Passar storstadspulsen

Björn Åslund

Björn Åslund

31 jan 2021

Sportig och med bekväm sittställning. Skivbromsarna är ett plus men Cube Touring Hybrid bromsar in något i brantaste backen.

Den detalj som slår oss på denna tyska Cube är de hydrauliska skivbromsarna från Shimano, när vi kör runt på Östermalm i Stockholm. De tar alldeles fantastiskt bra, vilket förstås är ett stort plus bland stressade bilister, snabba cyklister och vimsiga gående.

Den har mittmotor från Bosch som drar behagligt och lyhört, även om det inte är det starkaste motorsystemet. Dämpad framgaffel och sadel jämnar ut en del av gropigheten i underlaget.

Linjerna, färgsättningen och utformningen ger ett sportigt intryck åt hydridhållet, även om sittställ-ning-en kan vara ganska upprätt. Vi kan mycket väl tänka oss denna som en pendlarcykel över längre sträckor i storstadens hetsiga trafik, om det inte är alltför backigt och lasten och cyklisten inte är alltför tunga.

Vårt intryck är att Cube Touring Hybrid 400 mycket väl kan jämföras med cyklar i premiumklass, om man nöjer sig med en mittmotor som inte är den vassaste.

Denna modell med lågt insteg riktar sig främst till damer, och andra som inte vill lyfta benen högt när cykeln ska grenslas. Cube Touring Hybrid 400 finns även som herrmodell och då med ett rakare styre. 

    Byggkvalitet

På en elcykel som närmar sig 20 000 kr bör det knappast vara några genvägar inom kvalitet. Konstruktionen av ram och detaljer känns övertygande. Kabeldragning i ramen. Vi hoppas att den håller för många års bruk i vårt bistra klimat, självklart ska den dock inte lämnas ute ständigt.

Betyg: 4

    Utrustning

Hydrauliska skivbromsar från Shimano som är riktigt känsliga och med effektiv bromsförmåga. Kan det bli bättre i denna prisklass?

Cuben är utrustad med nio utanpåliggande växlar av typen Shimano Altus. Belysningen tänds smidigt från motorns styrpanel, och det är led-lampor fram och bak av den typ som återfinns på många cyklar i dag.

Pakethållaren ska vara uttänkt för att också hänga på cykelväskor. Remmar eller klämma som håller godset på plats saknas, det måste köpas separat. Kedjeskyddet är alldeles tillräckligt för att hålla kläderna rena. Ganska smal sadel, inte den typiskt breda damsadeln.

Cykeln är utrustad med dämpad fram­gaffel, och den har även fjädring i sadelstolpen. Sadelns dämpning är tydligen lite enkel då den knirrande en del. Dock tillräcklig dämpning för en normal stadscyklist

Vi hade gärna sett ett ramlås monterat, men det måste köpas separat.

Betyg: 4

    Cykelkänsla

Med motorn avstängd känns denna Cube som de flesta bättre elcyklar. Man märker tyngden i cykeln, även om denna är något kilo lättare än många andra, när man ska accelerera. Men den avstängda ­motorn tycks inte bromsa, så som vi känt på andra cyklar med Bosch Active Line.

Som de flesta andra cyklar i denna prisklass, så är den följsam och stadig i såväl låg som hög fart. Tillsammans med de härliga bromsarna känner man sig ganska trygg även i en rörig trafikmiljö. 

Körställningen är ganska upprätt, som på klassiska damcyklar, men det går att vinkla ned styret ganska ordentligt så att det blir mer hybrid-stuk på cykeln.

Denna elcykel bör bli trevlig att grensla på för den dagliga pendlingen.

Betyg: 4

    Motor

Mittmotor Bosch Active Line 250 watt. Displayen är föredömligt utförd med tydliga symboler för olika funktioner, som belysning. Displayen visar fart, distans och de fyra effektlägena. Dessutom en stapel som indikerar motorns aktuella effekt, beroen­de på hur hårt man trampar. Rejäla knappar för effektinställningen.

Motorsystemet är momentstyrt; ju hårdare tramp, desto mer effekt. Och motorstyrningen fungerar riktigt följsamt och ger en hel del kraft. Men när det går tydligt uppåt är den inte lika villig att nå 25 km/h, det finns andra mittmotorsystem som svarar bättre när det belastas hårt.

Vid ett tidigare test med cykel med detta motorsystem kändes den tydligt tungtrampad med motorn avstängd. Men på denna Cube upplevde vi inte något motstånd från motorn.

Betyg: 4

    Utseende 

Utseendet är lite en blandning av drag åt hybridhållet men körställ­ningen är lite mer upp­rätt än många hybrid­er. Styret går att luta för att accentuera hybridkänslan. Cube har piggat på cykeln med dekorfärger, som sätter lite liv i den, utan att det blir överdrivet. Det totala intrycket är åt det sportiga hållet, och så är väl cykeln tänkt?

Totalt: 16/20

Fakta – Cube Touring Hybrid 400

Cirkapris: 19 500 kr

Vikt: 23,4 kilo

Motor: Mitt­monterad Bosch Active Line

Batterikapacitet: 400 Wh

Webb: www.cube.eu

Ur Allt om Elcyklar nr3 2016

Läs mer