Jason Urban+ är både stark och snabb

admin

admin

22 jun 2023

TEST / Momas Jason Urban+ är en alldeles utmärkt elcykel med dragvillig mittmotor. Priset är så lågt att man blir misstänksam, vad är problemet? Men provturen avslöjar inga direkta konstigheter, förutom en lite väl snabb elcykel.

Företaget E-Wheels med elcykelmärket Momas har funnits i Norge sedan 2016. De är nya på den svenska cykelmarknaden och säljer genom butiker i Stockholm och Göteborg, samt via nätet.

Momas Jason Urban+ kan beskrivas som en hybrid, med möjlighet till lätt framåtlutad körställning. Ordentligt brett styre, som kan justeras på höjd och även vinklas. Den är rätt allround, kan fungera både i stan och på längre turer. Men kanske inte på skumpiga vägar, då framdämparna är av enklare sort. Breda däck ger dock ett bidrag till komfort och möjlighet att cykla på sämre underlag. Utanpåliggande växlar med åtta växlar, räckte gott för den starka motorn, men är inte optimalt om siktar på mycket vintercykling, då salt och smuts sliter hårt på utanpåliggande.

E-Wheels anger optimal räckvidd till cirka 100 km. Vår testtur i varmt väder, tyder på att den räckvidden är realistisk. Vi körde på lägsta effekt (1 av 5) större delen av turen, men det räckte riktigt bra utom i motlut.

Reservdelar är en intressant fråga för ett nytt cykelmärke. På webben finns reservdelar, men när vi kollar är det få delar att tillgå. Men företaget har varit igång sedan 2016 och vitala delar är från kända tillverkare.

Önskar man en liknande elcykel med lågt insteg, så finns Momas Aurora.

Mittmotor med 80 Nm vridmoment. Pigg och dragvillig.

Drivsystem:

Momas Jason Urban+ är en pigg rackare. Färden startar på lägsta effekt, och snabbt infinner sig känslan att det går undan. Vi jämför med en elcyklist med Bosch motor. Den har 24 på hastighetsmätaren, på Jason Urban+ visas 21,5. Motorn drar till drygt 26 km/tim enligt mätaren, så vi har sannolikt hamnat över tillåten hastighetsmarginal på 10 procent. Helt klart känns cykeln lite snabbare än normala elcyklar, så det var ingen utmaning att trampa ifrån Bosch-cyklisten i ett långt motlut.

På mittmotorn står det ”Momas”, men kommer från en tillverkare vid namn Vinka. Den har dock anpassats av Momas, därför vill man ha detta som varumärke. Den drar mjukt och fint, och ljudnivån är hörbar men inte störande.

Motorn ska ge 80 Nm i vridmoment och det märktes. Faktiskt redan på lägsta effekt 1 kunde vi trampa på i god fart utan ansträngning. Men i motvind och backar höjde vi till 2. På högsta 5 tar vi oss upp för rejäla backar i god fart.

Displayen på styret visar ganska få värden, men i princip tillräckligt. Dock saknar vi återstående körsträcka på batteriet. Några av siffrorna var lite väl minimalistiska.

Batteriet är på 540 Wh är tillverkat av kinesiska Clouds Power, och ska enligt uppgift ha celler från Samsung. Det var lätt att låsa upp, plocka ur ramen och sätta tillbaka. Batteriluckan sättas tillbaka utan batteri, så att man får skydd mot regn.
Betyg: 4

Displayen visar info om färden och motorsystemet, startar belysning och växlar effektläge. Dock var viss info lite svårläst på grund av små tecken.

Byggkvalitet:

Inte så att vi hittade allvarliga brister i vitala komponenter som ram och hjul, men några detaljer noterar vi. En ny cykel ska inte ha en pedal med tydligt klickljud. En skärm var lite snedmonterad, och kablarna till frontljuset satt inte i.
Betyg: 3

Utrustning:

  • Utanpåliggande 8 växlar Shimano Altus
  • Skivbromsar Shimano
  • Bak och framlyse, som tänds från display.
  • Däck Kenda, dimension 622-52
  • Ringklocka saknades
  • Inget lås

Betyg: 3

Cykelkänsla:

Jason Urban+ känns riktigt trevlig att trampa. Sittställningen lite lätt framåtlutad och med brett styre behärskar man färden. Det finns inget som stör eller ger känsla av osäkerhet. Skivbromsarna är inte extrema, men räcker gott för denna typ av cykel. För övrigt bra med skivbromsar, som ger snabbare och mer kontrollerad bromsning än den alltför vanliga fotbromsen.

Testcykeln har av typ herram, i ramstorlek medium. Det övre ramröret har en knix nedåt, som minskar risken för att vi herrar ska krossa våra ädla delar. Sadeln var dock rätt hård, vilket nog inte passar alla rumpor. Men det är lätt att byta.

Mittmotorn var en riktigt trevlig upplevelse. Den drar fint, verkar hyfsat energisnål och är som sagt riktigt stark. Och utan el var cykeln dräglig att trampa.

Växeln Shimano Altus gick klanderfritt, kändes behagligt att växla.
Betyg: 5

Prisvärde:

Vi kan inte gå i god för cykeln långsiktiga kvalitet, men cykeln känns i stora drag riktigt bra. Då brukar prislappen vara betydligt större. Sedan noterar vi att E-Wheels ibland sätter ned priserna, så slå till då.
Betyg: 4

Utseende/design:

Ingen batteriklump på ramen, ett ganska stort batteri gömt i nedre ramröret. I övrigt så ser vi en ganska klassisk sportig hybrid i Jason Urban+.

Plus:

  • Dragvillig motor
  • Skön sittställning
  • Batteri lätt att plocka med (men rätt stort)

Minus:

  • Lite väl snabb med el
  • Ringklocka saknades

Totalbetyg: 19/25

Fakta

  • Momas Jason Urban+
  • Mellanklass 20 000 – 30 000
  • Pris cirka 26 000 kr
  • Vikt: 26 kilo
  • Motor: Momas 80 Nm
  • Batterikapacitet: 540 Wh
  • Testcykeln från: E-Wheels butik, Stockholm
  • Testcyklist: Björn Åslund

Läs mer

Annons: