Kompetent MTB från Cube

Gustav Forsberg

Gustav Forsberg

17 feb 2021

Det har gått mode i MTB. Ofta används de mer i stadstrafik än
i vild skog. Men Cube Cross Pro är gjord för att klara terräng. Motorn är väl skyddad med hasplåt under. Liten krans fram ger stor frigång över stock och sten. 

Jag provar cykeln  i sitt rätta element i ett brant skogsparti. Dämpningen i framhjulet har en slaglängd på 63 millimeter vilket räcker bra på inte alltför utmanande mark. Det går dock varken att justera hårdheten på dämpningen eller att stänga av den. 

Boschmotorn har ett bra maximalt vridmoment på maximalt 75 Nm. Räcker väl på lägsta växeln för att klättra uppför branterna. Ramen känns väldigt stum och pålitlig trots cykelns beskedliga vikt.

Men hur mycket man än älskar skogsturer kommer nog de flesta även använda sin cykel för vanligt pendlande också. Då är det irriterande att i princip alla MTB saknar strömuttag för cykellyktor. Trots att Bosch-motorn är gjord för belysning saknas sladden till styret. 

Larvigt tycker jag i ett land med så mörka vintrar. För övrigt den årstid när just MTB är ett ovanligt bra val för modd och halka. Men vill man ha samma cykel med skärmar, och cykellampor finns det en modell med tillägget Allroad i namnet.

Bild: 2018-09/p8750496.jpg
Hård sportig sadel ger bra kontroll i terräng.

Utrustning

EEEE

Cykeln kommer strippad som de flesta MTB. För pendling vill man nog komplettera med löstagbara skärmar och ett bra lås med vajer/kedja för att låsa fast dyrgripen. 

Sadeln är smal och hård, gjord för aktiv cykling. Rejäla dubbelbottnade fälgar med däck som har relativt beskedliga dobbar för att vara en MTB. Skönt att den rullar så tyst på asfalt. Men i värsta lerbacken kan man behöva grövre mönster för att komma upp. 

Bra inre kabeldragning och uppfästning av hydraulslangarna till bakre skivbromsen. Väldigt stabilt styre och styrled. På dyrare MTB-cyklar hittar men ofta Shimano Deore XT-växlar. Här den något enklare Deore-serien. 

Skivbromsarna är Shimanos hydrauliska  Br-M315 med 180 mm skiva fram och 160 mm bak. Testar rejäla inbromsningar och visst räcker det gott.

Motor

EEEE

Bosch Performance CX är framtagen just för denna typ av cykel. Ger riktigt bra drag i backar med 75 Nm som mest i vridmoment. Det finns fyra effektprogram varav ett är specialgjort för att ge mer effekt vid låg fart  i terräng.  Den minimala Purionskärmen hittar vi intill vänster handtag och är enkel i sin utformning. Litenheten gör den väl skyddad vid omkullkörningar. Med bara fyra knappar tar det en liten stund att lära sig hitta i menyerna. Här finns dock det mesta bara men letar: hastighet,  effektprogam, tripmätare, totalt cyklad sträcka (odometer) klocka, maxhastighet, genomsnittsfart  med mera.  Batterieladdningen visas bara i fem steg vilket är lite väl grovt när man undrar om laddningen kommer räcka ända hem.

Valt effektprogram visas bara en kort stund när man byter program, sen återgår skärmen till att visa övrig information. Det finns ett usb-uttag på displayen, men tyvärr är det bara för diagnosticering av motorn och det kan inte användas för att ladda mobil. Synd!

Batteriet på 400 Wh  kan vara lite snålt vid längre pendling och mer tungrullade däck. Batteriet sitter på ramen men är fint integrerat med motorn. Tar 3,5 timmar att ladda fullt.

Byggkvalitet

EEEEE

Med stark styv ram och föredömligt skyddad motor finns det inget att gnälla på här. Fint ihopfogad stark ram. Rejäla handtag som tål hårda tag och stadigt stum led för styret. Fin lackning och diskreta skarvar i ramen. 

Cykelkänsla

EEEE

Cykeln finns i hela fem storlekar vilket är viktigt för just cykelkänslan. Det blir så mycket bättre när cykeln har precis rätt mått. Med sina 21 kilo och däck utan alltför grova dobbar rullar cykeln relativt lätt utan motorhjälp. Omfånget på de tio växlarna känns lagom och räcker för terräng som inte är alltför extrem. Motorn har en behaglig låg ljudnivå, Tillsammans ger det en cykel med mycket cykelkänsla. Men växlarna och bromsarna är aningen enkla.

Prisvärde

EEEE

Prisvärd om man bara ser till priset och vad man får för pengarna. Men Cube säljs till stor del via nätet och då ska man också väga in att det kan bli rätt krångligt om det är något fel på cykeln och  man vill få samma hjälp och service under garantitiden som hos en cykelhandlare.

Utseende

Lite för anonym för min smak med sin diskreta gråa nyans. Samtidigt kan jag uppskatta renheten i formen. Rent och enkelt.

Plus

+ Lätt MTB

+ Stark styv ram

+ Pigg tyst motor

Minus

– Svårt att addera fasta cykellyktor.

– Lås ingår ej.

– Dämpning går ej att justera eller låsa.

Betyg: 20/25

Bild: 2018-09/p8750494.jpg
Dämpning på dryga 6 cm men går ej att låsa.


Bild: 2018-09/p8750521.jpg
Rejäl skiva för effektiv bromsning.

Cube Cross Hybrid Pro MTB

Klass: Premium
Pris:
23 699 (17 775 kr med elcykelpremie)

Vikt: 21,1 kilo

Motor: Bosch
Performance CX

Batterikapacitet: 400 Wh
(36 V, 11,1 Ah)

Testcykeln från: HelloRider, 

hellorider.se

Ur Allt om Elcyklar nr2 2018

Läs mer