Pigg cykel med imponerande motor

Björn Åslund

Björn Åslund

17 feb 2021

En hoj med lågt insteg är väl för gamla tanter? Inget kunde vara mer fel. Visserligen tro vi tanter kommer älska Merida eSpresso 300, men det gör säkert de flesta oavsett kön. En riktigt pigg och stabil cykel, med ett motorsystem som imponerar stort.

Meridas representant är lyrisk över cykeln. Han är väldigt mån om om att förklara hur Merida lyckats konstruera en ram med lågt insteg, och fått en stabil cykel som kan pressas i hård kurvkörning. Jaha, tänker undertecknad, det ska vi pröva ordentligt.

Faktum är att det inte bara är snack. Det går att fara fram rätt vilt svängande, och eSpresso 300 känns helt säker. Dessutom finns här skivbromsar. Så nog är detta en cykel för den som vill kunna cykla fort med god kontroll över färden.

Vi tror den passar fint som pendlarcykel över ganska långa avstånd. Batteri och motor visar sig ge ovanligt långa körsträckor. Den som ser cykling ibland som möjlighet till motion kan få veta att den rullar väldigt lätt utan motor.

Vi tycker den hör hemma på asfalt. Visserligen finns dämpad framgaffel och dämpad sadelstolpe, men de gör inte så mycket nytta.

Motor:

Shimano Steps E5000 är minstingen i Steps-serien. Men det är verkligen en motor att trivas med. 

Räkna med riktigt långa körsträckor, bland annat tack vare batteriet på 500 Wh. Efter 29 kilometer landsväg i blåsigt väder visade displayen 137 km beräknad återstående körsträcka. 90 procent av sträckan kördes på lägsta Eco, vilket innebär att man får lägga visst tryck på tramporna. I backar och motvind kändes det motiverat att öka till Normal, någon enstaka gång till High.

Så 15 mil på Eco är nog att räkna med. Men Eco innebär att man får trampa en del själv. Effektläge Normal är nog ett just normalt val för de flesta som just skaffar en elcykel för att minimera ansträngningen.

Visningen av återstående körsträcka var lite förvirrande, den varierade stort. Den hoppade ända upp till 200 km, för att sedan efter 6-7 km i motvind och uppförsbacke vara 92 km. 

Vad gäller vridmoment så har Steps E5000 40 Nm. Bosch uppger 40 Nm på sin instegsmodell Active Line. Bara det att Steps E5000 känns betydligt starkare, vilket märks tydligt i uppförsbackarna där det på High krävs rejäla motlut för att cykeln ska sacka.

Motorn drar riktigt fint och mjukt, och svarar naturligt när man pressar pedalerna hårdare. Men ibland när motorn drar igång rycker det till i cykeln på ett sätt som inte är normalt.

Tilläggas bör att Steps E5000 är otroligt tyst. I lägre farter hör man ett litet sus nere vid fötterna, men det drunknar snart i vindbruset. 

Betyg: EEEE

Byggkvalitet:

Det mesta talar för att denna Merida är välbyggd, med bra komponenter. Men vi noterade en detalj, framskärmen vibrerade en del.

Betyg: EEEE

Utrustning: 

Shimano Alivio 9 utanpåliggande växlar. Ett enklare växelsystem, men det fungerar. Utväxlingen är väl vald, så de passar i såväl höga farter, som i låga farter när man ska dra tungt.

Bra skivbromsar, godkänt lås, fram och bakljus som tänds från motordisplayen och täckande kedjeskydd. Flaskhållaren kan monteras på ramröret.

Vi skulle önska fästanordningar på pakethållaren, remmar eller en klaff. Men här finns fästen för Racktime-systemet, och sidhängda väskor är ett alternativ.

Betyg: EEEE

Cykelkänsla:

Det är bara att erkänna. Vi föll verkligen för denna Merida eSpresso City 300 EQ. Exempelvis känslan när man trampar igång med motorn i viloläge – kan en elcykel rulla så lätt? Jo, det kan den, vilket sannolikt beror på utanpåliggande växlar, bra däck och låg vikt. Behövs eldriften? Jodå, den gör en hel del nytta i motvind och backar.

Själva cykelkonstruktionen känns rakt igenom lyckad. Lågt insteg men ändå en väldigt stabil och följsam cykel. Uppstår en akut situation så väjer du kvickt, och de hydrauliska skivbromsarna ger korta stoppsträckor när så behövs. 

Och så ett motorsystem som kommer att ta dig mil, efter mil, efter mil… Den känns mer som en sportcykel än det faktum att det är en lågt instegs cykel. Dock med upprätt sittställning, vilket inte är idealiskt i hård motvind.

Betyg: EEEEE

Prisvärde: 

Prislappen är nog det enda frågetecknet på denna cykel. Inte för att vi tycker det är högt för en riktigt bra cykel. Prislappen speglar bara det faktum att en bra elcykel kostar en del. Men vi tror tyvärr att cirka 28 000 kr gör att en del potentiella köpare missar en trevlig bekantskap. 

Betyg: EEE

Utseende/design:

Lågt insteg signalerar lite sävlig cykling. Men Meridas konstruktörer har kompenserat detta väl. Det totala intrycket är ändå en viss sportig framtoning.

Plus

+ Lättrampad

+ Långa körsträckor

+ Bra skivbromsar

+ Fin att manövrera

Minus

– Pakethållare utan remmar eller klaff.

Bild: 2019-10/merida-espresso-city-300-bild-2.jpg
Skivbromsar är aldrig fel.


Bild: 2019-10/merida-espresso-city-300-bild-3.jpg
Shimanos display kan lätt plockas bort.


Bild: 2019-10/merida-espresso-city-300-bild-4.jpg
500 Wh batteri ger säkert 15 mil på Eco-läget.

Merida eSpresso City 300 EQ

Klass: Premium 20 000 – 30 000

Pris cirka 28 000 kr

Vikt: 22,58 kilo

Motor: Shimano Steps E5000

Batterikapacitet: 500 Wh

Testcykeln från: Merida/Haga cykel Nyköping

ur Allt om Elcyklar 2/2019