Pigg cykel – men snålt med utrustning
Björn Åslund
12 feb 2021
White SC-E Comp 17, som säljs hos XXL, är byggd för att vara lätt och rapp (20,9 kilo). Den är nästan naken på utrustning (som väger). Nästan som en racerhoj, förutom att man skruvat in elmotor och batteri. Å andra sidan får man en klart pigg cykel till ett ganska pressat pris för en stark mittmotor av god kvalitet och långa körsträckor.
Vi tror att White SC-E Comp 17 passar jobbpendlande cyklister med lätt packning, som vill hamna i klungans front när ljuset slår om till grönt, men som ibland vill stänga av elassisten för att trampa för motionens skull. För kombinationen Shimano Steps motorsystem, framåtlutad sittställning och en lättrullad hoj gör att man gärna vill dra på ordentligt. Men undvik grusvägar och uselt skötta cykelbanor, för dämpningen är inte mer än den som finns i däcken.
Cykeln finns även som dammodell med lägre insteg.
Byggkvalitet
Några frågetecken kring kvalitet går inte att se vid en normal test. Ramen verkar välbyggd och allt känns gediget.
Utrustning
Ska en cykel vara lätt, ha ett bra motorsystem och ett pressat pris, måste man pruta någonstans. Denna cykel är i det närmaste anorektisk och här blir det mycket en uppräkning på allt som saknas. Man får nog räkna med några tusenlappar till, för att få en anständig nivå på utrustning.
Utanpåliggande åtta växlar Shimano Altus, som är ett ganska enkelt system. Hydrauliska skivbromsar från Shimano.
Sadeln är av typ smal och hård, som passar motionscyklister. Skruvhål för vattenflaska, en annan detalj för motionärerna.
Lyse fram och bak saknas. Det finns inget lås monterat. Cykeln är utan parkeringsstöd. Och inte heller stänkskärmar finns, vilket borde vara en självklarhet på en cykel för pendling. Frånvaron av pakethållare kan ersättas med ryggsäck.
Vi kan dock konstatera att både pakethållare och skärmar kan monteras. Någon dämpning finns inte.
Något udda är att cykeln säljs utan pedaler.
Cykelkänsla
Ute på cykelbanan är det totala intrycket en rätt hård och styv cykel. Det blir en väldigt tydlig kontakt med underlaget, som helst bör var slätt och fint. Men den styva känslan ger också bra kontroll över färden även om det blir svängfest. Fast tar man händerna från styret känns tendenser till instabilitet.
Det är lekande lätt att få fart på cykeln, även när motorn är avstängd. Den rullar riktigt fint på däcken Continental Tour Ride. Motionären lär trivas, om man vill svettas i hög fart med motorn i vila. Och aktiverar man elassisten så rider man en arbetsvillig kamrat, som inte bangar för vare sig tuffa backar eller mil efter mil på landsvägen.
Motor
Shimano Steps mittmotor. Det är lätt att trampa redan på läge ”eco”, och väljer man sedan ”normal” och i synnerhet ”high” så blir det verkligen drag i acceleration och tunga backar. Nästan så att Steps känns onödigt stark på en lättrullad sportcykel av denna typ, man kan ju inte ta mycket tung last.
På ”eco” räcker batteriet säkert 13–14 mil, om man trampar någorlunda flitigt, visar vår erfarenhet. I tyst miljö märks det påtagliga vinande motorljudet.
XXL har valt den äldre typen av Steps-display, som visar något färre värden än den senaste versionen. Den duger dock gott för de flesta.
Utseende
Sportigt hybdridstuk på denna White med Shimano Steps. Det osar träning och svett om denna avskalade cykeltyp, men det blir inte så mycket svett när motorn får göra grovjobbet.
Plus
+ Snabb och kvick
+ Mittmotor med bra ork och långa körsträckor
Minus
– Snålt utrustad
– Obekväm på dåligt underlag
White SC-E Comp 17
Webb: xxl.se
Cirkapris:
18 000 kronor
Vikt:Cirka 20,9 kilo
Motor:Mittmotor Shimano Steps
Batterikapacitet: 418 Wh
Testcykeln från: XXL Norrköping
Ur Allt om Elcyklar nr4 2017