Nu blir det roligare och snyggare i stan

Björn Åslund

Björn Åslund

17 feb 2021

Wafabikes stadscykel I.am.urbanity är lätt att gilla. Cykeln är lätt, motorn är pigg, och formen elegant. Dessutom en drivlina med remdrift, som bör göra underhållsbehovet minimalt.

Företaget Wafabike drivs av Andreas Elghagen, och inriktningen väldigt speciella elcyklar, typ cruiser med breda däck och retrostuk. Helt klart cyklar som drar till sig ögonen, men kanske inte passar för vardagscyklingen. Men så har vi undantaget I.am.urbanity som tydligt skiljer sig från Wafabikes övriga utbud. Den är visserligen en elcykel med elegant form, men den är också konstruerad för att verkligen vara en användbar elcykel, inte bara en läcker glidarcykel.

Namnet pekar på stadscykling. Det tycker vi är en rimlig tolkning, men den absolut fungera för längre turer utanför stan, så länge underlaget är jämt och fint. För konstruktionen saknar all form av dämpning.

Remdriften är näst intill underhållsfri även i vinterväglag, vilket gör att den passar för året runt cyklister. Dessutom navväxel, dock bara med tre växlar. Det är sällan vi saknar fler växlar, då mittmotorn är stark och cykel både lätt och styv, det senare gör att trampkraft verkligen når bakhjulet. Vi noterar att den är förvånansvärt lättrampad med motorn i vila, trots att remdrift stjäl mer energi än kedja. Ingen utmaning alls att hålla elcykelfart och mer med motorn i vila.

Batteriet är ett kapitel i sig. 252 Wh som är gömt i nedre ramröret som är av grov kaliber. För service och eventuellt byte av batteri krävs att motorn lossas. Synd att batteriet inte enkelt kan lyftas bort, vilket många elcyklister brukar göra för att minska lockelsen för tjuvar. Ordentlig lås bör finnas på inköpslistan. Tack och lov är cykeln någorlunda lätt och det finns ingen oljekladdig drivlina, vilket underlättar om man vill bära den inomhus.

Att cykeln inte tar någon last på ramen är uppenbart, det är ryggsäck eller axelremsväska som gäller. Dock tror vi att cykelkärra skulle fungera.

Även om vi har synpunkter på några detaljer, så tycker vi helheten är fin. Det är ändå en riktigt pigg elcykel, som tack vare låg vikt och styv konstruktion känns riktigt trevlig att glida fram på.

Bild: 2020-05/wafabike-i.am.urbanity-bild-3.jpg
Mittmotorn Bafang M500 med uppgivet vridmoment på hela 90 Nm. Den har tuggar på bra i uppförsbackar, men det finns system med mer drag vid acceleration.

Motor:

Eldriften är mittmotorn Bafang M500. Kinesiska Bafang är inte så vanliga i Sverige, men är globalt sett en tung aktör.

Uppgivet vridmoment är hela 90 Nm. Att motorn är stark märker man främst i långa tunga uppförsbackar, där man får ordentligt med hjälp, men den sprätter inte iväg vid acceleration trots mängden vridmoment. 

Bafang M500 har fem effektlägen, vi körde faktiskt mest på lägsta effekt 1, som ändå är tillräckligt om förhållandena är goda. På läge 2 har man kraft för mer utmaningar, och de högre effeklägena behöver man sällan ta till. Ljudnivån är bra, man hör att motorn arbetar, men inte mer än så.

Ett batteri på 252 Wh kan väl inte räcka, tänker nog den kritiskt lagde. Testrundan pekar på att det är fullt tillräckligt, även för lång daglig pendling. Visserligen körde vi mest på lägsta effekt, utan att behöva trampa särskilt hårt. Jag (väger 70 kilo) förbrukade en tredjedel av batteriet på cirka 45 km (utetemperatur 13-14 grader), vilket pekar på 11-12 mil med full laddning om man snålkör. Högre effekt, tyngre cyklist och vinterväder, kommer förstå minska denna sträcka.

Displayen till vänster på styret var lite väl minimalistiskt. Mängder av värden (trip, odo, max effekt, distans, batteri procent, cal, medelhastighet, återstående körsträcka) går att knappa fram, men det var lite svårt att avläsa. Manöverknapparna är små och sitter tätt. Fungerar sommartid, men inte på vintern med handskar på.

Betyg: 4

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Byggkvalitet:

Inga tveksamheter kring byggkvalitet, vi tycker det känns som en välbyggd cykel.

Betyg: 4

Bild: 2020-05/wafabike-i.am.urbanity-bild-2.jpg
Remdrift vilket är föredra vid vintercykling istället för traditionell kedja.

Utrustning: 

Det kunde vara mer utrustning, men den utrustning som finns är av bra kvalitet. 

Cykeln har inte ramlås, vilket vi kan förstå. En så pass bra och lätt cykel, kräver mer stöldskydd än vad ett vanligt ramlås ger.

Tre växlar Shimano Nexus i baknavet. Växel 1 och 2 passar elcykelfart, växel 3 mer för högre hastigheter. 

Hydrauliska skivbromsar från Tektro.

Sadel, som var hård och smal.

Remdrift från Gates.

Lyse bak och fram (fanns inte på democykeln, men ska ingå).

Betyg: 3

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Cykelkänsla:

Absolut en elcykel som kan framkalla elcykelleendet även på en erfaren elcyklist, åtminstone om man är bekväm med att cykeln är väldigt direkt och tajt konstruktion och uppförande. Man blir nästan som ett med cykeln, där man svingar sig fram i trafiken med god kontroll. Stopp blir snabbt med hydrauliska skivbromsar, och man är kvickt upp i marschfart igen trots att antalet växlar är få. 

Lite funderingar kring den smala sadeln dock, åtminstone om man ska cykla långt. Har man inte en vältränad rumpa blir den lite brutal mot de nedre regionerna. Efter cirka fyra mil började det kännas lite ömt därnere, och då handlar det om en rumpa som cyklar dagligen och mycket.

Betyg: 4

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Prisvärde:

Svårt att jämföra denna cykel prismässigt, då det inte finns mycket att jämföra med på den svenska marknaden. Den är inte hysterisk dyr, men inte precis lågpris. Som vi gissar att priset är rimligt.

Betyg: 3

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Utseende/design:

Utan tvekan en riktig snygging med sina rena linjer, och ingen batteriklump som stör intrycket. Överhuvudtaget skönt för ögat att slippa massa krafs som stör synen.

Plus

+ Förvånansvärt långa körsträckor trots litet batteri

+ Snygg

+ Härlig cykelkänsla

+ Remdrift

+ Hydrauliska skivbromsar

Minus

– Displayen liten och pillig

– Sadeln kunde vara skönare

Totalbetyg: 18/25

Fakta– Wafabike, I.am.urbanity

Klass: Premium 20 000 – 30 000

Pris cirka 28 500 kr

Vikt: 18 kilo

Motor: Bafang M500

Batterikapacitet: 252 Wh

Testcykeln från: Wafabike

Läs mer