Lättrampad och sportig, men dyr

Björn Åslund

Björn Åslund

17 feb 2021

Här har vi en elcykel för den vill ta cyklandet på allvar. Och då menar vi inte bara daglig pendling till jobbet. Elston är en milslukare för den som vill ge sig ut på långfärder. Stort batteri och mittmotor bör ge långa kösträckor.

Elston läggs till Crescents redan breda program av elcyklar. Tidigare har man inte använt Bosch mittmotorsystem, nu hittar vi en Bosch Active Line Plus. Kraften från den bör räcka för de flesta cyklister, men är det ordentligt backigt och tungt att dra, så bör nog spana efter ett starkare motorsystem.

Vi tackar den tekniska utvecklingen, som gör att stora batterier numera kan integreras snyggt i det nedre ramröret. Batteriet sitter dolt bakom en låst lucka, och kan plockas ut ganska lätt.

Denna cykeltyp beskrivs som en elhybrid, alltså en kombo mellan sportig cykel och vanliga stadscykel. Sittställningen lite lätt framåtlutande. Som brukligt på denna typ av cyklar hittar vi utanpåliggande växlar (10). Hydrauliska skivbromsar som har en riktigt betryggande verkan, vilket ju kan behövas om man lastar tungt och fräser fram i god fart. 

Elston är med klassisk herram, men finns med damram med lägre insteg, då under namnet Elisia.

Dock är prislappen hög, så det är främst en elcykel för de som verkligen tänker cyklar dagligen och mycket.

Motor:
Bosch har åtskilliga år av utveckling bakom sina olika mittmotorsystem, och upplevelsen är oftast väldigt trevligt. Momentstyrningen känner tydligt hur cyklisten trycker på pedalerna och motorns respons är fin. 

Bosch motorsystem fasar ut kraften gradvis kring 26 km/tim. Den tvärdör alltså inte som på vissa andra system.

Lägsta effektläge Eco ger måttligt bidrag till trampet, cirka 40 procent. Inte så mycket, men ger ändå den lilla knuff som behöver för att cyklandet ska vara riktigt lätt. Bidragande är säkert också att Elston i sig rullar riktigt fint, det märks när motor får vila.

Bosch Active Line Plus ger upp till 50 Nm i vridmoment, alltså inte värsta trycket, utan snarare en motor som assisterar trampandet ganska snällt. 500 Wh batteri är generöst, vilket bidrar till ge riktigt långa körsträckor. Vi tror minst tio mil på landsväg är fullt rimligt på läge Eco.

Om det finns andra mittmotorer som surrar, så är denna Bosch riktigt diskret i ljudnivån. När farten är hög tar bruset från fartvinden över.

Med tanke på cykelns prislapp tycker vi dock det är lite snålt med den minsta displayen Purion.

Betyg: EEEE

Byggkvalitet:
Cykeln testades hos Cycleurope i Varberg, där man också tillverkar cyklar. Varje elcykel sluttestas, så att inte missar ska slinka vidare till köparen. De ingående komponenterna verkar leva upp till den kvalitetsnivå som prislappen anger.

Betyg: EEEEE

Utrustning:
Utanpåliggande växlar Shimano Deore 10 växlar. Ett beprövat system.

Till skillnad från många andra elcyklar ett ordentligt kedjeskydd. Hydrauliska skivbromsar Magura MT2. Tar som förväntat riktigt bra.

Fjäderdämpad låsbar framgaffel. Ramlås Axa Solid Plus,  och lås till batteri med gemensam nyckel. Däck Michelin Energy 40-622 mm.

Betyg: EEEEE

Cykelkänsla:
Detta är utan tvekan en sportig välbyggd elhybrid, som om den vårdas och servas regelbundet, kommer att ge många fina cykelmil för ägaren.

Visst fungerar den alldeles utmärkt i knixiga situationer, när det måste svängas, bromsas och trixas, i stökig stadsmiljö. Men vi tror ändå detta är en cykel där man gärna trampar på över lite längre sträckor i elcykelfart, och ibland även i högre hastighet med motor i vila. Det märks knappt när man på läge Eco passerar den hastighet där motorn stannar. Ingen större ansträngning, att trampa utan motor en stund. Skönt om man vill höja pulsen en aning. Kommer man till backar, blir det förstås uppenbart att det är extra kilon som ska dras i höjdled.

Ute på vägen kan väl säga att Elston egentligen inte sticker ut på något sätt. Den fungerar som en påkostad elcykel ska göra. Inga överraskningar som stör oss. Balans och manöverförmåga är som man kan förvänta sig. 

Dock en punkt, framdämparna motverkar inte ett knaggligt underlag särskilt effektivt. Dock ett vanligt bekymmer med enklare korta dämpare – kanske hade det varit bättre utan framdämpning, och istället ha lite lägre lufttryck i framhjulet?

Betyg: EEEE

Prisvärde:
Cykeln är bra överlag, men prislappen nosar på 40 000 kr. Vi hade nog gärna sett ett kraftigare motorsystem, och bättre framdämpning för denna prislapp.

Betyg: EE

Utseende/design:
Inte utpräglat sportig framtoning, lite lätt sober med sina diskreta färger. Batteriet snyggt inkapslad i ramröret, ingen störande klump.

En liten fräck detalj, baklyset är små lysdioder i pakethållaren.

Totalt : 20/25

PLUS

+ Ett bra motorsystem.

+ Lättrampad utan motor.

+ Bra skivbromsar.

MINUS

– Dyr.

– Inte effektiv dämpning.

Bild: 2019-07/crescent-elston-bild-5.jpg
Purion är Bosch enklaste display.


Bild: 2019-07/crescent-elston-bild-2.jpg
500 Wh batteri gömt bakom luckan på ramröret.

Fakta– Crescent Elston.

Klass: Exklusivt.


Pris. Ca 39 000 kr.


Vikt: 25,1 kilo.


Motor: Bosch Active Line Plus.


Batterikapacitet: 500 Wh.


Cykeln testad hos Cycleurope, Varberg

Ur Allt om Elcyklar nr1 2019

Läs mer