/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2Fsites%2F2%2F2021%2F01%2Fbutcher-bicycles-4.jpg)
Lyxig lutande lastcykel
Björn Åslund
31 jan 2021
En lutande dansk ersätter familjens transportbehov med finess. Välgenomtänkta lösningar men med prislapp därefter.
Butcher & Bicycles trehjuliga lastcykel MK1-E är konstruerad i Danmark. Den är lämplig för familjer med rejäla transportbehov. Lastlådan är ovanligt stor, och ska klara två barn i tioårs-åldern, plus några matkassar.
Det unika med denna lastcykel är att den har en lutningsfunktion, som lägger ned den när man svänger, vilket ska eliminera risken för tippning, som annars finns på trehjulingar.
Tiltfunktionen kräver dock en viss invänjning. Hur man lyckas med det varierar förstås, men tidningens provcyklist behövde bara några kilometer för att känna sig trygg med den ovanliga konstruktionen.
Överhuvudtaget märks att detta är en mer påkostad cykel, nästan lite lyxig i jämförelse med andra trehjulingar. Det är många fina, väl genomtänkta och utförda detaljlösningar, som låsbart förvaringsutrymme som också rymmer batteriet. Cykeln har mittmotor från Bosch Performance Line som drar jämnt och fint, vilket kan behövas på en så pass tung cykel. Den är dessutom utrustad med steglös växling, en innovation som tycks fungera alldeles utmärkt.
Smakar det så kostar det. Men 50 000 kr är väl egentligen inte så mycket för en riktig bra lastcykel, som kan ersätta väldigt många biltransporter.
Barnen, och för all del även en vuxen, kliver in smidigt i den stora lådan. Stödet under lådan hindrar tippning framåt. Här lägger man mobilen och andra saker, som man vill ha lätt åtkomliga. Boschs mittmotorsystem ger även bra fart i tunga backar.
⇒ Byggkvalitet
Betyg: 5
Kraftiga ramrör i aluminium. Stag i styrning av stål. ABS-plast i lådan. Genomgående verkar det vara komponenter av god kvalitet, varför vi tror att funktion och finish även håller i svenskt klimat som kan vara bistert.
⇒ Utrustning
Betyg: 5
Generellt sett är denna lastcykel ordentligt utrustad med många smarta detaljer.
Vi börjar med lådan, som är större än på många andra lastcyklar. Den har två sittplatser med säkerhetsbälte, och här ska två barn upp till tioårsåldern få plats. De kliver in genom en genomskinlig frontdörr. Lådan kan täckas av ett kapell i kraftig svart väv. I lådans underkant finns dessutom ett parkeringsstöd som fungerar som tippskydd, vilket kan fällas ned från förarplatsen.
I lådans bakre del, alldeles framför föraren, finns ett låsbart fack. Här inne göms batteriet och utrymme för lite mindre saker. Fackets lock har mugghållare och remmar som kan hålla mobilen. Smidigt!
Cykeln har i princip hur många växlar som helst. Den har ett steglöst navväxelsystem från Nu Vinci. Växlingen görs manuellt från styret, och det fungerade som tänkt.
Framljusen sitter monterade på insidan av de främre hjulen. Passande bakljus är inte standard, men finns som tillbehör.
⇒ Cykelkänsla
Betyg: 5
Vanliga lastcyklar har en viss risk för tippning i kurvor. Den risken är minimerad på Butcher & Bicycles, då den är konstruera så den lutar i kurvor, alltså som en vanlig cykel. Detta fungerar genom ett intrikat system av stänger och hävarmar i samspel med framhjulen.
Den allra första turen kan bli lite vinglig. Men vår uppfattning är att detta nybörjarstadium snabbt är passserat. Snart känner man sig säker på cykelbanorna, och kan trampa på i god fart.
Sedan är det en riktigt trevlig upplevelse. Den går riktigt tyst, inget resonansbuller från lådan. Mindre gropar i gatan märks knappt. Rätt snart rullar man snabbt och säkert, som vilken cykel som helst.
Motorn drar hyfsat redan på lägsta effekt-läget, men kommer man till backar får man givetvis lägga på mer effekt. Eller låta det steglösa växelsystemet få en högre utväxling. Upp kommer man i anständig fart, även med tung last.
Den har visserligen ingen fjädring, men konstruktionen fångar upp ojämnheter i underlaget riktigt bra, vilket ger hyfsad åkkomfort även på dåliga vägbanor.
⇒ Motor
Betyg: 5
Bosch Performance Line är Boschs toppsystem. Mittmonterat så att växlarna kan nyttjas vilket behövs på en tung lastcykel, åtminstone om man vill ha lite tryck bakom pedalerna och komma upp även i de värsta backarna.
Bland annat hamnade vi i en rejäl uppförsbacke, där vi startade i låg fart. Men med högsta effekt och förstås en del trampkraft, så höll cykeln 17–18 km/h, vilket får anses klart godkänt.
Cykeln går förstås rätt tungt med motorn avstängd, men redan på lägsta effekt, ”Eco”, får man påtaglig hjälp från motorn, och man håller lätt cirka 20 km/h på plan mark.
Batteriet på testcykeln var på 400 Wh och enligt systemet ger det cirka sex mils körsträcka, vilket verkar i överkant optimistiskt. 500 Wh batteri finns som alternativ, vilket är att rekommendera om man köra mycket och ofta.
Bosch-systemet har en stor och tydlig display, där en mängd värden, som fart, körsträckor, batteristatus, effektlägen (fyra olika) och motorns effekt visas. Riktigt stora knappar för att manövrera effektläge.
På testcykeln överförs kraften från motor till bakhjul med en karbonrem, men det finns vanlig kedja som alternativ.
⇒ Utseende
En del lådcyklar tycks enbart byggda för att vara praktiska, de är inget för ögat. Butcher & Bicycles är helt klart byggd för den som vill lastcykla med lite stil och känsla av lyx.
Totalt: 20/20
Fakta – Butcher & Bicycles MK1-E
Klass: Lastcykel
Webb: butcherandbicycles.com
Cirkapris: 49 900 kr i standard (testcykeln var extrautrustad)
Vikt: 50 kilo
Motor: Mittmonterad Bosch Performance Line
Batterikapacitet: 400 Wh
Testcykeln från: Velobloom i Nyköping
Ur Allt om Elcyklar nr3 2016