Lågpris med vass mittmotor

Björn Åslund

Björn Åslund

12 feb 2021

E-Green S1 Sport har ett ganska lågt pris för att vara en hoj
med ett vasst mittmotorsystem. Prispressen kan förklaras av delvis enklare komponenter, men för den skull är det ingen dålig cykel.

Cyklar med motorsystemet Shimano Steps brukar vara lite dyrare än så här. Några detaljer vi kan se tillverkaren sparat in på är en enklare display och ett enklare växelsystem. Men i övrigt så förefaller det vara god kvalitet.

Med en kraftfull mittmotor som Steps och åtta utanpåliggande växlar är cykeln i överkant för kortare turer utan last på stan. Men ska man dra tungt, släp eller barnstol, så finns det kraft för tunga backar. Motorsystemet ger ju långa körsträckor, så cykeln borde vara intressant för den som vill pendla långt, och inte vill slippa ett batteri tomt på elektroner.

Den testade modellen S1 Sport riktar sig till herrar, men den finns som -unisex-modell kallade Tour, och då med sänkt ramrör och lägre insteg (inte jättelågt). 

Bild: 2018-04/e-green-s1-sport-5.jpg
Pakethållare med klaff.

 Byggkvalitet

På cyklar i denna prisklass ska det vara kvalitetskomponenter, och vi hittar inget som motsäger detta.

Utrustning

Dämpad framgaffel (ej låsbar). 

Abus 565 ramlås godkänt av Stöldskyddsföreningen. 

Ganska bred sadel. 

Shimano Acera åtta utanpåliggande växlar. 

Stadig pakethållare. 

Hydrauliska skivbromsar. 

Belysning fram och bak.

Cykelkänsla

Det yttre på E-Green S1 Sport ger ett lite tungt intryck. Det är inte heller en cykel som direkt uppmanar till broms-, gas- och svängfest. Intrycket är snarare en rätt stabil cykel där man kan ligga och mata på kilometer efter kilometer, men ändå veta att cykeln är med på noterna, om något skulle hända. 

Batteriet på främre ramröret bidrar till god viktfördelning vilket bidrar till låg tyngdpunkt.

Halvt upprätt sittställning och bred sadel gör ju att den kanske inte är en typisk långfärdscykel, men batteri och motorn duger ändå gott för långa sträckor.

De hydrauliska skivbromsarna sköter sitt jobb fint, det är bra kontroll när man vill hejda färden.

Växelsystemet Shimano Acera känns dock lite enkelt. Framför allt när man växlar ned så flyter det inte, man får tvinga växelreglaget rätt hårt med tummen.

Motor

Mittmotorsystemet Shimano Steps. Cykeln ser lite tung ut, men den är hyfsat lättrampad med motorn i viloläge. Aktiverar man motorn på läge ”eco”, blir det påtagligt lättare. Och väljer man ”normal” och i synnerhet ”high” så blir ordentligt med kraft. Dock bara upp till 25,8 km/h, för sedan tystnar motorn.

Starkt mittmotor och åtta växlar räcker gott, för de flesta backar. Man kommer upp och sniglarna är långt efter.

På ”eco” har batteriet kraft för tio mil, troligen mer om man trampar någorlunda flitigt, visar vår erfarenhet. Motorljudet är tydligt, åtminstone när man cyklar i tysta miljöer.

Tillverkaren har valt att utrusta cykeln med den äldre och enklare varianten av Shimanos Steps cykeldator. Den är lite mindre än den nya och visar något färre värden, men här finns visas information, distans, hastighet, återstående körsträcka på de olika effektlägena, med mera.

Utseende

Klassisk herrcykel eller hybrid? Den ser ut som en kombo av dessa cykeltyper, vilket skulle kunna vara en lite sportigare klassisk herr­cykel. Den svarta färgen är lite mot­sägelsefull, den ger ett intryck av tyngd, utan att så är fallet.

Plus

+ Stark mittmotor till moderat pris

+ Väl utrustad

+ Hydrauliska skivbromsar

Minus

– Växelsystemet lite tungjobbat

Bild: 2018-04/e-green-s1-sport-7.jpg
Cykeln har Shimano Steps äldre display.
Bild: 2018-04/e-green-s1-sport-4.jpg
Växelsystemet Shimano Acera är lite enkelt.

E-Green S1 Sport

Webb: merida.se

Cirkapris: 20 0000 kronor

Vikt:cirka 25 kilo

Motor:Mittmotor Shimano Steps

Batterikapacitet: 418 Wh

Testcykeln från: Merida

 Ur Allt om Elcyklar nr4 2017

Läs mer