Med mittmotor till lågt pris

Björn Åslund

Björn Åslund

12 feb 2021

Här har vi ytterligare en cykel med mittmotor i en lite lägre prisklass. Kombinationen mittmotor, bra sittställning med en skön ganska smal sadel, gör att denna cykel bör passa för lite längre sträckor. Den räds inte backar, även om det finns ­vassare mittmotorer. Men då är prislappen större.

XXL satsar ordentligt på elcyklar, dels från andra tillverkare, dels i den egna serien Velocity. Här har vi så en hybridcykel, alltså mix av racer och vanlig cykel, med mittmotor från kinesiska Bafang. Den testade modellen finns också i en herr- eller unisex-variant, med ett lite annorlunda batteri.

Vi tycker gott att det låga insteget på den testade modellen fungerar utmärkt för alla, och cykeln känns stadig. Den öppna ramen visar inga tendenser till svaj eller vobbel.

Vi tror att cyklister som pendlar upp till några mil, gärna med en del backar, kan ha glädje av Velocity -Energy Boost. Främst i stad och på -cykelbanor, men inte på gropiga -vägar. Den som vill kunna cykla lätt utan motor för motionens skull, bör dock se efter andra cyklar. 

Den finns i endast en storlek, och den storleken känns ganska stor med –
28 tums hjul. Alltså en cykel för stor-växta.

Bild: 2018-04/velo-city-boost-bild-3.jpg
Stora och tydliga knappar, lätt att ändra på manöverpanelen.

Byggkvalitet

Bafangs motorsystem är av allt att döma av god kvalitet. I övrigt så förefaller komponenter och ram av god kvalitet.

Utrustning

Ramen och framgaffel odämpad. Det saknas bakljus och lås. Cykeln saknar även pakethållare, men det kan monteras både bak och fram.

Hydrauliska skiv­bromsar Tektro HD-M285, som fungerar alldeles utmärkt.

Sju utanpåliggande växlar av typen Shimano Acera, som är av mellanklass.

Trampor i metall. Stöd finns monterat.

Selle sadel, fast men inte stenhård. Bra för långfärder.

Cykelkänsla

Påtagligt på denna cykel är att man sitter bra. Körställningen något framåtlutad och sadeln känns precis lagom på alla punkter. Sedan är det en smak om andra gillar detta.

Inga märkligheter när vi ger oss ut på cykelbanorna. Vi har full kontroll över färden, och väjer säkert när det dyker upp hinder. Men testexemplaret var tungstyrt, vilket dock kunde fixas snabbt på XXL:s verkstad.

Motorn är kanske inte så jätterapp men växlar man ner finns det kraft även för tuffa stigningar. Med motorn i viloläge är det inte en cykel som sprätter iväg, det går lite tungt.

Motor

Själva mittmotorn kommer från Bafang, vilket gagnar för att det finns reservdelar. Det är ­samma typ av mittmotor som sitter i Crescents cyklar, åtminstone är den exakt likadan till det yttre. Här är prislappen lite lägre än för Crescent.

På de lägsta två ­lägena (av fem) så händer inte mycket, den drar ganska lite. Från läge tre blir det mer åka, men man bör hålla sig på de högsta effektlägena om det ska gå någorlunda fort och dragvilligt. Enligt manualen ska motorn kunna ge ifrån sig hela 80 Nm i vrid­moment, men vi har cyklat mittmotorer med mer vridmoment, och som känts rappare. 

Batteriet är inte det största, men tycks tillräckligt bra för klara att leverera el i den mängd som motorn vill ha. Inga tendenser till att batteriindikatorn tillfälligt sjunker vid hård belastning.

Bafangs motordisplay är stor och lätt att avläsa, och presenterar alla väsentliga data: hastighet, laddning, effektnivå, distans, med mera.

Manöverpanelen från Bafang, till vänster på styret, är föredömlig. Stora och tydliga knappar, som är lätta att hantera även med handskar.

Utseende

Velocity Energy Boost har en lite egen form på ramen. Cykeln är stor, och däcken grova av stor dimension. Intrycket är lite åt det sportigare hybridhållet, med framåtriktad kraft.

Plus

+ Bekväm körställning

+ Skivbromsar som tar gott

+ Stadig ram, bra cykelkänsla

Minus

– Motorn mindre rapp än förväntat

– Tungtrampad utan el

Bild: 2018-04/velo-city-boost-bild-5.jpg
Motordisplayen är stor och tydlig.
Bild: 2018-04/velo-city-boost-bild-4.jpg
Mittmotor från Bafang med högt vridmoment. Men andra mittmotorer känns lite vassare.

VeloCity Energy Boost W, Dam

Klass: Hybrid

Webb: xxl.se

Cirkapris:
14 990 kronor

Vikt: Uppgift saknas

Motor:Mittmotor Bafang

Batterikapacitet:  360 Wh

Testcykeln från: XXL, Norrköping

Ur Allt om Elcyklar nr3 2017