Med Walleräng Faktor blir milen många
Björn Åslund
17 feb 2021
Walleräng Faktor är utan tvekan en elcykel för dig som vill kunna ta med packning och klämma riktigt långa dagsetapper. Vi tror att 18 mil och kanske lite längre är inom räckhåll med fullt batteri.
Walleräng är en serie hybridcyklar från svenska Ecoride. Modellen Faktor som vi testade kan beskrivas som mellanmodellen med tio utanpåliggande växlar och pakethållare både fram och bak, mittmotor samt lägre insteg. Walleräng finns även med högt ramrör, s k herram. Den finns i enklare modell utan pakethållare, och en mer påkostad med automatisk inkapslad elväxel (troligen bättre på vintern än utanpåliggande).
Vi tänker oss Walleräng för en cyklist som uppskattar framåtlutad körställning, som vill kunna ta mycket last och trampa riktigt långa sträckor under flera dagar, typ trekking med mycket packning. Att även dra en lättare släpkärra är inget match för Faktor, då den har en mittmotor med gott bett och ett batteri på 504 Wh.
Kombinationen pigg mittmotor och tio växlar gör att Faktor fixar rejäla backar. Om det sedan efter backkrönet går fort utför, så klarar skivbromsarna det mesta om det dyker upp hinder.
Walleräng Faktor har också riktigt bra dämpning i framgaffeln, som skulle fungera fint i terräng. Men de finmönstrade däcken är inte optimala i skogen, där behövs grövre mönster för att inte slira loss. Snarare är däcken utformade för att rulla lätt främst då asfalt.
Walleräng Faktor finns i ramstorlekarna M och L, men det krävdes en L för att passa mig som är 177 cm. Är man över 180 cm lång är det nog andra cyklar man ska överväga.
Motor:
Motorsystemet är Shimano Steps E6100 mittmotor. Redan föregångaren Steps E6000 var en trevlig bekantskap, som har vässats på flera punkter. Shimano lovar 20 procent lägre energianvändning, vilket förstås ska ge mer körsträcka. Steps E6000 gav långa körsträckor (upp till 15 mil på Eco med 418 Wh batteri). På Walleräng faktor finns dessutom ett större batteri på 504 Wh.
Walleräng anger upp till 185 km körsträcka, vilket vi efter en lång testrunda i hård blåst och tio grader på termometern på läge Eco, nog anser som möjligt. Vi tror till och på lite längre sträckor vid 20-25 grader då lijon-batterierna presterar som bäst.
Steps E6100 har 60 Nm i vridmoment vilket ger ordentligt med ork i backar. Motorns momentstyrning är exemplarisk, den reagerar så tydligt när man trycker på och vice versa lättar på pedaltrycket.
Batteriet Shimano Steps Battery-pack E8010 är enkelt att hantera. Det är lätt att lossa (med lås) från ramröret och sätta tillbaka. Dess form är rätt så kompakt, så det går fint att pula ner i en väska eller ryggsäck. Vikten är 2,6 kilo.
Displayen är heter Shimano Cycle Computer SC-E6100. Den är lätta att lossa från styret. Den visar hastighet, trip, distans, odometer, batteristatus, kadens, återstående körsträcka och en stapel visar hur hårt motorn arbetar.
Steps E6100 har många goda sidor, men några detaljer som stör.
Gå-assistansen kräver att man kommer ihåg vilken knapp som ska hållas inne i två sekunder. Det glömmer man lätt.
Och så har vi ljudnivån, det är ett plågat vinande från motorn vid hög kadens, men ljudet avtar faktisk om man varvar upp ännu mer. Hade det inte varit för detta oljud så hade det blivit full pott i betyg.
Betyg: 4
Byggkvalitet:
Faktor känns betryggande välbyggd med kvalitetskomponenter.
Betyg: 4
Utrustning:
Tio utanpåliggande växlar Shimano Deore.
Hydrauliska skivbromsar Shimano MT200.
Godkänt ramlås, ABUS. Samma nyckel till batterilåset.
Belysning: Fram Buch & Mullre Avy E 40 lux, som ger ett riktigt kraftigt ljus.
Framgaffel: Rockshox FS 30 Silver.
Pakethållare fram och bak med snabbkopplingar för Wallerängs eget system WMS. Nyttan av frampakethållaren är begränsad om man inte skaffar en korg eller lastplattform. Pakethållaren bak kräver remmar om man inte har någon enhet av WMS.
Hård fast sadel, utmärkt för långturer.
Däck: WTB Byway 47-650C (27,5 tum) Skinwall
Betyg: 5
Cykelkänsla:
Steps 6100 har tre assistansnivåer. För det mesta räcker lägsta Eco. Men får man rejäl motvind och sega uppförslut väljer man Normal. Starkaste High behövs endast i undantagsfall, när man vill ha riktigt rejäla prestanda. Man bör vara måttlig med High för att minska slitaget på drivpaketet (kedjan och kassett).
De långa körsträckorna på batteri förklaras delvis av däck med lågt rullmotstånd, de har knappt något mönster. Cykeln rullar påtagligt lätt, även med motorn i vila. Går alldeles utmärkt att trampa den, om batteriet inte skulle räcka (fast hur pigg är man efter 18 mil….). På asfalt fäster däcken fint vid inbromsning, men de hugger inte lika bra på grus och framför allt inte i lera.
Konstruktionen känns riktigt följsam, även om vi vid hård kurvtagning känner att styrningen vill dra vidare lite i den valda riktningen.
Framdämparna är låsbara, och i låst läge känns ramen väl så styv, för att man ska kunna stå och trampa i tyngsta uppförsluten. Dämparna hör till de bättre vi haft på elcyklar, förutom påkostade mtb. De tar inte bort småvibrationer i vägbanan, men större gropar och trottoarkanter klarar de galant och man landar tydligt mjukt.
Betyg: 5
Prisvärde:
Det finns en hel del liknade hybridcyklar från andra leverantörer, men vi tycker Walleräng är minst lika bra, men kostar några tusenlappar mindre.
Betyg: 4
Utseende/design:
Är både snygg och sportig på ett återhållsamt sätt. Den dova mörka färgen bidrar till ett lugnt intryck. Flott med ljusa däckssidor.
Fotnot: 2021 heter denna cykel Ecoride Tripper X HS M-10. Den har fått andra pakethållare både bak och fram.
Plus
+ Långa körsträckor med batteri
+ Lastmöjligheter
+ Bra frontljus
+ Stark motor
+ Rullar lätt med motorn i vila
Minus
– Motorns plågade ljud
Totalt betyg: 22/25
Fakta: Walleräng Faktor
Klass: Exklusivt 30 000 – 40 000 kr
Pris cirka 31 995 kr
Vikt: cirka 24 kilo
Motor: Shimano Steps E6100
Batterikapacitet: 504 Wh