Klassisk dammodell med bakhjulsmotor
Björn Åslund
31 jan 2021
En klassisk cykel i mellanklassen men med undantag: bakhjulsmotor. Något som kan fästa an för vintercyklisten.
De flesta cykelmärken har en klassisk damcykel med lågt insteg och elassist, så också E-green som är ett systermärke till Merida. Nästan alla liknande cyklar har motorn i framhjulet, men här har vi undantaget, en med motorn i bakhjulet vilket har sina poänger. Det minskar riskerna att förlora väggreppet på framhjulet på halt underlag, exempelvis på vintern.
Främst är detta en cykel för lite tillbakalutad stadscykling på jämna underlag i ganska lugnt tempo, för motorn tycks inte ha det vassaste bettet, och den är inte utrustad med fjädring eller dämpning.
Men innan man slår till på denna E-Green kan det vara bra att kolla konkurrenterna i samma prisklass, för de kan även ha tillbehör som korg, lås, ringklocka och belysning fram, vilket vi saknar på denna cykel.
⇒ Byggkvalitet
Betyg: 5
Vi bedömer att detta är en kvalitetscykel. Vi kan inte se några direkt svaga punkter i konstruktionen. Stadig aluminiumram, kraftig pakethållare och rejäla stänkskärmar.
⇒ Utrustning
Betyg: 2
Nio utanpåliggande växlar av typen Shimano Acera på testcykel, men på E-Greens hemsida anges Shimano Deore. Vi noterar att utväxlingen inte kändes helt optimal, de högsta växlarna hade väldigt hög utväxling som inte passar en cykel som sällan kommer rulla fortare än 25 km/h.
Testcykeln skiljer sig på flera punkter på vad anges på E-Greens hemsida. Det finns inget framlyse, inget lås, inte heller någon korg. Å andra sidan vara butikspriset lägre än på Merida Store dit E-greens hemsida hänvisade.
De hydrauliska skivbromsarna från Shimano kändes betryggande med tydlig bromsverkan.
Bakljuset är integrerat i batteripaketet – inbyggt i pakethållaren – som är säkrat med lås och nyckel. Smart är att eldriften inte kan starta, med mindre än att nyckeln vrids om.
Framgaffeln är av ofjädrad stel typ, inte heller har sadeln någon dämpning.
Körställningen kan varieras från framåtlutade till mer upprätt, med hjälp av styrets höjd och vinkel. Bred sadel som det brukar vara på denna cykeltyp.
Ringklocka verkar inte ingå, vilket även syns på bilder på E-Greens hemsida. Butiken monterade en, men det fanns inte plats att sätta det lätt åtkomligt.
⇒ Cykelkänsla
Betyg: 4
Vi börjar färden med motorn i viloläge, och kunde inte uppleva något bromsande effekt. Det krävs ingen enorm insats att få hyfsad fart med tomt batteri.
På med elmotor i olika effektlägen. På lägsta effekt känner vi att elassisten drar lätt och mjukt, och på högsta effekt rullar det riktigt bra så länge det är någorlunda plant, men när man kommer till uppförsbackar känns motorn inte så viljestark.
Cykelns totala upplevelse ute på gatan känns betryggande. Den känns stadig, den styr tryggt dit man vill utan otydligheter. Hydrauliska skivbromsar som fungerar så bra som man kan förvänta sig, de är riktigt effektiva.
⇒ Motor
Betyg: 3
Motorn integrerad i baknavet är sällsynt inom kategorin klassisk damcykel. På vintern har man fördelar i jämförelse med framhjulsmotor, eftersom man slipper risken att spinna loss med framhjulet.
Elsystem och motor levereras av danska Promovec och uppges vara anpassad efter nordiskt klimat.
Motordisplayen är enkel, och den visar effektläge och batteriets laddning med fem lysdioder. Knappen för gåassistans är lätt åtkomligt. Displayen ser ut att vara av tät konstruktion som bör tåla en del regn och rusk.
Motorstyrningen är av typen rotationssensor, så det räcker att rotera pedalerna i stilla mak, och motorn står för all kraft till framdrivningen. Åtminstone på högsta effektläget får man någorlunda hög hastighet på detta sätt. Med lägre effekt får man vackert lägga kraft på tramporna om man ska få fart.
Som alla cyklar med rotationssensor, kan motorkraften bli lite ryckig.Motorn driver direkt i bakhjulet, och det är inte något riktigt bett i drivet, vilket märks när det går uppför. Det kan bland annat förklaras av att motorn inte kan utnyttja växlarna som med mittmotorsystem, där man kan växla ned när man vill ha riktigt mycket kraft.
E-green P2 Classic kan fås med olika batterier, minsta batteriet är på 281 Wh.
⇒ Utseende
E-Green P2 Classic är inte en cykel för dig som vill sticka ut i mängden. Designen ungefär som andra klassiska damcyklar med lågt insteg, men vi har sett andra som är ännu mer anonyma.
Totalt: 14/20
Fakta – E-green P2 Classic
Cirkapris: Från 17 000 kr (beror på batteristorlek)
Vikt: Cirka 25 kilo
Motor: Bakhjulsmotor Promovec
Batterikapacitet: 281, 374 eller
489 Wh
Webb: www.e-green.se
Ur Allt om Elcyklar nr3 2016