Läcker pendlarpralin från Nishiki

Gustav Forsberg

Gustav Forsberg

17 feb 2021

Redan när jag såg den på en cykelmässa  kända jag ett lätt ha­begär. Nishiki har gjort många vackra och lätta elcyklar. Nu kom de äntligen med en modell med mittmotor. Elegant med lack som glimrar.

Tidigare Nishikicyklar har varit trevliga bekantskaper. De har haft den ovanliga lösningen med navmotor som är momentstyrd, alltså ger efffekt beroende på hur hårt jag trampar. Nu kommer första modellerna med mittmotor. 

I stället för den gamla danska partnern Promovec har man på denna modell valt en Yamahamotor. Revoultionen är här!

Lätta, sportiga cyklar är svenska Nishikis signum. De jobbar hårt med att spara gram överallt där det går. Använder bättre aluminiumlegeringar i ramen för att vinna nåt hekto eller två. Trots att detta är en fullutrustad hybridcykel med skärmar och rejäl pakethållare har man lyckats att komma ner till 21,2 kg. 

Men cykelkänsla handlar inte bara om vikt. Det handlar minst lika mycket om geometri på ramen och var vikten sitter. 

Här har man skippat dämpning av framgaffeln för att få en renare, lättare cykel som blir lättare på rodret. Dessutom härligt lättrampad även utan elstöd. 

Jag blir förtjust redan efter några meter.

Bild: 2018-09/dsc04583.jpg
Manöverpanelen är lätt att nå.

Utrustning 

EEEE

Sportig hård sadel och sköna rejäla handtag med fint stöd för handloven. En klassisk stadig pakethållare med diodbaklykta. Hyggligt långa lättmetallskärmar, vackert lackade i samma kulör som ramen. Ingen dämpare, vilket ger en renare och lättare framgaffel. Cykeln rullar tyst på de finmönstrade däcken. Hydrauliska bromsar med rejäl bromskivor, 18 cm fram och en mindre bak på 16 cm. Provar som vanligt några brutala inbromsningar och cykeln stannar effektivt. 

Rejäl cykellampa fram och liten lykta bak. Ljusen tänds enkelt från skärmen. Reflexer i däcksidorna för att synas bättre. Stadigt cykelstöd. Yttre växel bak med åtta kransar och  ett växelomfång på 281 procent vilket är aningen mindre än den populära navväxeln Nexus 8 som har 307 procent. Bägge räcker gott för vardagscykling, även i rätt utmanande backar. Men man ska komma ihåg att även om Nishikicykelns yttre växlar är effektiva  så slits de rejält om man cyklar under vinterhalv­året med salt, sand och väta. Då behöver de betydligt mer ompyssling för att fungera bra jämfört med en inre navväxel.

Motor

EEEE

Yamaha PW är en välbeprövad modell som är stark och kvick  i starten. Motorn är härligt tyst. I stadstrafik får jag lyssna till ordentl igt ibland för att höra om motorn ens är igång. Den sitter fint skyddad om man av misstag skulle cykla på med motorn.

Batteriet är på 400 Wh  och tar tre timmar att ladda fullt. För den som ska pendla långt vore det önskvärt med ett 500 Wh batteri som tillval. Skärmen är löstagbar, vilket kan göra cykeln mindre attraktiv att stjäla om skärmen är borttagen. 

Men det finns också risk att  glömma eller förlägga skärmen. Tyvärr inget usb-uttag på skärmen för att till exempel kunna ladda mobil. 

Byggkvalitet

EEEEE

Shimano byggs på
Hisingen i Göteborg av ett litet ungt team. Vad jag kan se har de gjort ett bra jobb i monteringen. Ramen är gjord i extra bra aluminiumlegering för att få ner vikten. Ihopfogningarna av ramdelarna är diskreta och finishen utmärkt. Kablarna är gömda inne i ramen och fint uppfästade. 

Cykelkänsla

EEEEE

Jag provar att cykla utan motorn på och det känns faktiskt som att cykla på vilken cykel som helst, om än aningen tyngre. Det slutar med att jag sträcker ut provturen och har motorn helt avslagen ungefär halva tiden. Fungerar ovanligt bra. Alltså en  cykel för den som vill ha mer motion ibland med  avstängd motor  och andra gånger vill komma fram snabbt, utan att bli svettig eller trött.

Prisvärde

EEEEE

Många cyklar har mängder med extra lullull som låter bra i affären men som man ibland inte har så sto r nytta av sen. Svenska Nishiki har i stället fokuserat på kärnan, det som verkligen behövs på en cykel gjord för smidig pendling. De har skippat dämpare och fler växlar för att få en enklare och renare cykel, med mindre som kan krångla. Personligen tycker jag att de valt helt rätt. Prisnivån är normal för de komponenter som finns ombord. Men ha lyckats banta bort  några kilo vikt är värt mycket i längden.

Utseende

Bland de finaste jag sett. Sober och diskret  med en glans som gör den till en ren ögonfröjd. Den nertonade metallartade lacken glimrar så vackert i ljuset! Framgaffeln blir så mycket finare utan klumpig dämpare. En avskalad ren cykel med det som behövs.

Plus

+ Ovanligt lätt hybrid.

+ Skön att trampa även utan motor.

+ Snygg som tusan. 

+ Passar olika längder i familjen.

Minus

– Litet växelomfång.

– Ingen usb-laddning.

Betyg: 23/25

Bild: 2018-09/dsc04587.jpg
Klassisk pakethållare med diodlampa.


Bild: 2018-09/dsc04581.jpg
Cykellykta med bra sken.


Bild: 2018-09/dsc04572.jpg
Motorn är knappt hörbar i stadstrafik.

Fakta– Nishiki Pro SLE

Klass: Premium

Pris: 24 995 kr (med
elcykelpremie 18 746 kr)

Vikt: 21,2 kilo

Motor: Yamaha PW
mittmotor

Batterikapacitet: 400 Wh (36 V 11,1 Ah)

Testcykeln från: 

Sportson Södermalm,

sportson.se/butik/sodermalm

Ur Allt om Elcyklar nr2 2018