Prima italienare till bra pris

admin

admin

31 jan 2021

Lombardo E-Sestriere 700 är en spännande nykomling
till ett attraktivt pris.

Detta är en italiensk cykel byggd på Sicilien. I Sverige säljs den av Malmöföretaget Jolt Bikes med sin nätbutik Ebikers.se som funnits i dryga två år. 

Hämtar man cykeln i E-bikers butik vid Malmö Central får man en MTB med Bosch Performance mittmotor för under 19 995 kronor, vilket är ovanligt lågt för denna typ av cykel. Alternativet är att köpa den på nätet och då tillkommer 595 kr i frakt. I priset ingår en rejäl service på valfri tid under det första året hos en lokal cykelhandlare som Ebikers anvisar. Med välkänt motorsystem och Shimanokomponenter bör det vara lätt att få service hos många cykelhandlare.

Trots det låga priset är första intrycket mycket bra. Ramen är härligt styv, Shimano-växlarna löper smidigt och motorn är pigg. Vi tar ut cykeln på en långtur i och runt Malmö för att se vad den går för.

    Byggkvalitet

Betyg: 5

Kraftig, mycket styv ram i hydropressad aluminium med utmärkt finish och passning. Ramkonstruktion med fyrkantiga ramrör med stor bredd men liten höjd gör att cykeln ändå ger ett smäckert intryck från sidan. Flertalet kabeldragningar är gjorda invändigt i ramen men några finns på utsidan. 

Känns som en robust konstruktion, som bör hålla för många års drift.

    Utrustning

Betyg: 4

Tio utanpåliggande växlar, Shimano Deore M591. Fungerar utmärkt med ett lagom anpassat omfång för en elcykel. Eftersom vi testade cykeln i Malmö har vi dock inte kunnat testa cykeln i riktiga backar.

Hydraulisk skivbroms Shimano M445 med stora skivor (fram 180 mm, bak 160 mm). M445 är instegsmodellen för Shimanos hydrauliska skivbromsar. Fungerar utan anmärkning men vi hade som sagt inte möjlighet att testa i långa branta backar. Dessutom är det oftast efter lång användning som man märker skillnaden mellan billiga och dyrare skivbromsar.

Rejält stadigt cykelstöd.

Ingen belysning fram eller bak vilket är ett minus om man ska använda cykeln för pendling under vintern.

Framgaffel med rejäl Rock Shox-dämpning  med hela 100 mm slaglängd. Dämpningen kan dessutom smidigt låsas och öppnas med reglage på styret. Cykeln finns i två ramstorlekar men bara i en färg: matt svart med blåa accenter. 

    Cykelkänsla

Betyg: 5

Den känns kvick och rolig att cykla på. Den relativt korta ramen känns smidig i stads­trafik. Boschmotorn har ett litet främre kugghjul och en inre växel i motorn som kompenserar för det lilla kugghjulet, så att det blir som ett fullstort kugghjul fram. Lösningen med en växel ger vissa förluster. Men när jag provar med elen avslagen så känns cyk­eln oväntat lättrampad. 

Boschmotorn har momentsensor och reglerar sin kraft följsamt efter hur hårt jag trampar. Det är lätt att glömma bort att motorns ens är påslagen. Cykeln är stadig och kvick i svängar med distinkt styrning.

    Motor

Betyg: 5

Trots det förhållandevis låga priset för en cykel med mittmotor sitter här den välbeprövade Boschmotorn Performance som har ett maximalt vridmoment på 60 Nm (inte att förväxla med nyare Performance CX som ger ännu lite bättre vridmoment). Motorn ger bra skjuts i starter och branta backer (vi har provat den i rejäla backar tidigare). Motorn har fyra effektsteg som skiftas på ett eget reglage alldeles intill vänster handtag, med två stora knappar. Fungerar väl även med tjocka handskar men är lite lätt att komma åt av misstag när man byter fattning på styret.

Intuvia är en löstagbar, monokrom och relativt stor skärm med lättläst information och fyra knappar (knappen för cykellyktor har man dock ingen nytta av här). Som brukligt är kan displayen visa en uppsjö av information om hastighet, max- och medelhastighet, laddningsgrad, klocka, odometer (visar cykelns totalsträck sen den var ny) och trippmätare.  Displayen laddas när den sitter i sin hållare och kan slås på även när den tagits loss från cykeln.

Gåassistans är lätt att slå på och motorn skjuter då fram cykeln i cirka sex km utan att man trampar.

Batteriet är något nättare än motsvarande Yamahabatteri. Rymmer 400 Wh vilket är godkänt även om 500 Wh börjar bli en ny standard för premiumcyklar.

    Utseende 

Att den är byggd i Italien märks och jag gillar det. Man har inte varit rädd för att ta i lite. De blå accenterna är ordentligt utbroderade och har sting. Formspråket är konsekvent och ihop­hållet på ett sätt som ger ett harmoniskt och sportigt helhetsintryck. 

Detta är en cykel som ger mycket för pengarna. Steget är numera litet mellan de bättre cyklarna med navmotor och de med mer avancerade mittmotorer.

Totalt: 19/20

Fakta – Lombardo E-Sestriere 700

Klass: MTB

Cirkapris: 19 995 kr

Vikt: 21,4 kg

Motor: Bosch Performance mittmotor

Batterikapacitet: 400 Wh, 36 V 11,1 Ah

Testcykeln från: Jolt Bikes AB – Ebiker.se med butik/showroom i Malmö

Läs mer