Multifunktion med utsikt

Gustav Forsberg

Gustav Forsberg

12 feb 2021

Hase Pino Steps är en cykel som får mig att tappa hakan. En korsning mellan en liggcykel och en vanlig cykel som dessutom tar ordentligt med last. Konstruktionen är ett mindre mekaniskt underverk.

Multiverktyg som ska klara allt blir ofta inte bra på något. Men Hase Pino har adderat en uppsjö av möjligheter med stor omsorg. Genom åren har man förfinat sin unika cykel till något som faktiskt kan täcka en rad behov i en familj. Med barnsits bak och sätet fram, kompletterat med säkerhetsbälte, är det lätt att skjutsa två barn till förskola och skola. Sen går det utmärkt att cykla vidare ensam. Hase Pino väger bara cirka 32 kilo och är lättrampad med eldrift.

En stor uppvikningsbar bag förvandlar framsätet till ett stort lastutrymme. Bagen förvaras smidigt bakom främre stolsryggen när den inte används. Under ramen finns dessutom en utfällbar lastplattform med plats för en stor tysk ölback. För det är i Tyskland denna listiga cykel har utvecklats. Just höjden på ölbackarna medför att frigången under plattformen blir minimal. Man får ta det försiktigt vid trottoarkanter.

Detta är en cykel för trivsamma samtal, eftersom man sitter så nära varandra. Pino används ofta i verksamhet där en person har ett fysiskt eller mentalt funktionshinder. Men har också prövats som tungt lastad långfärdscykel på årslånga färder i Asien. Cykeln kan med lite skruvande delas i två halvor, för att tas med på flyg och tåg.

Bild: 2018-04/dsc01246.jpg
En bag förvandlar framsäte till lastutrymme.

Byggkvalitet

Får några år sen vittnade långfärdscyklister med tung packning om plötsliga rambrott intill delen, där cykelhalvorna hålls ihop. Nu verkar det problemet vara åtgärdat. För övrigt verkar cykeln vara en arbetshäst, som tål hårdkörning. Konstruktionen har finslipats under ett antal år och är ett väl utformat bygge. För Asienfärd med nedlastad cykel kan det vara idé att satsa på ännu starkare hjul. Men knappast något man behöver bry sig om vid vardagscykling. 

Utrustning

De nio utvändiga Shimano Deore-växlarna har ett stort omfång, väl anpassat för elstöd. Tillsammans med mittmotor klarar den även branta backar. Pino har en rekommenderad maxvikt på 225 kilo. Detta utsätter kedja och växlar för stora påfrestningar. Man får vara noga med att olja och hålla rent, speciellt vintertid. 

Cykeln har ett brett stadigt cykelstöd så att man kan lyfta i och ur ett barn, utan att cykeln välter. Rejäla hydrauliska skivbromsar (Sram Guide) fångar in cykeln effektivt, även när vi är två ombord. Bra cykel­belysning, med bromsljus. Pakethållare godkänd för 30 kilo, med plats för två cykelväskor. Pino går att ställa in så att hela familjen kan använda den. Även en tvåmetersman får plats. I framsätet sker det genom att tramporna skjuts framåt, samtidigt som en slinga för kedjan anpassas så att kedjan hålls spänd. 

Cykelkänsla

När jag provar cykeln ensam är det ungefär som att cykla som vanligt. Avståndet mellan naven är bara tre decimeter längre än på min 28-tummare. När vi är två ombord och jag har 70 kilo framför mig, blir styrningen lite mer utmanande. Samtidigt är främre sätet lägre vilket sänker tyngdpunkten. Man lär sig snabbt hur cykeln reagerar vid snabba undanma­növrar. På landsväg blir vi effektiva eftersom vi är två på rad men har vindmotstånd som en. Härligt att bägge ser bra framåt, förbättrar säkerheten!

Cykeln är genom sin konstruktion aningen mjuk i ramen. Men inte alls besvärande. Med tung last får man anpassa sin cykling. Sitter man fram kan man sluta trampa när man vill, samtidigt som föraren bak trampar på. Men trampar man på fram kommer tramporna bak också gå runt. När man sitter tätt ihop  är det lätt att kommunicera. Rätt snabbt hittar vi hur vi ska trampa tillsammans. 

Motor

Shimano Steps är ett tryggt val och en motor som många cykelhandlare kan serva. Startar relativt snällt, vilket kan vara bra när man har barn eller mycket last på cykeln. På skärmen har man sedvanlig uppsjö av information (laddning, hastighet, tripp­mätare, effektprogram etcetera). Skärmen med sina knappar sitter dock väldigt långt ner, vilken gör den svår att läsa och sköta. Motorprogram väljer man enkelt med knappar intill vänster handtag, utan att behöva ta blicken från vägen.

Batteriet på 418 Wh kan vara i klenaste laget om man ska långt med tung last. Men det är enkelt att ta med laddaren, så man kan ladda om före hemfärd.   

Utseende 

Cykeln är först och främst en imponerande bedrift rent tekniskt, vilket är vackert i sig. Tramporna i luften fram, med sina långa inkapslade kedjebanor, gör att cykeln verkligen sticker ut. Knappast en cykel för den som vill cykla obemärkt. Det blir gärna många frågor. Jag tycker att Hase Pino är egensinnig och radikal, på ett uppfriskande sätt.

Plus

+ En lätt, smidig tandem­cykel

+ Fungerar bra även som lastcykel

+ Utmärkt Shimano mittmotor

+ Smidig där det är trångt

Minus

– Högt pris

– Yttre växlar tar mycket stryk vintertid

Bild: 2018-04/dsc01231.jpg
Tramporna fram ställs in efter benlängd.

Hase Pino Steps

Klass: ligg-/last-/tandemcykel

Cirkapris:
77 480 kronor inklusive väska och last­plattform

Vikt:Cirka 32 kg inkl lastplattform

Motor:Shimano Steps mittmotor, 250 W

Batterikapacitet: 418 Wh  (36 V
11,6 Ah)

Testcykeln från: Gårda Livscyklar, livscyklar.se

Ur Allt om Elcyklar nr3 2017