Lättcyklad både med och utan elassistans
Björn Åslund
17 feb 2021
Denna Merida är definitivt något för elcyklister som ibland vill trampa med motorn avstängd. Cykeln är drägligt lätt och rullar fint med motorn i vila. Och med Shimanos mittmotor aktiverad är det en riktigt pigg elcykel.
Merida eSPRESSO L 300 SE EQ ligger i en prisklass där många damer backar för prislappen som snuddar vid 30.000 kr. Men det är definitivt en på många sätt roligare elcykel än storsäljarna i prislägen under 20.000 kr. Så kanske man får ta ta en del av inköpskostnaden på nöjeskontot
Här har vi alltså en cykel av hydridtyp, lite sportigare med lätt framåtlutad sittställning. Utanpåliggande växlar, skivbromsar både bak och fram, som då manövreras från styret, vilket vi tycker är att föredra framför fotbroms.
Testexemplaret var med lågt övre ramrör (tänkt för damer), men den finns också med högt ramrör för herrar.
Den belastar jordklotet med något färre kilon än många andra elcyklar, vilket märks vid hanteringen. Den har dessutom ett riktigt bra motorsystem, som har både ork, acceleration och långa körsträckor på batteri.
Det är knappast en elcykel om du bara ska finköra runt i stan några gånger i veckan. Då kan du nöja med något enklare. Men har du långa dagliga körsträckor, och ibland vill sträcka ut dig på längfärd, är detta definitivt ett seriöst alternativ.
Den är dessutom så påtagligt lättrampad med motorn i vila, att man nästan undrar, behövs motor. Jo, självklart är mittmotorn trevligt att ha i motvind, tunga backar och med mycket last, och dagar cykelglädjen vissnat. Denna Merida är tillräckligt bra för att höja humöret en bit ovanför bottenträsket.
Cykelkorg fram kan vara lite svår att montera på denna cykeltyp, men enligt Elcykelpunkten, där vi testade cykeln, finns det vissa korgar som ska fungera.
Motor:
Mittmotorn är Steps E5000, som är Shimanos instegssystem. Vi blir alltid lika förvånade när vi grenslar elcyklar med detta motorsystem, det känns ändå väldigt vuxet trots endast 40 Nm vridmoment.
Det är alldeles tydligt att de olika motortillverkarna mäter vridmoment på olika sätt. Konkurrenter som också uppger 40 Nm hamnar definitivt efter.
Vi tycker alltså att Steps E5000 är förvånansvärt piggt och dragvilligt. I synnerhet på högsta effektläge High, där det först i kraftiga uppförsbackar känns att motorn har sina begränsningar.
Räkna med riktigt långa körsträckor, bland annat tack vare batteriet på 504 Wh. Shimano anger upp till 185 km körsträcka på fullt batteri, vilket är under goda förutsättning med lite vind, en normalviktig cyklist och på lägsta effektläget Eco. Våra tester av Steps 5000, dock inte på denna cykel, pekar på att dessa 185 km är fullt rimliga, troligen till och med i underkant på denna lättdrivna cykel.
På Eco får man visserligen själva trycka på lite på pedalerna, men ökar man till Normal får man ordentligt med assistans. Läge High behöver man endast i tuffa backar och svår motvind.
Motorns respons är snäll, och svarar naturligt när man pressar pedalerna hårdare.
Tilläggas bör att Steps E5000 är riktigt tyst. I stadstrafik hör man inte motorn alls. Är omgivningarna tysta hörs ett diskret vinande.
Batteriet är lätt att lossa (låsa upp) och sätta tillbaka. Batteriet är ganska litet till det yttre, men vi skulle önska ett bättre bärhandtag.
Displayen centralt placerad styret är lätt att ta lossa och ta med. Lätt för tjuvar att plocka, så ta alltid bort den. Displayen är stor och tydlig, och visar en mängd data om hur motor och batteriet fungerar och arbetar.
Betyg: 5
Byggkvalitet:
Vi finner ingen anledning att tvivla om kvaliteten på den cykel. I denna prisklass bör det vara ganska hög kvalitet på de enskilda delarna. Men vi kunde tycka att Merida borde kunnat fixa lite snyggare kabeldragning från styret. Och sladden till frontlampan sticker ut så den riskerar att fastna.
Betyg: 4
Utrustning:
Cykeln har i princip all utrustning som normalt behövs.
Nio utanpåliggande växlar Shimano Altus. Nio växlar räcker bra på en elcykel.
Sadeln är hård, vilket kan kännas i en otränad rumpa. Men fint på längre turer.
Hydrauliska skivbromsar, tar som de ska.
Pakethållare där last hålls med remmar. Har Racktime klicksystem för korgar och väskor.
Dämpad framgaffel, 63 mm slaglängd, ej låsbar.
Ramlås Abus 5650 LH-3 lock
Framlampa Herrmans H-BLACK MR4 E
Täckande kedjeskydd. Fäste för vattenflaska.
Betyg: 4
Cykelkänsla:
Merida eSPRESSO L 300 SE EQ är en cykel som verkligen inbjuder till elcykling. Cykeln känns tajt och säker, med bromsar som tar gott, och en mittmotor som hjälper till ordentligt.
Och faktiskt också riktigt lättcyklad med motorn avstängd. Så det är en perfekt cykel för det att man vill ha lite trampmotion ibland, och få ordentligt motorassistans när det går tungt och trögt.
Sadeln är som sagt ganska hård, det kan ta tid att vänja sig. Men ska man cykla mycket, så är en mjuk och bred sadel inget bra alternativ.
Så var det dämparna i framgaffeln, som är cykelns minus. De är av enklare modell som inte gör så mycket nytta är underlaget är bråkigt. Dessutom går de inte att låsa, vilket gör att cykeln gungar och suger trampkraft om man står och trampar i uppförsbackar. Framdämpningen hindrar tyvärr oss från att ge högsta betyg.
Betyg: 4
Prisvärde:
En trevlig och bra elcykel på många vis, men vi har sett flera elcyklar med liknande specifikationer till lite lägre pris. Så vi tycker att Merida lagt sig några tusenlappar för högt.
Betyg: 2
Utseende/design:
Snygga rena linjer, definitivt en sport design som gör att cykeln ser lätt ut, vilket den är i jämförelse med andra elcyklar. Vi uppskattar att Shimanos 504 Wh batteri har en form som hyfsad smälter in i ramen.
Plus
+ Motorsystem med bra ork och långa körsträckor
+ Cykelkänslan, rullar lätt
+ Skivbromsar
+ Lättare än många andra elcyklar
Minus
– Framdämparna
Totalbetyg: 19/25
Test Merida eSPRESSO L 300 SE EQ
Klass: Premium 20 000 – 30 000
Pris cirka 29 999 kr
Vikt: 22 kilo
Motor: Shimano Steps E5000
Batterikapacitet: 504 Wh
Testcykeln från: Elcykelpunkten, Stockholm.