Pigg damcykel som fimpat displayen

Lotta Hedin

Lotta Hedin

17 feb 2021

Liv Amiti E + är riktigt rolig att cykla på. Men även om det är lite skönt att slippa siffror under cykelturen saknar vi displayen lite. 

När trenden hos andra elcykelmärken går mot allt större, finare och mer avancerade displayer, så går Giants Liv åt helt motsatt håll. I alla fall på hybridcykeln Amiti E+1, där man tagit bort displayen helt. Vill man ha den får man gå upp 5 500 kr i pris och välja modellen E+ 0. Det känns lite ovant – som elcyklist har man vant sig med att se vilken hastighet man har när man far fram. Amiti E+1 är annars en härlig cykel att köra. Den känns tajt, välbalanserad och har en tilltalande kombination av både nätthet och styrka. Motorn är mycket lyhörd för kraften som läggs på tramporna och svarar därefter. Väldigt sköna och greppvänliga handtag med handlovsstöd höjer upplevelsen ytterligare.

Utrustning

Avsaknaden av display drar ner betyget hos en annars välutrustad cykel. Visst – på ett sätt kan det kännas lite befriande att för en gångs skull slippa ha en skärm framför ögonen. Det har ju många av oss nästan jämt ändå. Det går också att få information om hastighet batteristatus mm i en app (Giant Ride Control) som kan kopplas till cykeln, och det är förstås bra. Men vill man ha realtidsinfo om detta får man i så fall komplettera med mobilhållare och sätta telefonen på styret. 

På knappkontrollen där man med vänsterhandens tumgrepp väljer grad av assist och sköter lamporna finns två rader med små lampor som visar batteristatus och vilket assistläge man har. Men om man kör i solljus kan lamporna vara svåra att se ovanifrån. Cykeln känns i övrigt välutrustad. Den har nio växlar, lysen, pakethållare, Shimanos hydrauliska skivbromsar (180 mm). Lås ingår dock inte. En laddare på 4A medföljer, vilket är bra – den laddar batteriet betydligt snabbare än 2 A laddarna som en del andra tillverkare skickar med.

Betyg: EEE

Motor/drivsystem

Giant SyncDrive sport är en mittmotor från Yamaha, med Giants mjukvara. Med ett vridmoment på 80 Nm hör den till de absolut kraftfullaste på marknaden för den här typen av cyklar. Och det känns! Kraftmässigt lämnar den inget övrigt att önska. Det finns fem grader av assist att välja mellan, plus walkassist. Enligt specifikationerna förstärks trampkraften upp till 350% beroende på assistläge. Från mittläget och uppåt är det tilltagande högt tryck i pedalerna och riktigt sportig känsla. De högsta läget tar en lätt och ledigt upp även för branta uppförsbackar. Via mobilappen kan man också justera de olika assistlägena och anpassa dem efter eget tycke. Som andra mittmotorer är även denna momentstyrd, med sensorer som känner av hur mycket kraft den som cyklar lägger på pedalerna. Här sker förstärkningen av trampkraften mjukt och följsamt, det känns riktigt bra. Motorn är inte den allra tystaste på marknaden, men man kan inte påstå att den låter mycket – ljudnivån är helt okej. 

Betyg: EEEEE

Byggkvalitet

Cykeln känns gediget byggd, med kvalitetskomponenter. 

Batteriet ligger stadigt inbyggt, men inte riktigt i ramen utan snarare på (se bild), och det känns inte som att det finns risk att det skulle börja skramla.

Betyg: EEEE

Cykelkänsla

Amiti E+1 är rolig att cykla på, mycket för att det känns både nätt och kraftfull på samma gång. Cykeln är välbalanserad, man vet var man har den både på vindlande stigar och i trafiken. Sittställningen är lätt framåtlutad. Extra pluspoäng för sköna handtag med bra stöd för handloven. Cykeln känns också helt okej att trampa fram på utan hjälp från motorn, om nu batteriet skulle ta slut.

Betyg: EEEE

Prisvärde

Cykeln är härlig att köra och har en riktigt kraftfull motor. Att den går att koppla till app i mobilen och få mer info och data om cyklingen den vägen kompenserar till viss del för att det inte finns någon display där som visar hastighet, batteristatus och annat. 

Betyg: EEE

Utseende

Fin cykel där batteriet ligger inbyggt, utan att vara helt infällt i ramen.

Plus: Härlig cykelkänsla. Lyhörd och stark motor.

Minus: Saknar display.

Bild: 2019-10/liv-amiti-e-1-bild-2.jpg
Härlig cykelkänsla. Lyhörd och stark motor.


Bild: 2019-10/liv-amiti-e-1-bild-3.jpg
Batteriet ligger stadigt inbyggt.


Bild: 2019-10/liv-amiti-e-1-bild-4.jpg
Små lampor på tum-kontrollen visar batteristatus och assistläge. Ovanifrån kan de dock vara lite svåra att se, särskilt när solen ligger på.

Liv Amiti E+1 2019

Klass: Premium

Pris: 29 995

Vikt: 24,5 kg

Motor: Giant SyncDrive sport/Yamaha mittmotor, 80 Nm

Batteri: Giant Energy Pak 500, 11,3 Ah, 36 Volt 

Testcykel från: Sjöstaden Cykel, Stockholm

ur Allt om Elcyklar 2/2019