Inte för tuffa tag i bergen

Björn Åslund

Björn Åslund

31 jan 2021

Yosemite MTB må se ut som en tuff mountainbike.
Men den passar bättre på vanliga cykelvägar. 

En mountainbike ska förstås kunna -köras utanför det vanliga vägnätet, den ska fungera när man dundrae fram över rötter, hällar och i lergropar. Men denna Yosemite MTB har egenskaper som gör den tveksam för färder i naturen. Det är mest utseendet som för tankarna till tvåhjuliga äventyr bortom asfalt och civilisation. 

Nej, snarare passar den för vanlig elcykling i stan eller på landsvägen, gärna för storvuxna personer tack vare sin storlek med 29 tums hjul. Och då inte mer bagage än vad som ryms i en ryggsäck. Motorn är inte så rapp som man kunde förvänta sig att döma av cykelns utseende. Den ligger mer i klass med den måttligt tilltagna prislappen. Utväxlingen är inte heller optimal, i synnerhet inte för terrängkörning där låga växlar med hög kadens underlättar. 

Vi kan notera den testade cykeln är av herrmodell med hög ram. Den finns även som dammodell med lågt insteg, då i vit kulör.

    Byggkvalitet

Betyg: 4

Förklaringen till det låga priset är förstås att komponenter och utrustning är av enklare kvalitet. När cykeln är ny så är det svårt att hitta blottor i den tekniska kvaliteten. Vi drar slutsatsen, att med enklare ­komponenter kanske man ska undvika hård terrängkörning och inte heller förvara den utomhus i onödan. 

    Utrustning

Betyg: 3

Yosemite MTB är inte översållad med utrustning. Att den saknar pakethållare och stänkskärmar är ju uppenbart. Men sådana tillbehör går att eftermontera. Någon belysning ingår inte, vilket i dag nästan är standard på elcyklar. Dock finns det ordentligt med reflexer. Vajerstyrda skivbromsar från Tektro sitter på plats både bak och fram, bromsverkan var det inte frågetecken kring. Dämpad framgaffel, med inställningsvred på båda sidor. Ramen är av stel modell, vilket kan bli rätt stötigt i tuff terräng.Sju utanpåliggande växlar av typen Shimano Altus.Enkelt kedjeskydd av tallriksmodell, som inte skyddar så jättemycket. Sadeln ser ganska enkel ut, men kändes helt okej att cykla på. Bilventiler på däcken, vilket har fördelen att ingen lös ventil kan plockas bort.

    Cykelkänsla

Betyg: 4

Som cykel betraktad har vi inga invändningar mot Yosemite MTB. På asfalt och grus känns den ­stadig och pålitlig, när det kommer till svängar och snabba undan­manövrar. Elassisten är inget som direkt får oss att jubla. Elmotorn är inte den piggaste. Utseendet för liksom associationer till en mountainbike, ­alltså ut i djupa skogar och höga berg, men vi tycker inte att ­motoreffekt och utväxling räcker för tuffa skogsäventyr. På upptrampade ­skogsstigar rullar den nog fint.

    Motor

Betyg: 3

Att det är tydlig skillnad på elcyklars prestanda, trots att i princip alla har 250 watt, har vi märkt. Elmotorns prestanda beror också på motorns placering i förhållande till växlar, samt på batteriets egenskaper. På Yosemite MTB hittar vi motorn i bakhjulet, i detta fall en motor från kinesiska Bafang. Med grova däck och avskalat utseende ger Yosemite MTB ett sportigt intryck, men ­motorsystemets prestanda lever inte upp till sådana förväntningar. Elassisten känns helt enkelt lite slö, även när vi kör på högsta hastighetsläget. Visst kommer vi upp i 25 km/h, men accelerationen är inte riktigt på hugget.

Nu ska ju också trampandet bidra till framfarten, men utväxlingen är inte optimal. I princip var det bara de 3-4 lägsta växlarna som var användbara vid normal drift. De högsta växlarna var onödigt höga, och den lägsta växeln inte särskilt låg. Detta blir synnerligen tydligt när man kör i backar eller motvind om batteriet är tomt, det behövs lägre växlar för att hålla en rimlig kadens. På plan mark rullar den dock hyfsat, även med motor avstängd. Motoreffekten styrs av en rotationssensor i pedalerna. Ingen direkt känsla av ryckighet, vilket kan bero på den måttliga motoreffekten. Motorstyrningen har nio lägen, som är hastighetslägen. Vid läge 1 är det assistans till 10 km/h, vid 2 upp till 12 km/, och så vidare upp till läge 9 där det är motorstöd upp till 25 km/h. 

Vi uppskattar den stora och tydliga motordisplayen på styret. Den visar förstås effektläge, batteriladdning, hastighet men har ytterligare en mängd inställningsmöjligheter. Kontrollpanelen på ­styret är en rejäl knapp, som fungerar med vinterhandskarna. Batteriet är av den storlek man kan ­förvänta sig med cykelns prislapp, det är på 317 Wh. Det är snyggt inbyggt i ramen som alla Biltemas ­Yosemite. Det är enkelt att ta ur och sätta ­tillbaka, och kan låsas. Den realistiska körsträckan med fullt batteri tror vi ligger kring cirka fyra mil.

    Utseende 

Helheten av utseendet är ju en tuff mountainbike, med grova däck, dämpad framgaffel och skivbromsar. Men granskar man vissa enklare ­komponenter får man en känsla av lågt pris, vilket ju också är med verkligheten ­överensstämmande. Tack vare att batteriet är diskret integrerat i det grova ramröret, är det inte uppenbart att detta är en elcykel. ­Helhetsintrycket får ­godkänt av ögat.

Totalt 14/20

Fakta – Test ­Yosemite MTB

Klass: MTB

Webb: www.biltema.se

Cirkapris: 9 999 kr

Vikt: 23 kilo

Motor: Bakhjulsdriven

Batterikapacitet: 317 Wh

Testcykeln från: Biltema, Norrköping

Ur Allt om Elcyklar nr1 2017

Läs mer