 2 och elcykel som samtidigt är vikbar. Ett eget stuk som sticker ut i mängden.

Jag hinner inte långt förrän några byggjobbare stannar till och frågar vad tusan det är för cykel. Rawbike flirtar utseendemässigt med lätta terrängmotorcyklar. De enorma däcken river bra på löst underlag. Tröttnar man på att trampa så är det bara att vrida på gashandtaget och fara fram i 25 km/h.

Men trots sin japanska motor på hela 750 W, så kroknar cykeln relativt snabbt när jag försöker ta mig upp bara med gasen, i en hyggligt brant backe. Då ska man komma ihåg att jag med fotoutrusning ligger nära maxvikten på 115 kilo för last.

En navmotor har många fördelar. Men en nackdel är att den har samma utväxling hela tiden. Med mittmotor ändras utväxlingen även när man byter växel. På lägsta växel får man då rejäl råstyrka i backar. Med Raw-bikes navmotor får jag trycka hårt på tramporna, för att komma upp i lite brantare backar. 

Det är lätt att bli lat när man hela tiden har handen vilande på ett gashandtag. De breda grovmönstrade däcken ger ett kraftigt vinande ljud, men också ett suveränt grepp mot marken. Bör fungera fint under vinterhalvåret. Sommartid går det att byta till släta däck, som rullar tystare. 

Bild: 2018-04/dsc02245.jpg
Låg placering av batteriet, på hela 749 watt, ger bra balans.

Byggkvalitet

Vikcyklar brukar gärna bli lite rangliga i ram och styrning. Men här har man byggt en stadig ­cykel som tål fart. Därmed blir Rawbike några kilo tyngre än vad som är vanligt för elcyklar. Även om modellen är rå i sitt tilltal, så är det kvalitet i bygget. Uppfästningen av kablar och vajrar med buntband känns dock lite väl enkel.

Utrustning

Rejäla breda stänkskärmar. Men framskärmen slutar lite för högt i bakkant för att skydda skor och kedja. En minimal men stark paket­hållare ingår i priset under introduktionen. De fasta cykellamporna tänds enkelt via displayen.  För att inte dra iväg i pris, har man valt de lite enklare utanpåliggande Shimano Acera, med sju växlar. 

Med motorn i bak­navet så behöver kedjan bara ta hand om kraften från cyklisten och slits inte ut lika snabbt som på cyklar med mitt­motor. Även skivbromsarna från Shimano är av enklare slag med vajer, med risk för fastfrysning vintertid. Ger inte samma fingertopps­känsla som hydrauliska bromsar. Skulle gärna se ett framtida modellprogram med både instegsmodeller och Rawbikes med exlusivare komponenter.

Ihopvikt är Rawbike väldigt stor. Det är framför allt de biffiga däcken som ökar volymen rejält. Trots 20-tumsfälgar blir hjulen stora med de stora däcken. Knappast lockande att ta cykeln på bussen eller stuva in den i båten. Men självklart bra att kunna ta den i bilen, om man har tillräckligt med plats. Låsningarna av ram och styre känns tillförlitiga, med bra säkerhetsspärrar. 

Cykeln kan lätt lyftas i ett stort handtag, som samtidigt ger ramen bra styvhet. Det finns också ett fiffigt handgrepp i sadelns bakkant. Kedje­skyddet är spartanskt med bara en ring som täcker kedjekransen.

Cykelkänsla

Rawbike känns lite klumpig med sina grova däck när motorn är avstängd. Men inte värre än att man ledigt kan cykla hem utan el, om batteriet tagit slut. Detta är trots allt en elcykel som även tjänstgör som EU-moped. Lägger man till lite trampande, så kommer man längre på en laddning, får motion och blir varm kalla dagar.

Motor

Den japanska navmotorn gör sitt jobb. Placeringen i baknavet ger utmärkt väggrepp. Man får mixtra lite med de sex olika effektprogrammen för att hitta rätt elstöd. Med batteri på hela 48 V borde det bli små effektförluster. Men plupparna på displayen åker ner ett steg vid hård belastning och sen upp igen när belastningen minskar. Detta tyder på att batteriet inte riktigt orkar leverera full ström­styrka när det behövs. Bra med det stora batteriet på hela 749 Wh. 

En relativt enkel monokrom LCD-skärm sitter vid vänster handtag och har tre små knappar. Inte helt enkla att manövrera, med stora tummar i vinterhandskar. Motorn hörs en hel del med överröstas av ljudet av de grova däcken. Navmotorn följer bra och svarar snabbt utan att vara ryckig.

Utseende 

Som sin sanslösa blandning mellan hoj och elcykel står den verkligen ut från mängden. En mopedelcykel som längtar efter ruffa underlag. Med feta däck och breda stänkskärmar blir intrycket uppkäftigt och kraftfullt. Vilken djärv start från ett nytt svenskt företag!

Plus

+ Rejält stort batteri och 48-voltssystem.

+ Grym på ojämnt underlag.

+ Både moped och elcykel. 

Minus

– Lite väl enkla bromsar och växlar.

– Klassad som moped, får inte cyklas i ­naturen.

– Tungtrampad utan elstöd med sina grova däck.

Bild: 2018-04/rawbike-ihopvikt-15.jpg
Rawbike är riktigt stor även ihopvikt.

Fakta– Rawbike

Cirkapris: 16 900 kronor (lanseringspris aug.) Ordinarie pris 18 900 kronor.

Vikt:28 kg

Motor:Navmotor bak 750 W från japanska Dapu.

Batterikapacitet: 749 Wh
(48V 15,6 Ah)

Testcykeln från: rawbike.se

Ur Allt om Elcyklar nr4 2017

Läs mer