Annons:

Liten och lätt men ändå cykelkänsla

Björn Åslund

Björn Åslund

12 feb 2021

Biltema har förnyat sitt sortiment av vikcyklar med ­elassist. För ett ganska måttligt pris får man en cykel som går att vika ihop och montera upp på någon minut.

Det mesta är ganska smått. Förutom små yttermått på cykeln, sitter här ett ovanligt litet batteri (187 Wh), och motorn är endast på 200 watt. Och lasten är i princip begränsad till en ryggsäck. På plussidan ger det en vikt på 17,5 kilo, som är klart lägre än hos andra vikcyklar. Och den är trots allt anständig att cykla på. Trots den delbara ramen känns stabiliteten som en vanlig cykel. 

Så den kan fungera som vardagscykel om man saknar trygg cykel-förvaring. Den går in i hissen, eller kan bäras i trapporna. 

Bild: 2018-04/yosemite-folding-bild-5.jpg
Motorreglaget är enkelt och lättmanövrerat, och verkar vattentåligt.

Byggkvalitet

Priset är lågt på denna cykel, och komponenterna känns i vissa avseenden lite enkla. Så man kan nog inte förvänta sig evigt liv på denna cykel.

Utrustning

Yosemite Folding är ganska strippad på utrustning. Att den saknar pakethållare och stänkskärmar är ju uppenbart. Inte heller finns någon belysning, vilket i princip är standard på elcyklar i dag.

Egentligen har cykeln bara den grundutrusning som krävs. Endast två växlar. Navbroms i bakhjulet är pedalmanövrerad, på framhjulet sitter fälg­broms. Broms­verkan helt godkänd, men fälgbromsen lät lite plågad. Manöverhandtaget för fälgbromsen ser inte riktigt stadigt.

Cykeln har parkeringsstöd, och det sitter reflexer både fram och bak. Kedjeskydd av tallriksmodell, vars skydd är lite begränsat.

Hopvikningen tar någon minut, när man vet vilka skruvar och snabbkopplingar som ska hanteras. Att återställa cykeln i körbart skick tar ungefär lika lång tid. 

Cykelkänsla

Yosemite Folding ser inte att vara något för storväxta cyklister. Men enligt manualen ska den palla för 120 kilo.

Det är i alla händelser inte en elcykel som glufsar feta backar med god aptit. Det är mer än en cykel att glida runt på stan med. Visst klämmer den backar, men då behövs också tillskott av pedalkraft.

Ögat ser en enkel liten cykel. Men en åktur visar på lite mer. Den känns och uppför sig ganska stadigt. Det är rent av lite kul att slinga runt med de små hjulen, om man inte kör alltför hårt i kurvorna.

Motor

På vikcykel ska allt vara minimerat, och här även motorn i framhjulet som har den måttliga effekten av 200 watt.

Kraften från tramporna går via tvåväxlat baknav med automatisk växling. Det ska växla upp vid 18 km/h, men känslan var att tvåan hoppade redan vid lägre hastigheter. Sedan växlade den inte ned som vi förväntade oss, åtminstone inte i en brant uppförsbacke.

Motoreffekten styrs av en rotationssensor i tramporna. Motorn drar ganska mjukt, inga ryck mellan på och av.

På lägsta effektläget (av tre) drar motorn knappt alls. Bättre att köra på läge två eller tre, så drar den tydligt. Effektläget ställs in på en liten enkel panel, som fungerar bra med handskar.

Även om 200 watt är lite, så ger motorn definitivt ett tydligt tillskott till trampandet. Det är inga problem att hålla elcykelfart, så länge det inte är alltför mycket backe eller motvind.

Den realistiska körsträckan med fullt batteri tror vi ligger kring 2–3 mil.

Utseende 

Inte någon ögonfröjd. Den är gjord med sikte på enkelhet, lågt pris och vikmöjligheter. Sålunda ger den ett lite avskalat uttryck. Den ser inte ens färdigmonterad ut, utan stänkskärmar och med få tillbehör. Men strunt i det, det går ju att elcykla på den.

Plus

Måttligt pris

Bra cykelkänsla

Låg vikt

Minus

Ovanligt litet batteri

Svagare motor

Lite snålt utrustad

Bild: 2018-04/yosemite-folding-bild-1.jpg
Det tar någon minut att vika ihop den.

Yosemite Folding

Klass: Vikcykel

Webb: biltema.se

Cirkapris:
7 999 kronor

Vikt:Cirka 17,5 kilo

Motor:I framhjulet

Batterikapacitet: 187 Wh (24 V/
 7,8 Ah)

Testcykeln från: Biltema, Norrköping

Ur Allt om Elcyklar nr3 2017

Läs mer