Pigg cykel – men snålt med utrustning

Björn Åslund

Björn Åslund

12 feb 2021

White SC-E Comp 17, som säljs hos XXL, är byggd för att vara lätt och rapp (20,9 kilo). Den är nästan naken på utrustning (som väger). Nästan som en racerhoj, förutom att man skruvat in elmotor och batteri. Å andra sidan får man en klart pigg cykel till ett ganska pressat pris för en stark mittmotor av god kvalitet och långa körsträckor.

Vi tror att White SC-E Comp 17 passar jobbpendlande cyklister med lätt packning, som vill hamna i klungans front när ljuset slår om till grönt, men som ibland vill stänga av elassisten för att trampa för motionens skull. För kombinationen Shimano Steps motorsystem, framåtlutad sittställning och en lättrullad hoj gör att man gärna vill dra på ordentligt. Men undvik grusvägar och uselt skötta cykelbanor, för dämpningen är inte mer än den som finns i däcken.

Cykeln finns även som dammodell med lägre insteg.

Bild: 2018-04/white-sc-e-comp-bild-4.jpg
Hård och styv sadel, passar för den som vill ha cykeln som motionsredskap.

Byggkvalitet

Några frågetecken kring kvalitet går inte att se vid en normal test. Ramen verkar välbyggd och allt känns gediget.

Utrustning

Ska en cykel vara lätt, ha ett bra motorsystem och ett pressat pris, måste man pruta någonstans. Denna cykel är i det närmaste anorektisk och här blir det mycket en uppräkning på allt som saknas. Man får nog räkna med några tusenlappar till, för att få en anständig nivå på utrustning.

Utanpåliggande åtta växlar Shimano Altus, som är ett ganska enkelt system. Hydrauliska skivbromsar från Shimano.

Sadeln är av typ smal och hård, som passar motionscyklister. Skruvhål för vatten­flaska, en annan detalj för motionärerna.

Lyse fram och bak saknas. Det finns inget lås monterat. Cykeln är utan parkeringsstöd. Och inte heller stänkskärmar finns, vilket borde vara en självklarhet på en cykel för pendling. Frånvaron av pakethållare kan ersättas med ryggsäck. ­
Vi kan dock konstatera att både pakethållare och skärmar kan monteras. Någon dämpning finns inte.

Något udda är att ­cykeln säljs utan pedaler.

Cykelkänsla

Ute på cykelbanan är det totala intrycket en rätt hård och styv cykel. Det blir en väldigt tydlig kontakt med underlaget, som helst bör var slätt och fint. Men den styva känslan ger också bra kontroll över färden även om det blir svängfest. Fast tar man händerna från styret känns tendenser till instabilitet.

Det är lekande lätt att få fart på cykeln, även när motorn är avstängd. Den rullar riktigt fint på däcken Continental Tour Ride. Motionären lär trivas, om man vill svettas i hög fart med motorn i vila. Och aktiverar man elassisten så rider man en arbetsvillig kamrat, som inte bangar för vare sig tuffa backar eller mil efter mil på landsvägen.

Motor

Shimano Steps mittmotor. Det är lätt att trampa redan på läge ”eco”, och väljer man sedan ”normal” och i synnerhet ”high” så blir det verkligen drag i acceleration och tunga backar. Nästan så att Steps känns onödigt stark på en lättrullad sportcykel av denna typ, man kan ju inte ta mycket tung last.

På ”eco” räcker batteriet säkert 13–14 mil, om man trampar någorlunda flitigt, visar vår erfarenhet. I tyst miljö märks det påtagliga vinande motorljudet.

XXL har valt den äldre typen av Steps-display, som visar något färre värden än den senaste versionen. Den duger dock gott för de flesta.

Utseende

Sportigt hybdridstuk på denna White med Shimano Steps. Det osar träning och svett om denna avskalade cykeltyp, men det blir inte så mycket svett när motorn får göra grovjobbet.

Plus

+ Snabb och kvick

+ Mittmotor med bra ork och långa körsträckor

Minus

– Snålt utrustad

– Obekväm på dåligt underlag

Bild: 2018-04/white-sc-e-comp-bild-5.jpg
Hydrauliska skivbromsar, som tar som de ska.
Bild: 2018-04/white-sc-e-comp-bild-7.jpg
Växelsystemet Shimano Altus är ett enklare system.

White SC-E Comp 17

Webb: xxl.se

Cirkapris:
 18 000 kronor

Vikt:Cirka 20,9 kilo

Motor:Mittmotor Shimano Steps

Batterikapacitet: 418 Wh

Testcykeln från: XXL Norrköping

Ur Allt om Elcyklar nr4 2017