Lätt och kompakt men främst för kortare resor

admin

admin

12 feb 2021

Det låga priset på denna vikcykel gör den förstås lockande. Den fungerar säkert för dem som vill cykla då och då, men för en flitig cyklist räcker den inte riktigt.

Vikcyklar är ju små till formatet. Sålunda bör storvuxna tänka sig för. Vi tror inte att längre personer än 180 cm trivs på Marvil E-Motion Camp.

Vikfunktionen är någorlunda enkel att hantera, och det slutar med ett paket på knappt 20 kilo, vilket är långt ifrån tyngst bland vikcyklar. Att återställa cykeln är ingen större match. Vi skulle önska att plastknappen som spärrar vikfunktionen var lite mer distinkt, så att den inte släpper bara för att man råkar peta på den. 

Handbroms och även fotbroms, som fungerar riktigt bra, gör cykeln intressant för den stora kundgrupp som absolut vill ha fotbroms.

Cykelkänslan vill inte riktigt infinna sig när färden är kurvig. Så cykeln passar nog mer för den som inte cyklar ofta och långt, och inte vill forsa fram i max tempo. Nog främst en vikcykel för att glida runt på stan eller andra kortare färder.

Bild: 2018-04/marvil-vikcykel-2017-bild-4.jpg
Kadenssensorn sitter oskyddad vid vevhuset.

Byggkvalitet

Inga direkta varningssignaler kring kvalitet vid vår provkörning och granskning. Vi noterar dock konstruktion med flera utanpåliggande kablar som förstås är rätt utsatta.

Utrustning

V-broms fram och fotbroms bak, med sammanlagt mycket god bromsverkan.

Endast tre växlar, Shimano Nexus i baknavet.

Enkelt kedjeskydd av tallriksmodell, som inte skyddar helt.

Lyse fram och bak, och lås, ingår inte.

Ovanligt kraftiga plastskärmar. 

Sadeln är fast och ganska smal, men inte stenhård. 

Ganska stor pakethållare, dock utan fästanordning.

Cykelkänsla

Ramen i sig känns stadig så länge man står still. Men är man på rull blir själva cykelkänslan lite fladdrig. Det känns inte som man vågar satsa hårt i kurvorna, känslan i styret manar till viss försiktighet. Det är bara att konstatera att litet format kan vara svårt att ge riktigt bra cykelegenskaper.

Det är också lite trångt, avstånd mellan sadel och styret är kort. Vi skulle inte föreslå denna cykel för en lång person.

Motorn drar ungefär som förväntat, och den pinnar på rätt hyfsat, även i backar om man väljer högsta effektläget. Stänger man av motorn är det inte lika roligt, det blir lite segt att trampa.

Motor

Här har vi en borstlös navmotor på 250 watt i framhjulet. Assistansnivån har tre nivåer, som också begränsar hastigheten. På första maxar den kring 15 km/h, på nästa cirka 20 km/h och på den högsta förstås cirka 25 km/h.

Som på andra navmotorer har motorn kadenssensor, som registrerar om man trampar. Lite ryckigt i låga hastigheter. Kadens­sensorn i vev­partiet sitter lite öppet och oskyddat, har man otur kan den få en smäll.

Batteriet på 288 Wh är inte så stort, men detta är ju ingen cykel för långfärder. Vid hård motorbelastning sjönk batterindikatorn ett snäpp, men återgick vid låg belastning, vilket visar att batteriet inte har topprestanda.

Motorreglaget är tydligt och enkelt, med lysdioder för batteriladdning och effekt­läge, samt manöver­knappar.

Utseende 

Det långsträckta grova ramröret sveper skönt ned och smalnar av mot bakhjulet. Svart och vitt ger kontraster. Det går inte att förneka, Marvils vikcykel är en liten godbit för ögat.

Plus

Bra bromsar

Inte så tung

Snygg

Minus

Inte full cykelkänsla

Tungtrampad utan el

Batteriet dippar vid hård last

Bild: 2018-04/marvil-vikcykel-2017-bild-5.jpg
Låset för vikfunktionen. Den svarta plastspärren (markerad) är alltför lätt att öppna.
Bild: 2018-04/marvil-vikcykel-2017-bild-7.jpg
19,6 kilo ihopvikt. Inte den tyngsta vikcykeln med el.