Mjuk motorgång? Kanske passar en Batavus?

Björn Åslund

Björn Åslund

17 feb 2021

En motor som går mjukt är en anledning till att många väljer just Batavus Torino, berättar cykelhandlaren. Och där kan vi hålla med. Motorn i framhjulet svarar ganska snällt. I övrigt är Torino en elcykel som har några finesser som vi inte hittar på andra elcyklar.

Batavus är en holländsk cykeltillverkare sedan 100 år. Torino E-Go har funnits i många år och lär vara företagets storsäljare bland elcyklarna. Grunden är den samma, men den har uppdaterats en del genom åren. Numera har den LCD-display som visar hastighet, battteristatus och effektnivå. Där finns även den centrala tändningen av lysena fram och bak.

Torinon är egentligen en ganska typisk elcykel, av den typ som sålts i stora mängder i Sverige. Framhjulsmotor och öppen ram med lågt insteg med, vilket de flesta associerar med damcykel. Men Batavus har ingen herrvariant av Torino med högt ramrör, och vi ser ingen anledning att längta efter en sån modell, Torino fungerar oavsett kön.

Vi tycker att Torinon är en allround elcykel för vardagsbruk i stan och på asfalt, och även då för cykling i vinterväglag och uselt väder. Torinon har stänkskärmar med extra stänklappar, som ska minska sprutet, men de kunde vara längre för att göra mer nytta. Kedjan är ordentlig skyddad av heltäckande kedjeskydd, dock är det ganska pilligt att montera kedjeskyddet efter ett däcksbyte. Kablarna till framhjulet har kontakter som sitter inne i ramen, så det är aningen meckigt att byta framdäck. Kanske inte en elcykel för långturer, där man själv ska kunna fixa punktering ute på vägen. 

Men väl en cykel för mycket last, i korgen fram och med pakethållare utformad för sidhängda väskor. Trots att den har sidostöd kan den parkeras stadigt, genom att det finns möjlighet att låsa styre/framgaffel. En fiffig finess som vi inte sett på andra elcyklar.

Bild: 2020-06/batavus-torino-e-go-bild-3.jpg
Enkel display som visar hastighet, batteri och effektnivå. Inget mer, men det räcker.

Motor:

Framhjulsmotor Ananda. 

Motorn har fem effektnivåer och så möjlighet att köra utan el. Inställningar regleras på en liten LCD-display på styret som visar hastighet, batterinivå i fem nivåer, och så vald effektnivå. Dessutom manövreras fram och bakljus centralt här på displayen. 

Motorn har en tydligt mjuk gång. I synnerhet på de lägsta effektlägena svarar den snällt. Å andra sidan är den inte så jättestark, även på högsta effekt tappar den en del fart när man kommer till tyngre backar. Då får man växla ned och lägga mer kraft på tramporna.

Men på plan mark och lite blåst ger effektläge 3 tillräckligt kraft för att hålla elcykeltempo. Vill man snålköra funkar de lägsta effektlägena i alla hastigheter, då kan det bli många mil. Vi har dock inte testat hur lång körsträcka ett fullt batteri ger, men enligt en annan test kom man 7 mil på högst effekt, vilket vi tycker är riktigt bra för en framhjulsmotor och 400 Wh batteri.

Betyg: 4

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Byggkvalitet:

Vår tidigare erfarenhet av Batavus cyklar pekar på att de bygger cyklar av riktigt hyfsad kvalitet. Och det var inget på 2020 års Torino som pekar på motsatsen.

Betyg: 4

Bild: 2020-06/batavus-torino-e-go-bild-4.jpg
Bra med heltäckande kedjeskydd, men rätt pilligt att montera tillbaka.

Utrustning: 

Batavus Torino är rustad så det räcker för vardagscyklisten, men med några tillägg som sällan ses på andra cyklar.

7 växlar i baknavet.

Hydraulisk fälgbroms och fotbroms.

Fram och bakljus som tänds centralt och drivs av cykelbatteriet.

Kjolskydd.

Godkänt ramlås förberett för fastlåsning med kedja/vajer. Godkänt av SSF. 

Heltäckande kedjeskydd, bra för vintercykling, men svårt att montera tillbaka.

Styrlås som hindrar vridning av styre. Cykeln står stadigt vid parkering.

Betyg: 4

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Cykelkänsla:

Lätt att kliva på av cykeln med öppen ram. Ett motorsystem som uppför sig riktigt städat, framför allt på de lägre effektnivåerna är risken minimal att man ska uppleva att motorsystemet tar över. Men man stänger inte gärna av motorn, då började den kännas lite tungdriven.

Ganska upprätt sittställning vilket gör att den inte är idealisk på väldigt blåsiga sträckor. Det är mer än elcykel för stan, där man inte alltid hamnar i motvind.

Konstruktionen känns lugn och balanserad och cykeln går dit du vill, åtminstone så länge du har händerna eller bara en hand på styret (vilket man förstås alltid bör ha). Men utan händer på styret känns är det som att cykeln själv vill börja bestämma. Sannolikt är det korgen som orsakar, detta och Torinon är inte enda elcyklen med sådana tendenser. Men som sagt endast, när händerna lämnat styret, så det är ingen större grej.

Vi noterar att Batavus inte hoppat på skivbromstrenden på framhjulet. Här sitter det en fälgbroms, som dock är hydraulisk. Enligt säljaren så läggs inte bromsklossen på snett, som på mekaniska, vilket gör att slitaget blir jämnare och de bör hålla längre. Bromsarnas funktion och bromsförmåga visar inget som vi kan anmärka på.

Utväxlingen är lite vettigare än på många elcyklar av denna typ. I princip alla växlar är användbara, från låg till ganska hög fart (över 30 i backar).

Betyg: 4

Bild: 2020-06/batavus-torino-e-go-bild-5.jpg
Hydraulisk fälgbroms, en ovanlig bromstyp.

Prisvärde:

Prisnivån är fullt rimlig vid jämförelse med andra liknande elcyklar.

Betyg: 3

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Utseende/design:

Det är väl kort och gott en elcykel med klassisk damram och lågt insteg. Inget som sticker ut i mängden.

Plus

+ Mjuk gång på motorn.

+ Alla effektlägen kan användas i alla hastigheter.

+ Inkapslad kedja, skyddar bra mot vinterns salt och slask.

+ Styrlås, cykeln står stadigare vid lastning.

Minus

– Inkapslad kedja, svårt att sätta tillbaka kedjeskyddet. Alltså svårt att byta bakdäck.

Totalbetyg: 19 /25

Fakta: Batavus Torino E-go Comfort

Klass: Mellanklass 10 000 – 20 000 kr

Pris cirka 18 000 kr

Vikt: 22 kilo

Motor: Framhjulsmotor Ananda.

Batterikapacitet: 400 Wh

Testcykeln från: Bjöörns cykel, Nyköping