Nevo för året runt-pendling

Björn Åslund

Björn Åslund

17 feb 2021

Tyska Riese & Müller har ett brett utbud av elcyklar i den högre prisklassen. Och med prestanda och kvalitet därefter. Nevo bör klara året runt-pendling under ganska tuffa förhållanden.

Nevo, med ganska lågt insteg, ser inte ut som den häftigaste modellen. Men den är lite av en ulv i fårakläder. Granskar man den finner man flera trevliga lösningar. Men smakar det så kostar det; den testade cykeln kräver att du hostar upp 41 500 kr.

På testcykeln satt Boschs starkaste motor (75 Nm vridmoment) som ger rejält med drag i bakhjulet. Ovanligt breda däck och hydrauliska skivbromsar som nyper med precision, gör att man lika snabbt och exakt får stopp på framfarten.

Nevon bör tåla vinterns umbäranden bättre än de flesta cyklar, den modell vi testade hade remdrift och Nuvincis steglösa växel i baknavet.

Cykelns pakethållare har ett klicksystem, för att snabbt fästa en korg eller lastback eller barnstol.

Med tanke på prislappen och utrustning så tänker vi oss att Nevon främst passar för den som pendlar dagligen och långt, och som dessutom gärna tar vinterfajten med fukt, is och grus som går hårt åt utanpåliggande växlar och kedja.

Nevon finns i flera varianter, bland annat en enklare modell med Bosch Active Cruise, 8-stegs navväxel och kedjedrift (inkapslad). Då ligger priset på cirka 33 200 kr.

Utrustning

EEEE

Nuvincis steglösa växel fungerar förträffligt, det är lätt att hitta en passande utväxling. Hydrauliska skivbromsar Magura MT4 är helt klart tillräckliga för de flesta vardagscyklister.  

Ramlås finns monterat.

Dämpad sadelstolpe och justerbara luftdämpare Suntour i framgaffeln.

Pakethållaren är en kraftig sak, med ett klicksystem, som gör det lätt att byta mellan korg, låda eller barnsadel.

Breda däck Schwalbe Big Ben Plus 50-622.

Motor

EEEEE

Det går att välja olika motorsystem på Nevo. På den cykel vi testade satt  Performance CX som är Boschs starkaste, som har ett högsta vridmoment på 75 Nm. Och det märks. Momentsensorn känner direkt av när man pressar på ordentligt på pedalerna, motorn skjuter på ordentligt. Den uppges ge kraft ändå upp till en kadens på 120 (vilket är högt).

Kör man mycket i backig miljö och med tung last är Performance CX ett vettigt val, men går färden mest i slättbygder så räcker den svagare Bosch Active.

Manöverknapparna på styret till Bosch system är rejäla. Bosch Intuvia är en tydlig display, som visar hastighet, effektläge, batterinivå, med mera.

Med Bosch Performance CX följer ett batteri på 500 Wh, som bör ge minst tio mil med fullt batteri, om man håller sig till Eco-läget.

Byggkvalitet

EEEEE

Nevo känns ju inte precis som någon skramlig lågprishoj. Ramen verkar vara riktigt stark. Utsatta komponenter är genomgående från kända tillverkare. Vi noterar att kablaget mestadels går i ramen, och att cykeln har skärmar i plåt.

Cykelkänsla

EEEE

Upprätt körställning som passar i stadstrafik, kanske inte helt optimalt i hård motvind och regn. Cykeln ser ju lite tung ut med sina grova dimensioner, men med eldrift går det lätt. Motorn drar villigt och det är bara att hänga med, och cykeln känns hur stabil som helst. Breda däck ger grepp, och hydrauliska skivbromsar gör att stoppsträckorna blir korta.  

Dessutom ordentlig dämpning, både i sadelstolpe och gaffeln, gör att färden blir bekväm även om vägbanan passerat bäst före.

Men stängs motorn av är festen över, den är ganska tung att framföra med enbart pedalkraft. Men batteriet är stort, så det ska väl inte hända så ofta. 

Prisvärde

EEE

Inköpspriset svider, men å andra sidan får man en elcykel med komponenter av klass: remdrift, steglös växel och stark mittmotor.

Utseende

Kraftiga däck, den grova kantiga ramen plus batteriets placering gör att vi får associationer till en moped. Inte den snyggaste och hippaste hojen vi skådat. Men detta uppvägs av cykelns i övrigt trevliga egenskaper.

Plus

+ Riktigt stark motor.

+ Remdrift och steglös växel.

+ Väl dämpad. 

Minus

– Tungtrampad utan motor.

– Dyr (men värd pengarna, tror vi).

Betyg: 21/25

Bild: 2018-09/p8750887.jpg
Remdrift och inkapslad växel i baknavet bör tåla vinterns påfrestningar.


Bild: 2018-09/p8750894.jpg
Manöverknappar bekvämt bredvid handtag.

Fakta– Riese & Müller Nevo

Klass: Exklusiv

Pris: Cirka från 33 200 kr

Vikt: 26 kilo

Motor: Mittmotor Bosch, Performance CX eller Active

Batterikapacitet: 500 Wh (finns 400 Wh)

Testcykeln från: Elovelo, Stockholm, 

elovelo.se

Ur Allt om Elcyklar nr2 2018