Klassisk damcykel med stark mittmotor

Björn Åslund

Björn Åslund

12 feb 2021

Namnet E-Green Steps S1 City antyder att det är en elcykel för staden. Visst funkar den i stan, men den tycks snarare vara gjord för lite sämre vägar med tuffa backar. Bland annat beroende på kraftiga däck och en mittmotor med tryck i, och till en anständig prislapp.

E-Green Steps S1 är en nyutvecklad modell-serie för 2017 från norska E-Green, som i Sverige säljs genom Merida. Förutom denna city-modell med klassisk damram med rakare linjer, finns modellerna Tour och Gent med lite högre ram.

Cykeln förefaller vara välbyggd, och håller nog för hårdare tag än stadens cykelbanor. Visserligen ingen dämpning i ramen, men med kraftiga däck bör den fungera bra på grusvägar och andra sämre underlag. Lägg till det fotbroms och navväxel, som är vanligt på klassiska damcyklar, så är steget över till denna inte långt för den som vill byta upp sig.

Tillsammans med en stark mittmotor som ger långa körsträckor, ska den fungera utmärkt för den som tänker sig långa färder. 

Bild: 2018-04/e-green-s1-bild-3.jpg
Växlar i navet, åtta stycken. Baknavet rymmer även fotbroms.

Byggkvalitet

Förefaller vara en cykel byggd för det tuffa nordiska klimatet, det mesta verkar vara av gedigen kvalitet. Vi noterar detaljer som stänkskärmar av metall, och den bakre är fästad i pakethållaren vilket bör öka hållbarheten.

Utrustning

Det mesta man ­behöver finns.

Åtta växlar navväxel Shimano Nexus. 

Ramlås godkänt av Stöldskydds­föreningen.

Korg i stål, med finmaskigt yttre. Det går att förvara småsaker.

Grova däck, 45 mm bredd.

Fotbroms bak, hydraulisk skivbroms fram. Skivbromsen någon tung att man­övrera, men totalt sett bra bromsverkan.

Belysning fram och bak, tänds från motor­display.

Sadeln bred, men ovanligt hård.

Cykelkänsla

Ramens form ger ju lågt insteg, men batteriets placering kan vara lite hindrande för den som är orörlig eller stel.

När man trampar utan motor känns cykeln lite tung, men rullar rätt bra väl upp i fart. Med motorn aktiverad förvandlas den nästan till en yster springare. Åtminstone är det lätt att hålla elcykeltempo kring 25 km/h på lägsta effekt. Motorn svarar följsamt på hur hårt man trampar. Vill man ha mycket motorkraft när det går tungt, så finns det mycket i Steps. Perfekt för cykling i långa tunga backar, även med en hel del last. 

Ganska upprätt sittställning, vilket uppskattas i den tänkta målgruppen kvinnor, som också ofta vill ha fotbroms. Och bromsarna tar gott, även om skivbromsen krävde ett lite hårdare handgrepp för att den skulle ta.

Överlag känns cykeln stadig, och lämnar inga frågetecken kring cykelkänslan. Men en mjukare sadel hade uppskattats.

Motor

Visserligen uppger Shimano vridmomentet för Steps 6 000 till endast 50 Nm, och det finns andra tillverkare som anger högre värden. Men Steps känns absolut inte som en vekling. Den har tre effektlägen och redan på första läget ”Eco” känns cykeln påtagligt alert. Inte så att den sticker iväg okontrollerat, man har god kontroll av motorkraften tack vare momentstyrning som reagerar på hur hårt man trampar. Men på högsta effekt är det ordentligt tryck, och ekipaget tar sig upp för riktigt branta backar. 

Av erfarenhet vet vid att körsträckor på 12–13 mil på läge ”Eco” är möjliga på batteriet som rymmer 417 Wh.

Men vi undrar lite varför en cykel med 2017 års modell har försetts med en äldre typ av moto­rdisplay. Redan 2016 fanns Steps större och mer informativa motordisplay. Men denna äldre display ger ändå de flesta data elcyklisten behöver, som hastighet, distanser, och förväntade körsträcka på återstående laddning.

Knappar på motorreglaget är ganska små, men klart distinkta och fungerar bra med handskar.

Utseende 

I grunden en ram i klassisk dammodell, dock med lite rakare linjer. Det yttre med färgsättning och komponenter ger signaler om att den är lite mer påkostad och allmänt vassare än en vanlig klassisk dam. Och så är fallet.

Plus

+ Dragvilligt motor­system

+ Väl utrustad

+ Kraftig konstruktion

Minus

– Hård sadel

– Batteriets placering

Bild: 2018-04/e-green-s1-bild-5.jpg
Sadeln var oväntat hård.


Bild: 2018-04/e-green-s1-bild-4.jpg
Hydraulisk skivbroms, sällsynt på typiska damcyklar.

Fakta– E-Green Steps S1 City 8 EQ

Webb: merida.se

Cirkapris: 20 000 kronor

Vikt:Uppgift saknas

Motor:Shimano Steps mittmotor

Batterikapacitet: 417 Wh

Testcykeln från: Haga Cykel, Norrköping

Ur Allt om Elcyklar nr4 2017

Läs mer