Lyxig, urstark och tekniktung

Björn Åslund

Björn Åslund

13 apr 2022

TEST / Det är toppmodellen av serien Specialized Turbo Vado vi har granskat. Denna Turbo Vado 5.0 har rejält stort batteri, urstark motor och flera finesser som är sällsynta på elcyklar. Den kan passa för cyklister som vill färdas säkrare när man delar väg med bilar.

Vi börjar med teknik som endast finns på Turbo Vado 5.0. Ingen cyklist trivs egentligen i närheten av bilar. På elcykel i hård motvind eller bullrig miljö märks de inte när de nalkas bakifrån. Men en liten radar, i detta fall från Garmin, baktill på cykel kan ändra på detta. Den varnar för fordon som närmar sig bakifrån, upp till 140 meter. Man hör en ljudsignal och på displayen syns annalkande fordon som rörliga prickar. Radarns synfält är brett, även när man ligger på cykelbanan så varnar den för bilar på gatan bredvid. Denna funktion gör färden lite tryggare, om man nu cyklar mycket på bilvägar.

Radarn är den mest spektakulära funktionen. Men Turbo Vado 5.0 är överlag rejält tekniktung. Elsystemet tillsammans med mobilappen Mission Control ger ett antal funktioner som man sällan ser på elcyklar. 

Överhuvudtaget är det många extra plus på denna cykel. En tyst mittmotor med hela 90 Nm i vridmoment, vilket ger kraft utöver det vanliga. Ett riktigt stort ramintegrerat batteri 710 Wh, som var enkelt att ta ut och sätta åter. Den har ett systemlås med larm som går igång om någon försöker bära iväg cykeln. Skivbromsar som presterade riktigt bra. 27,5 tums däck som är rejält feta, 2,3 tum på bredden (650Bx2.3).

Batteriet är inbyggt i ramen, men lätt att plocka ur, jämfört med andra liknande integrerade batterier.

Prislappen ligger förstås också långt över snittet för en elcykel, men då får du en elcykel med extra allt. Vi får anstränga oss för att hitta punkter där vi kunde önska smartare lösningar. Specializeds konstruktörer har tänkt till, och fått fram en elcykel utöver det vanliga. 

Men tycker man prislappen är svettframkallande finns andra Specialized Turbo Vado till lägre pris, instegsmodellen 3.0 har ett cirkapris på 38 000 kr. Men då är det enklare komponenter, mindre batteri och en svagare motor.

Testcykeln var storlek M, men kändes aningen liten för testredaktörens 176 cm, då jag gärna sitter lite framåtlutad. Sittställningen blev ganska upprätt.

Testexemplaret har alltså herram med högt ramrör. Den finns också med unisexram med lägre insteg. 5.0 går också att få med Enviolo steglös växel och remdrift.

Motor: 

Mittmotorn är Specialized 2.2 som kan ge upp till 90 Nm i vridmoment. När man släpper lös allt detta på effektläge Turbo, så är cykeln nästan ostoppbar. Vi svingar oss upp i 25 km/tim i tuffa motlut, där många cyklister tvingas gå för att nå backkrönet. Den känns faktiskt stark i överkant, för jag har svårt att se situationer där all denna kraft behövs (skulle vara i Alperna med släpkärra?). Det är risk att nöta ut kedja och kassett i förtid om man ständigt ligger på Turbo. Redan på mellanläget Sport är det ordentligt drag, så egentligen räcker Eco i de allra flesta lägen.

Elcyklars motorer får inte alstra mer än 250 watt kontinuerlig effekt. I läget Turbo lyckades jag pressa ut 728 watt några sekunder under acceleration i backe. Fort upp i fart, men motorn stängs kring 26 km/tim, vilket är inom den tolerans som reglerna medger.

Förutom de vanliga tre effektlägena, kan den ställas i ett läge som börjar med 10 procents motoreffekt, som sedan kan höjas i steg om 10 procent.

Batteriet är alltså gömt i ned ramröret, en konstruktion som ofta innebär ett visst bök för att lossa batteriet. Men Specialized konstruktörer har tänkt till. Man vrider om nyckeln samt en låsspärr och ut faller batteriet nedåt. Så var det klart. I princip lika enkelt att sätta tillbaka det. 

Specialized har valt högre spänning än normala 36 volt, här är det ett 42 volts batteri. I batteriet finns det plats för 710 Wh. När vi testade var det blåsigt och nära noll, vilket inte är optimalt för batterit och körsträckorna. Vi tror alldeles säkert att 15 mil är möjligt på Eco, troligen bortåt 20 mil under goda förhållanden. 

Den informationshungrige kan käka sig mätt. Displayen centralt placerad på styret kan visa mängder av data. Till detta kommer mobilappen Mission Control. Där kan man hitta kartor som visar gjorda cykelturer med distans, tid och medelhastighet. Under ”tune” kan justera de tre effektnivåerna enligt egna önskemål. Här finns även systemlåset, som stänger elsystemet och gör det omöjligt för en obehörig att få igång det. Det kan låsas upp både från appen och kontrollknapparna på styret.

Displayen kan visa beräknad körsträcka på batteri, effekt motor/effekt cyklist, kaloriförbrukning med mera. Den visar också kadensen och en färgsignal som bekräftar om du håller lämplig kadens (grön!). Displayen är rejält ljusstark, vilket dock kan störa mörkerseendet märkte jag.

I appen kan man bland annat se hur batteriet mår, spänning, temperatur, laddning och batterihälsa (lite oklart vad det är, men antagligen kapacitet jämfört med ett nytt batteri). 

Det mesta fungerar som tänkt. Dock var det vid flera tillfällen svårt för Mission Control-appen att parkoppla med cykeln. Troligen berodde det på mobilen, eftersom det funkade efter omstart av mobilen.

Vi uppskattar att Specialized tagit fram en bra manual, som verkligen går till botten med alla cykeln och elsystemet funktioner.

Betyg: 5

Byggkvalitet:

Ingen cykel varar för evigt om den används. Men kvalitetsintrycket av Turbo Vado 5.0 är högt. Det krävs nog en hel misshandel innan den chanserar.

Betyg: 5

Utrustning: 

Pakethållare för sidhängda väskor. Max 27 kilo last.

Hydrauliska skivbromsar SRAM G2 RS, 180 mm,

Utanpåliggande växlar SRAM GX 11 växlar

Fäste för vattenflaska på ramröret

Fram och baklyse alltid på

Inget ramlås

Betyg: 4

Pakethållaren är byggd för upp till 27 kilo. Det vertikalformade bakljuset är snyggt inbyggt (lysets färg är betydligt rödare i verkligheten). Under lampan sitter radarn.

Cykelkänsla:

Turbo Vado 5.0 är en elcykel som till och med kan framkalla elcykelleendet på erfaren cykelredaktör. Vi uppskattar den finstämda motorn som reagerar tydlig på hur hårt och fort man pressar pedalerna. Färden går mest på Eco, för det räcker långt, även i en del backar. De högre effektlägena kan göra att cykel känns onödigt rivig, framför allt Turbo där den känns lite bångstyrig om man cyklar sakta och råkar pressa pedalerna.

Så stänger vi eldriften en stund, och Turbo Vado blir en vanlig trampcykel. Jo, den är ganska dräglig med enbart trampdrift, men visst känns kilona när det börjar gå uppför.

Framdämparna gör stökigt underlag lite mindre stökigt. Den dämpade sadelstolen passar nog bättre för en tyngre cyklist. Mina 70 kilo pressade inte ner den mycket i guppen.

De hydrauliska skivbromsarna då? Bromshandtagen på styret är ganska små, lagom för två fingrar, vilket inte ger så mycket fingerkraft. Men det räcker, för bromsarna är väldigt känsliga. Det blir ordentlig bromsverkan med ganska måttligt tryck på bromshandtagen. De breda däcken suger bra i underlaget, så det stopp blir det snabbt och resolut om man vill.

Specialized har förstått att stänkskärmar behöver lite längd nedåt för att göra nytta. I synnerhet den främre är riktigt lång, vilket innebär att motorn slipper mycket sprut.

Det går att hålla ett ordentlig tempo även nattetid på mörka vägar. Frontlampan är en av det absolut bästa vi sett standardmonterad på en elcykel. Det går att få en ordentligt upplyst yta 30-40 meter framför cykeln. Det röda bakljuset är snyggt integrerat i pakethållaren, och ger tydlig synlighet för dem som närmar sig.

I vänsterkant på displayen visas vad Garmin Radar upptäcker. Den vita pricken är en bil som närmar sig bakifrån. Ett tydligt pipljud varnar också för bilarna.

Några synpunkter på Garmin Radar. Den fungerar riktigt bra på bilar som kommer akter ifrån. Radarn är inte lika bra på cyklar som närmar sig bakifrån, de upptäcks först på 10-20 meters avstånd av radarn. Och inte ens alltid. Avsikten är förstås i första hand att den ska varna för bilar, men ibland blir man upphunnen av racercyklister, som sällan använder ringklocka. Även då vill man gärna bli varnad, men vi är ändå imponerad av hur väl radarn har koll på bilarna.

Betyg: 5

 

Prisvärde:

Det krävs en rejäl summa för att bli ägare av denna elcykel. Men så får du en elcykel ut över det vanliga, som lever upp till förväntningarna på nästan alla punkter.

Betyg: 3

Utseende/design:

Tack och lov så är Turbo Vados yttre inte så uppseendeväckande. Det yttre signalerar inte riktigt den lyxcykel vi har att göra med. Fast de grova däcken antyder att detta är en elcykel med rejäl motor och komfort.

Plus

  • Motorn. Tyst och stark.
  • Radarn
  • Bra front- och bakljus
  • Stort batteri, långa körsträckor

Minus

  • Prislappen (men den är nog cykeln värd)

 

Totalbetyg: 23/25

 

Test Specialized Turbo Vado 5.0

Klass: Lyx 40 000 –

Pris: cirka 57 000 kr

Vikt: ca 26 kilo

Motor: Specialized 2.2, 90 Nm vridmoment.

Batterikapacitet: 710 Wh

Testcykeln från: Specialized Sverige

Testcyklist: Björn Åslund