Annons:

Lätt mtb sväljer det mesta

Gustav Forsberg

Gustav Forsberg

31 jan 2021

Om man mest ska åka i stan så kanske trek Powerfly 5 är lite för vild och stor. Men i sitta rätta element, bland stock och sten, är den härlig. En liten reservation dock för hur lite de lite enklare växel- och bromssystemen klarar hårdkörning i längden.

Det är inget snack om vad den Trek Powerfly 5 är gjord för. Visst kan man med nöje åka i stan med den. Men det är i riktigt bråkig terräng den kommer till rätta. Med feta däck och RockShox Recon Silver dämpare med rejäl slaglängd (100 mm), så glider man över förvånansvärt stora hinder. Jag provar att köra rakt på en trottoarkant. Det märktes knappt alls. Prövade i ännu högre fart – samma resultat. Dämparen och däcken på 29 tums-fäljar gapar och sväljer. Cykeln är gjord för bråkiga berg och vresig vildmark.

I grundutförandet är den strippad. Vill man använda den för elpendling be-höver man lyse, stänkskärmar och något att sätta cykelväskor på. Men det fiffiga är att cykeln är förberedd för detta. Trots sin storlek är den också en utmärkt cykel för hela familjen. Jag som är två meter lång sitter stadigt på rätt höjd, tack vare en väldigt generös sadel-stolpe. Men den går också att skicka ner sadeln ordentligt, så att även ett lite äldre barn kan använda cykeln.

    Byggkvalitet

Betyg: 5

Som man kan förvänta­ sig så är ramen i hydro­pressad aluminium väldigt styv. Den har utmärkt finish och passning. Flertalet kabel­dragningar är gjorde utvändigt i vilket förvånar mig lite. Far man fram bland kvistar och träd vill man att kablarna ska vara maximat skyddade. Fälgarna är rejäla med dubbla bottnar. Jo, de bör nog hålla för tuffa tag. Överlag ger cykeln ett gediget intryck.

    Utrustning

Betyg: 3

9 utanpåliggande växlar, Shimano Altus, en växelfamilj under Deore och Deore XT. Det som skiljer i kvalité är hur snabbt man kan växla och hur väl växeln fungerar efter några månaders hårdkörning Under testen fungerade de klanderfritt men känns inte riktigt lika lena som Deore XT. Man sparat lite här för att komma ner i pris.

Hydraliska skivbromsar Shimano M315 med stora skivor (180 mm), också de hämtade från det lite enklare segmentet. Men fungerar utmärkt vid testen. Ingen belysning fram eller bak vilket är ett minus. Vem vill hålla på och flippra med batterier till lampor när men har el ombord i överföd. Men cykeln är förberedd för att kompletteras med cykellampor.

    Cykelkänsla

Betyg: 4

Med sina stora hjul blir lite pansarvagn på gott och ont. I sitt rätta element är helt rätt tänkt. De stora hjulen rullar fint när jag kör bland träden på ojämn mark. 

Något som bidrar starkt till cykelkänslan är att Boschmotorn så väl följer hur hårt jag trampar Med när jag slår av elen så märks de stora breda däcken med sina rejäla nabbar. Det blir lite segt. 

Men å andra sidan: Med en sådan här pigg och följsam motor kan man ju faktiskt lyxa till det med feta däck som ger bra grepp och komfort. Det går ju ändå så lätt när motorn är på! Var dock beredd på att det kommer att gå åt en hel del ström när motorn får jobba hårdare.

    Motor

Betyg: 5

När vi kommer till motorn så har man verkligen inte sparat på krutet. Vid tramporna sitter nya Bosch­motorn Performance CX, som har ett maximalt vridmoment på 75 Nm Motorn.  Den ger bra skjuts i starter och backar. Men i de riktigt branta backarna så hade jag gärna kunnat växla till ett mindre kugghjul fram för att få riktig råkraft uppför. 

Boschmotorn har dock bara ett mycket ­litet fram. En fast utväxling i  motorn gör så att det lilla kugghjulet blir som ett fullstort. Fördelen är att cykeln får mycket bra frigång över stock och sten. Motorn skyddas undertill av en stark skyddskåpa i aluminium. Här finns fyra effektsteg som skiftas med två stora knappar på ett reglage alldeles intill vänster handtag. Fungerar väl även med tjocka handskar.

Intuvia är en löstagbar, monokrom och relativt stor lättläst skärm. Här visas hastighet, max- och medelhastighet, laddningsgrad, klocka, odometer (visar cykelns totala körsträcka sen den var ny) och trippmätare. ­Displayen laddas när den sitter i sin hållare. 

    Utseende 

Elcyklar har ett ständigt problem med placering av batteriet. Här visas det stolt upp i en helhet tillsammans med motorn – bra jobbat! Jag gillar också Powerfly 5:s  tuffa MTB-­karaktär. Cykelns temperament syns på långt håll. 

Totalt: 17/20

Fakta – Trek Powerfly 5

Klass: MTB

Cirkapris: 27 000 kr

Vikt: 22,5 kg

Motor: Bosch Performance CX mittmotor

Batterikapacitet: 500 Wh (36 V 13,9 Ah)

Testcykeln från: Sportson Södermalm, Stockholm

Ur Allt om Elcyklar nr1 2017

Läs mer