Prispressad hybrid

Björn Åslund

Björn Åslund

31 jan 2021

Utan iögonfallande kompromisser lyckas XXL skapa en cykel med mycket god prestanda till ett lägre pris.

Nu börjar de stora sport- och cykelbutikskedjorna förstå att kunderna är sugna på elcyklar med ett bättre motorsystem, men gärna till pressade priser. White är XXL-kedjans eget cykelmärke, och har numera elcyklar med Shimanos motorsystem Steps som har mycket goda prestanda. Och då till ett pris som är några tusenlappar lägre än vad som brukar vara normalt.

Vi kunde inte hitta några i ögonfallande kompromisser på denna Velocity by White, här finns exempelvis alldeles utmärkta skivbromsar och nio växlar. Men vi kunde se att XXL har gjort några- val som ger en lägre prislapp, annars vore ju prispressen knappast möjlig.

Men för den skull är detta ingen dålig cykel. Vi tror att den har förutsättningar att bli en långlivad pendlarhoj, även för den som har riktigt långa sträckor. Shimanos motor-system kan ge riktigt långa körsträckor. Dock är nog denna cykel inte optimal på gropiga vägar, då den saknar fjädring och dämpning.

XXL-kedjan har för övrigt en ännu billigare elcykel med mittmotor; White SCE Comp med Shimano Steps (både dam och herr) för cirka 18 999 kr. Det är en avskalad hybrid; utan -pedaler, skärmar, lås, stöd och pakethållare. Sådana komponenter får kunden lägga till enligt tyckte och smak. 

 Byggkvalitet

Betyg: 5

Denna cykel är ju ganska lågt prissatt; med tanke på motor­systemet. Men vi har svårt att se att det gått ut över cykelns byggkvalitet. Ramen kommer visser­ligen inte från någon känd tillverkare, utan är av Velocitys/Whites egen tillverkning, men vi kunde inte notera några frågetecken.

    Utrustning

Betyg: 4

Velocity by White har nio utanpåliggan­de växlar av märket Shimano Deore. 

Hydrauliska skivbromsar av Tektros märke Auriga. Broms­känsla och bromsverkan är alldeles tillräckliga för en normal cyklist.

Belysningen både fram och bak tänds smidigt från motorns styrpanel.

Pakethållaren ser ut att vara en stadig sak, men vi noterar frånvaro av fästanordningar för packningen.

Kedjeskyddet ger ordentligt skydd för både kedjan och fladdrande byxben. På fälgarna sitter däck som har punkteringsskydd.

Men vi noterar saker som saknas, som kan förklara prispressen. Den är inte utrustad med något lås alls. Det finns inte heller någon dämp­ning i vare sig framgaffel eller sadel. Sadeln är ganska bred och inte optimal för långturer.

    Cykelkänsla

Betyg: 4

Cykeln känns lite klumpig med motorn av­stängd, det är lite tungt att få upp farten. Men väl uppe i fart, rullar den lätt även med motorn avstängd. Steps-systemet bromsar inte alls. Sätter man sedan på Steps, blir det åka av. I synnerhet på High är det riktigt bra drag (upp till 25,8 km/h där motorn stängs av), trots att vridmomentet på 50 Nm inte är det högsta i klassen. 

En del hävdar att batteri i pakethållaren minskar stabiliteten på grund av hög tyngd­punkt. Men på en el­cykel står man sällan upp och trampar, så detta spelar liten roll. Velocity by White känns klart som en stabil cykel vid kurv­tagning och manövrar. 

Eftersom denna cykel faller under kategorin hybrid med lätt framåtlutad körställning passar den bra för längre färder. Vi tror att den passar för långpendlaren, men också för sommarens cykelsemester på längre sträckor. Dock bör man undvika de sämsta gropiga vägarna då cykeln saknar dämpning.

    Motor

Betyg: 5

Mittmotor Shimano Steps 250 watt. Displayen avslöjar att vi har att göra 2015 års modell av Steps, men det är inget bekymmer, vi har goda erfarenheter av denna version. Displayen visar fart, distans, återstående körsträcka och de tre effektlägena. Displayen kan enkelt plockas bort. Rejäla knappar för manövreringen, men jag undrar hur vattentäta knapparna är.

Steps är både kadens- och momentstyrt, ju hårdare och fortare man trampar desto mer effekt och fart. Denna motorstyrning känns väldigt naturlig och följsam. Känslan är som på en vanlig cykel, fast med superkrafter i benen. Inga problem att hålla ­25 km/h även när det går brant uppför, åtminstone på läget High. Accelerationen på detta läge är riktigt imponerande. Enda invändningen är det tjutande motor­ljudet, vilket ibland kan vara rätt påtagligt.

I specifikationerna för cykeln anges en trolig räckvidd på 60–125 km. 125 km låter mycket, men vår erfarenhet är att Steps faktiskt har sådana körsträckor, åtminstone på Eco-läget.

    Utseende 

Den vita ramen med raka linjer och alla svarta detaljer ger kontraster, som utstrålar styrka och vitalitet. Lite lätt framåtlutad körställning bjuder in den mer sportige till att äntra cykeln. Det sänder inte signaler om en cykel för att masa sig fram i en stilla lunk. Här har vi en cykel för den som vill trampa med mycket fart och lite stil. 

Totalt: 18/20

Fakta – Velocity by White Steps

Klass: Premium

Webb: www.xxl.se

Cirkapris: 21 999 kr

Vikt: 24 kilo

Motor: Mitt­monterad Shimano Steps

Batterikapacitet: 418 Wh

Testcykeln från: XXL i Norrköping

Ur Allt om Elcyklar nr3 2016