Prisvärd och kul unisex

admin

admin

12 feb 2021

Länge fanns ett prisgap mellan cyklar med navmotor och de med mittmotor. Det är nu utsuddat. Skillnaden i cykelkänsla är emellertid fortfarande stor. Lombardo Ravenna Sport Active med mittmotor är prismässigt väldigt intressant – och riktigt rolig att cykla på.

Lombardo byggs på Sicilien och är ett nytt cykelmärke i Sverige. Med dagens höga dollarkurs är Lombardo Ravenna Sport Active bland de billigaste cyklarna med mittmotor som finns för årsmodellerna 2017.

På en cykel med ett så lågt pris skulle man kunna förvänta sig en enklare motor. Men på Lombardo Ravenna hittar vi en Bosch, en av de mest beprövade mittmotorerna. Här i den lite beskedligare instegsmodellen Active.

Växelsystemet går inte heller av för hackor. Nio yttre Shimano Deore–växlar kommer från mittsegmentet av Shimanos modellprogram och är ovanligt i det här prisläget. 

Däremot har Lombardo, för att hålla nere priset, skippat hydrauliska skivbromsar och istället satsat på V-bromsar från Shimano. De är inte lika effektiva och kräver mer justering när bromsklossarna slits.

Dags att då testa vad Ravenna går för i praktiken.

Utrustning

EEEE

Bekväm sadel och en rejäl pakethållare med bra plats för cykelväskor gör cykeln lämplig för pendling. Här finns stabilt stöd och ordentliga stänkskärmar, men tyvärr inget lås.

 Cykeln har en kort dämpning fram som gör färden lite mjukare – men knappast något som räcker på riktigt gropigt underlag. Även den korta dämpningen förbättrar dock väggreppet, eftersom framhjulet får bättre kontakt med vägbanan.

De yttre nio Shimano Deore-växlarna fungerar utmärkt och omfånget på växlarna är bra anpassade för drift med elmotor. Den som cyklar med elstödet avslaget kan nog sakna en lägre växel i branta backar  – cykeln väger nästan 25 kg.

 En förvånande detalj är att cykelns lyse får ström genom en navgenerator – vilket gör att ljuset enbart går på när cykeln rullar. Varför, undrar vi, när batteriet har så mycket ström att bjuda på? En liten fördel kan vara att lamporna fungerar även när man cyklar utan batteri. 

Motor

EEEEE

Boschmotorn Active har ett maximalt vridmoment på 48 Nm vilket är en bit under företagets Performance-serie. Men vid vardagscykling utan alltför utmanande backar räcker det mer än väl. 

Motorn har fyra effektsteg som skiftas på ett eget reglage alldeles intill vänster handtag. Fungerar bra även med tjocka handskar.

Intuvia är en löstagbar, monokrom och lättläst skärm. Här finns en uppsjö av information om hastighet, max- och medelhastighet, laddningsgrad, klocka, cykelns totala körsträcka och trippmätare. Här finns också ett usb-uttag, så att man kan ladda mobilen. 

Gå-assistans startas med en knapptryckning. Motorn skjuter då på cykeln i cirka 6  km/h.

När tillverkare ska få ner priset brukar de ofta snåla på batteriet. Här har vi dock ett batteri på 400 Wh vilket är klart godkänt för en instegsmodell.

Byggkvalitet

EEEE

Som de flesta elcyklar har Ravenna en ram i hydropressad aluminium. Tekniken gör att formen på ramen kan styras för att få maximal styrka och styvhet.

Unisexcyklar, med sin öppna ramform, är alltid lite mindre stabila. Men när jag provar snabba undanmanövrar är ramen tillräckligt styv för att kännas trygg.

Cykeln är dock aningen tung. Ska man bygga en billig instegsmodell har man inte råd med de dyrare aluminiumkvaliteterna, som tillåter tunnare godstjocklek och därmed lägre vikt. Betyget dras också ner något av en del yttre dragning av kablar, som därmed blir mer utsatta för skada. 

Cykelkänsla

EEEE

Den upprätta sittställningen ger ett visst vindmotstånd. Men med elstöd på spelar det mindre roll. Mittmotorn känner av hur hårt jag trampar och ger ett elstöd i proportion – det känns bara som att jag blivit starkare. 

Boschmotorn har ett litet kugghjul för att kedjan ska löpa smidigare. Det kompenseras med en fast växel inne i motorn. Trots detta går det bra att cykla med elen avslagen, utan att motorn bromsar märkbart. 

Med batteriet på pakethållaren får man ett rent fint insteg. Cykeln är lätt att kliva av och på.  Men vikten placerad högt upp och långt bak gör den något mindre stabil och trögare. 

Utseende 

Cykelns framtoning är diskret och signalerar brukscykel som inte behöver så mycket attityd. Ramen har rena, behagliga former och dekoren är lågmäld. Den djupt blå färgen är elegant – visst doftar den här cykeln lite italiensk formkänsla, i all sin enkelhet. 

Total: 17/20

Lombardo Ravenna Sport Active

Klass: Mellanklass

Pris: 15 995 kr i Malmö, 16 590 kr med frakt

Vikt: 24,5 kg

Motor: Bosch Active mittmotor

Batterikapacitet: 400 Wh, (36 V 11,1 Ah)

Testcykel från: Ebiker.se med showroom i Malmö

Text: Maja Hök

Ur Allt om Elcyklar nr2 2017

Läs mer