Lika dyr som den är bra

Björn Åslund

Björn Åslund

17 feb 2021

Prislappen är rejält tilltagen, men utan tvekan är det premiumkänsla på nästan alla punkter på denna Bergamont E-Cargoville. Riktigt stadig och ett motorsystem för lastcyklar, som verkligen är dragvilligt. Det enda som stör är parkeringsstället. 

Bergamont Cargoville är den i särklass dyraste tvåhjuliga lastcykel vi hittills stött på. Men den spöar andra lastcyklar på de flesta punkter.

Den är rejält byggd med sina 44 kilo i vikt. Kraftig ram och ovanligt feta däck (61 mm breda). Nere mellan fötterna sitter Bosch motorsystem för lastcyklar, med väl tilltaget vridmoment. Ekipagets maximala totalvikt är 220 kilo, varav 90 kilo på lastytan.

I grundutförande har den en öppen lastplattform av bambu. På delar av ytan finns gummi som gör att lasten inte glider av. Det finns en rad tillbehör, som sidopaneler, sittplater för barn och stort regnskydd.

Bergamont Cargoville är ett riktig bra alternativ till bil för vardagens stora och små frakter. Den klarar riktigt tunga grejor med stil och säkerhet. 4-5 stora matkassar, jordsäckar eller kartonger. Vi skulle inte tveka lassa att ta en gammal tvättmaskin till skroten. Med spännremmar och lite fiffighet går det frakta långa föremål.

Den kan då fungera som en familjecykel, men även som fraktcykel för mindre företag som vill ha ett fordon med god framkomlighet i städer.

Ramen har lågt insteg och med snabbkoppling på sadeln kan man snabbt växla mellan korta och långa cyklister (160-190 cm).

Så var det parkeringsstället. Cykeln står absolut stadigt, men det är påtagligt tungt att fälla upp och ner, vilket delvis beror på cykelns tyngd. Och när det väl åker upp så flyger det upp i ramen med en smäll. Synd på en så rar lastcykel.

Bild: 2020-03/bergamont-ecargoville-bild-2.jpg
Bosch Kiox displayen kan lätt plockas bort.

Motor: 

Motorsystemet Bosch Cargo Bike i den fjärde generationen, med maximalt 75 Nm i vridmoment och upp 400 procent elassistans. Testcyklingen visar inga som helst tveksamheter vad gäller kraftresurser. 

Lägsta Eco (+60%) räcker på plan mark och om man vill trampa mycket själv. Redan på nästa läge Tour (+140%) känns motorn mycket piggare, och på plan väg når man elcykelfart med ganska måttlig trampkraft.

Vi hade inga problem att cykla upp för tunga backar i god fart på de högre effektlägena Sport(+240%) och Turbo (+400%). Till att börja med hårt tryck på pedalerna, men när vi minskade pedaltrycket blev det uppenbart med vilken kraft motorn tog över. Fortfarande god fart 15-20 km/tim.

Mycket bra är att kraften kommer vid väldigt låga varvtal. Att starta Cargoville i en kraftig uppförsbacke med bara benkraft är inte roligt, men Boschmotorn ger assist nästan direkt varför den galant klarar start i ordentliga uppförslut.

På styret sitter displayen Kiox som enkelt kan plockas bort.

Batteriet är inbyggt i den centrala grova stolpen, som kallas power dome. Att lossa batteriet kräver fler handgrepp. Men batteriet kan laddas på plats. Cykeln har även plats för ett extra batteri. 

Betyg: 5

Bild: 2020-03/bergamont-ecargoville-bild-1.jpg
Belysning fram tänds centralt. Notera de kraftiga däcken med 61 mm bredd.

Byggkvalitet: 

Cargoville andas kvalitet. Alla komponenter känns rejält tilltagna. Att det är ordentligt dimensionerat avslöjas genom vikten 44 kilo.

Betyg: 5

Utrustning: 

Hydrauliska skivbromsar Magura CMe5 Cargo disc brakes, 70

Bak- och framljus som tänds centralt från motordisplay

Enviolo steglösa växel

Ganska smal hård sadel.

Inget förmonterat lås

Betyg: 5

Cykelkänsla: 

Om vissa tvåhjuliga lastcyklar kan känns lite fladdriga i låg fart, så visar Bergamont att så inte behöver vara fallet. Den är häpnadsväckande stadig även i krypfart. Och i högre hastigheter är det ingen tvekan, i normal elcykelfart är känslan av kontroll över färden total.

Stora lastcyklar kan vara lite knepiga att manövrera i låg fart, de kan vingla till så man måste ta stöd av fötterna. Men Cargoville kändes riktigt säker även i riktigt låga hastigheter och besvärligt tvära kurvor. 

Kan man cykla en vanlig cykel, så kan man framföra Cargoville säkert. Konstigare än så är den inte.

Men temperamentet känns lite sävligt, den inbjuder inte till sportig körning. Intrycket är mer åt det trygga lugna hållet.

Den har hydrauliska skivbromsar dimensionerade för lastcyklar. Och det vara uppenbart. Vi testade med 40 kilo på lastplattformen i god fart. Inga problem att stanna på väldigt kort sträcka, med god kontroll över bromsverkan. De breda däcken bidrar förstås till att grepp i vägbanan.

Steglöst växelsystem från Enviolo, gör att man alltid hittar en passande växel. Dessutom kan man ändra utväxlingen under belastning, till skillnad från traditionella växlar. Dock gick växlingen lite trögt när vi hade tungt last och mycket motoreffekt.

Betyg: 5

Prisvärde: 

Som vanligt är det så att kvalitet kostar. Vi hittar ingen annan tvåhjuling i denna prisklass, men vi har känslan att den är värd de flesta av alla sina kronor.

Betyg: 3

Utseende/design: 

Lite kantig och rätt kraftig i formen, men samtidigt en lätt sportig framtoning, till skillnad från många andra lastcyklar.

Totalbetyg: 23/25

Plus

+ Kraftfull motor

+ Mycket stadig i alla hastigheter

+ God bromsförmåga

+ Öppen lastplattform som sväljer många typer av laster

Minus

– Parkeringsstället 

– Tung (men det märks inte med eldriften)

Test Bergamont E-Cargoville LJ-70

Klass:  Lastcyklar

Pris cirka 65 000 kr

Vikt: 44 kilo

Motor: Bosch Cargo Line

Batterikapacitet: 625 Wh (har plats för extra batteri)

Testcykeln från: Scott Sports, Uppsala