Nevo3 är byggd för bekymmersfri cykling

TEST/ Vill man satsa ordentligt på en stark och välbyggd elcykel som pallar för året runt-bruk så är Riese&Müller Nevo3 GT Vario ett fullt tänkbart val. Det som imponerade mest är bromsförmågan. Riktigt breda däck och effektiva skivbromsar gör att den stannar tvärt på de flesta underlag.

Är kassan välfylld och man tänker sig använda elcykeln flitigt och vill slippa bekymmer, är över huvudtaget Riese&Müllers elcyklar värda att granska. Denna tyska tillverkare har ett brett utbud av elcyklar med komponenter av hög klass med ordentliga specar. Med en prislapp därefter.

Nevo3 är en modellserie som går att utforma med en mängd tillval. Den finns i tre olika färger, fem ramstorlekar, olika batterier, olika displayer, olika växelsystem och man kan få frontmonterad lasthållare.

Testexemplaret har modellnamnet Nevo3 GT Vario, som utmärker sig genom remdrift och steglös navväxel, vilket är att föredra i svenskt vinterklimat. Den passar elcyklister som vill ha något kraftfullt och sportigt, som är hyfsat bekväm och som står pall för påfrestningar. Helt enkelt en vardagscykel som kan rulla året runt utan att bli stamkund hos cykelverkstaden.

Motor:

Bosch Performance Line CX (gen 4) är Bosch toppmotor som kan ge upp till 85 Nm i vridmoment. Den är främst tänkt för krävande e-mtb, vilket definitivt känns på högsta effektläget Turbo när man hamnar i riktigt branta backar. Ingen tvekan i kraften. Tillsammans med trampkraft klarar den backar i god fart där många cyklister knappt tar sig upp.

På lägsta effekt Eco är cykeln lite slö. Visserligen pinnar den på hyfsat men du får lägga en del kraft i benen för att hålla 25 km/tim. Hamnar du i tung motvind eller dito backe, så vill du ha mer effekt och det finns ju.

Vi tycker att det andra effektläget Tour är lagom i stadstrafik, med start och stopp. Nu tar den sig upp till 25 km/tim ganska lätt utan att du behöver slita.

Standardbatteriet är på 500 Wh, vilket vi uppskattar ger cirka 10-12 mil körsträcka på Eco. Ett batteri på 625 Wh finns om du vill komma ytterligare några mil.

Batteriet sitter inlåst  i ramröret bakom en lucka som öppnas uppåt. Det är ganska enkelt att lyfta ur det, om man inte vill ladda det på plats i cykeln.

Standardisplay är Bosch Intuvia, men testcykeln var utrustad med displayen Kiox, som visar betydligt mer information. Visningen är kontrastrik och fungerar utmärkt i solljus. Den visar massor med värden. Förutom de vanliga hastighet, effektläge, distans, batteristatus, tid m fl kan vi även avläsa kadens, motorns aktuella effekt, cyklistens kaloriförbrukning, och faktiskt cyklistens egen effekt på pedalerna när motorn är i vila. 

Kiox och Intuvia hålls på plats av en magnet, och är lätt att plocka loss. 

Räcker inte Intuvia eller Kiox finns alternativ två andra mer påkostade displayer med större skärmar, eller ett fäste som kan göra din smartphone till displayen.

Betyg: 5 

Byggkvalitet:

Nevo3 GT Vario är byggd med rejält dimensionerade komponenter, vilket avslöjas inte minst av cykelns vikt på nästan 29 kilo. Så du lär få många mil innan något börjar rassla eller skrapa.

Vi noterar diskret kabeldragning. Enda synliga kabel är vajern till frambromsen.

Betyg: 5

 Pakethållare av lite ovanliga snitt, med spännremmar som håller bagaget.

Utrustning: 

  • Ramlås
  • Pakethållare med spännremmar.
  • Sadel med dämpning
  • Däck Schwalbe Super Moto-X 62 mm (27,5 tum)
  • Remdrift Gates CDX
  • Enviolo steglös växel
  • Skivbromsar Magura MT4
  • Luftdämpad framgaffel Suntour Aion 100 mm slaglängd
  • Belysning drivs av huvudbatteriet.

Betyg: 5

Riktigt breda däck (62 mm) och bra hydrauliska skivbromsar. Bromsförmågan är vida överlägsen de flesta elcyklar.

Cykelkänsla:

Det går inte förneka, alla kilon gör Nevo3 GT Vario lite klumpig vid hantering. Men den känslan försvinner när du trampar igång. Med elstöd glider du fram, stadigt och utan större ansträngning.

Sittställningen är lite lätt upprätt. Styret är rent så du kan sätta händerna mer centralt för att minska luftmotstånd.

Den har ordentlig dämpning, även i sadeln, vilket sväljer större gropar. Men småskak, som gatsten, känns. Det verkar inte finnas annan bot mot än att ha lågt däcktryck (vilket gäller alla cyklar).

Något vi snart märker är den exceptionellt goda bromsförmågan. Maguras hydrauliska skivbromsar kräver inte mycket handkraft för att reagera tydligt. De breda däcken riktigt suger sig fast i underlaget. Det betyder tvärstopp på extremt korta sträckor. Och faktisk greppar däcken riktigt bra i grusigt underlag. 

Bromsförmågan bidrar verkligen till en trygg känsla.

Så har vi detta med steglös växel i baknavet. Där sitter den betydligt mer skyddad än utanpåliggande. Vi kunde inte notera några konstigheter, den bara fungerar när vi vrider växelhandtaget (det högre handtaget på styret). För övrigt stort omfång mellan lägsta och högsta växel (380 %).

Med drivrem, steglös växel och 29 kilo kunde man misstänka att den är tungtrampad med motorn avstängd. Ja, kilona känns när man accelererar med enbart trampkraft, men väl uppe i cirka 20 km/tim rullar den drägligt lätt. I backar känns förstås tyngden.

Vi hittar bara en detalj som stör. Stödet vibrerar oroväckande när man petar upp det.

Betyg: 5

Prisvärde:

Prislappen på Nevo3 GT Vario är verkligen inte liten, men vi tycker att man får en hel del för pengarna. Det är genomgående komponenter av hög klass.

Har prislappen passerat smärtgränsen har Riese&Müller enklare modeller, som Nevo3 Touring, för 46 900 kr. Då är remdrift och steglös växel ersatt av konventionell drivlina med utanpåliggande växel.

Betyg: 3

Utseende/design:

Nevo3 GT Vario vinner ingen skönhetstävling med sin kantiga ram. Men den utstrålar än kraft och tyngd, vilket ju stämmer bra med verkligheten.

Plus

  • Bromsförmågan
  • Stabilt byggt
  • Starkt motorsystem
  • Många tillval på utrustning
  • Byggd för att tåla tufft klimat

Minus

  • Parkeringstödet
  • Cykeln är tung

Totalbetyg: 23/25

FAKTA:

  • Klass: Lyx
  • Pris: 54 700 kr grundpris
  • Vikt: 28,9  kilo
  • Motor: Bosch Performance Line CX gen 4
  • Batterikapacitet: 500 Wh
  • Testcykeln från: Elovelo, Stockholm

Länk till tidningen på Readly

Björn Åslund

Björn Åslund

PUBLICERAD: 2021-04-22

Relaterat innehåll