Mycket cykel för pengarna

admin

admin

12 feb 2021

Den stora sportkedjan XXL har det egna lågprismärket Velocity by White inom cyklar. Den lågt prissatta Velo City Energy Flash är i och för sig en ganska enkel elcykel, men vi kunde inte hitta några uppenbara svagheter. Och motorn kändes förvånansvärt dragvillig.

Riktigt låga priser på elcyklar gör ju att man letar efter de svaga punkterna. Men några tydliga plumpar i protokollet blir det inte, även om allt inte är topp på Velo City Energy Flash. Lite snålt med utrustning är det allt, men så är det ju en lågpriscykel.

Vi tror att Velo City Energy Flash är en cykel som passar alldeles utmärkt för lättare cykling i stan. Kanske inte för cyklister som cyklar mycket, ofta, långt och året runt. Men till och från jobbet under sommarhalvåret, och faktiskt också i backig miljö. Men är du tung och backarna långa och sega, så bör du nog leta cykel i högre prisklasser. Cykeln finns bara i en storlek, och den passar inte för kortvuxna.

Motorn drar trots allt riktigt bra, även i backe, på högsta effekt.

Den testade cykeln är en unisex-modell, men det finns även i damversion, med lågt ramrör.

Kanske lite tidigt att ropa prisfynd, utan att ha långtidstestat hållbarheten. Men man vet ju inte… 

Utrustning

EEE

Utanpåliggande sju växlar, Shimano Tourney. Växelreglet i samma Shimanoserie gav ett lite plastigt intryck.

Mekaniska skivbromsar Tektro MD-311. Var lite slöa, vilket delvis kan bero på att de inte var inkörda.

Stänkskärmarna av enklare kvalitet. Pedaler av plast.

Endast framlyse, baklyse saknas.

Pakethållare saknas, men fästpunkter finns. Lås saknas.

Motor

EEEEE

Här har vi en navmotor på 250 watt i bakhjulet, med ett uppgivet vridmoment på 40–45 Nm. Tillverkaren heter Shengyi, ett kinesiskt företag inriktat på elcykelmotorer. De har kontor i Tyskland, vilket bör ge tillgång till reservdelar. 

Motorkraften regleras med rotations­sensor i pedalerna. Vi noterar att sensorn sitter lite utsatt under vevhuset, vilket gör att man bör passa sig för terrängkörning. Tre effektlägen, och det är bara att konstatera att motorn har god ork på högsta effekt. Den drar fint även i halvbrant backe, även om testcyklisten (ca 75 kilo tung) bara slötrampar, vilket är möjligt med rotationssensor. Trampar man även på riktigt så går det i ett huj. Tack vare sju växlar är det lätt att hitta en lämplig kadens så att trampandet kan ge ett ordentligt kraftbidrag.

Batteri på ramröret går att ladda på plats, men även att ta loss och sätta tillbaka hyfsat enkelt, när man lärt sig handgreppet. 360 Wh batteri bör väl räcka till fyra mil på låg effekt.

Enkel motordisplay som visar batteriladdning och effektläge. Här finns även en tydlig knapp för gåassistans i 6 km/h.

Byggkvalitet

EEEEE

En elcykel för 7 999 kr innebär förstås vissa kompromisser. Vi kan dock konstatera att XXL på hemsidan redovisar tillverkare av olika komponenter, vilket inte alltid är fallet med lågpriscyklar. Flertalet komponenter är från kända stora aktörer, vilket är en viss kvalitetsstämpel. Men det är självklart inte de bästa komponenterna, som kan stå pall för riktigt hårda tag. Säkrast alltså att cykla ganska snällt. Men vi bedömer att det är god kvalitet i förhållande till prislappen.

Cykelkänsla

EEEE

Ut på cykelbanan och trampa på lite med batteriet i viloläge. Vad cykeln väger framgår inte, men den känns lätt och sprätter iväg hyfsat med bara benkraft. Och vad gäller motorns prestanda, så lever den väl upp till förväntningarna med tanke på prislappen.

Tyngdpunkten är ganska låg, med tanke på batteriets placering och en lätt konstruktion. Vi känner inga tveksamheter när vi kryssar fram med lite tuffa svängar hit och dit. Vi upplever konstruktionen som stadig, med distinkta svar på cyklistens vilja om riktning.

Halv upprätt sittställning, och styret kanske inte är optimalt för långfärd.

Utseende 

Lite ovanlig form på ramen, som ger ett kluvet intryck. Å ena sidan associerar det till tillbakalutad cykling, men å andra sidan finns här ett lite sportigt intryck. Betraktaren får välja vad hen vill se…

Totalt: 17/20

Velo City Energy Flash Usx

Klass: Budget

Webb: www.xxl.se

Pris: 7 999 kr 

Vikt: Uppgift saknas

Motor: Shengyi bakhjulsmotor

Batterikapacitet: 360 Wh

Testcykeln från: XXL, Norrköping

Läs mer