Elcykeln logo Meny

Klippt och skuren för backar

Denna lastcykel passar i många miljöer, den är trygg att manövrera i tät trafik och har stark mittmotor och bra bromsar. Lämplig för barnfamiljen i stan. 

Cykelfabriken i Stockholm, som drivs av Simon Bouloussaa, har profilerat sig med egenkonstruerade stadiga lastcyklar i holländsk tradition, ofta i väldigt glada färger. Men mest slående är det kraftfulla mittmotorsystemet Bosch Performance. Därmed har Cykelfabriken en lastcykel för de riktigt tuffa cykelutmaningarna. Stark mittmotor i kombination med åtta växlar ger riktigt bra ork, tillräcklig för rejäla uppförslut och med tung last. Lägg till detta riktigt effektiva skivbromsar, så har man en lastcykel som är som klippt och skuren för backig miljö. 

En begränsning med den fasta lådan är att det inte går att frakta skrymmande föremål. Den är mer lämplig för vardagstransporter för barnfamiljen, typ till affären och skolan.

Testcykeln vi provade var inte helt färdigutvecklad, de som säljs under 2017 kan skilja i detaljer. Dessutom erbjuder Cykelfabriken viss kundanpassning.

Utrustning

EEEE

Lådan rymmer en liten bänk där två barn kan sitta, med säkerhetsbälten. Små hål i lådans utsida fungerar som insteg så att barnen själva kan klättra in, och eventuellt vatten rinna ut.

Hydrauliska skivbromsar ger riktigt betryggande bromsverkan. Men tillverkaren planerar större skivor som är ännu bättre.

Kraftigt stöd under lådan, som fälls ned med foten.

Växelsystemet är det välkända Shimano Alfine med åtta växlar.

Belysning längst fram och bak tänds bekvämt från motorns manöverpanel.

Cykeln levereras med ramlås. På testcykeln fanns inget kedjeskydd, men det ska finnas på de färdiga cyklarna.

Sittställningen är ganska upprätt, med ett styre vars ändar är vinklade i en något obekväm ställning. Vinkeln ska dock göra att styret inte riskerar att knocka huvuden på de åkande i lådan.

Batteriet kommer inte att sitta på pakethållaren, som på bilden, utan troligen på lådans utsida intill föraren.

Framhjulsstyrningen har dubbla styrstag för att ge stadga, och dessutom en spärr som hindrar stora styrutslag, som kan ge farliga kast. 

Motor

EEEEE

Performance Line är Boschs toppsystem av typen mittmotor. Med mittmotor kan man växla ned och få ordentlig motorkraft i backarna, vilket  sparar benmusklerna när lastlådan har tungt innehåll. 

Motorn är på 250 watt och erbjuder ett vridmoment på 63 Nm. Systemet erbjuder fyra effektlägen. På ”Eco” känns cykeln lite seg, men redan på ”Tour” pinnar den på mycket bättre och det går att hålla normal elcykelfart på plan mark, och den tuggar även på riktigt bra uppåt. De högre effektlägena ”Sport” och ”Turbo” ger förstås ännu mer kraft, främst till nytta i riktigt tunga motlut.

Denna cykel är utrustad med Boschs färddator Nyon, som innebär fler funktioner än den vanligare Intuvia. Självklart data som hastighet, effektlägen och batteriladdning, distans, men även kadens och navigeringshjälp med GPS. Via en portal kan man ladda önskade rutter som GPX-filer, som sedan ger vägledning på kartor.

Byggkvalitet

EEEEE

Såvitt vi kan bedöma är det en konstruktion som bör hålla för många års användning. De flesta komponenter är från kända tillverkare, med kvalitetsprofil.

Cykelkänsla

EEEE

Som andra tvåhjulingar är den något vinglig i låg fart och olastad. Men väl upp i fart så uppför den sig tryggt och balanserat, även om tyngdpunkten inte är jättelåg. Man kan även braka på rätt fort i kurvor och det känns fortfarande säkert.

Den testade cykeln kändes rätt tungtrampad med elmotorn i viloläge, men enligt tillverkaren så ska den färdiga modellen väga mindre. Med eldriften aktiverad försvann känslan av tyngd och motorn driver upp till 26-27 km/h.

Sittställningen är ganska upprätt. Utrymmet mellan sadel och styret upplevdes aningen kort, så långa cyklister vill nog ändra på styret.

Utseende 

Vissa detaljer ger lite retrokänsla, som kromade stänkskärmar, skinnsadel, den stora ringklockan, och de rundade formerna på lådan och i ramen. Men det leder tankarna lite fel, för detta är en cykel med modern teknik och egenskaper.

 En sak är säker. Utseende och färgen väcker uppmärksamhet. Inte en cykel för dig som vill smyga fram anonymt.FAKTA

Cykelfabriken Bakfiets lång Bosch

Klass: Lastcykel

Webb: www.cykelfabriken.se

pris: Cirka 37 000 kr

Vikt: Cirka 32 kilo

Motor: Mittmonterad Bosch Performance Line

Batterikapacitet: 400 Wh eller större

Testcykeln från: Cykelfabrik Stockholm

Ur Allt om Elcyklar nr2 2017

Björn Åslund

Björn Åslund

PUBLICERAD: 2021-02-12

Relaterade artiklar