Hybrid med dragvillig mittmotor

Björn Åslund

Björn Åslund

8 apr 2021

TEST / Batavus Zonar är knappast en elcykel för en sväng runt kvarteret. Mer av en cykel när man ska trampa iväg några mil till jobbet, eller varför inte på cykelsemestern. Något som utmärker Zonar är en mittmotor med mycket vridmoment, och det märks.

Nederländska Batavus är lite av cykelbranschens mellanklass. Man har inga lågpriscyklar och erbjuder heller inget för riktigt krävande elcyklister som vill betala för extra allt.

Zonar är kort och gott en väl utrustad bruksmodell av hybridtyp. Allt som behövs för vardagscyklisten finns på plats. Plus några små detaljer som är lite ovanliga. Den har monteringshål för väskhållare på framgaffeln och bakväxeln är skyddad av en liten båge.

Hänger man på väskor på framgaffeln och med övriga möjligheter till last så kan Zonar passa för flerdagars cykelfärder. Men kanske inte äventyr på de värsta vägarna, för Zonar har ingen dämpning. Å andra sida är dämpare i denna prisklass sällan särskilt effektiva. Framåtlutad sittställning är ju bra, om man ska cykla långt. 

Mittmotor från Yamaha med mycket vridmoment och dessutom tio växlar, gör Zonar till en riktig backklättrare. Batteriet är på 400 Wh, vilket inte är jättestort. Men vi uppskattar man kan komma cirka 10 mil på de lägsta effektlägena.

Zonar finns med både i s k dam- och herrmodell, den senare med högt övre ramrör. 

Zonar har utanpåliggande växlar, vilket inte är optimalt för vinterns smuts. Då är Batavus Harlem en lämpligare elcykel, den liknar Zonar, men har navväxel och inkapslad kedja. Dessutom har den korg framtill.

Motor:

Yamahas mittmotor PW har funnits med rätt många år, och har gjort sig känd som driftsäker och stark. Med 70 Nm i vridmoment så är PW utan tvekan ett av de starkaste motorsystemen för elcyklar, som inte är e-mtb eller lastcykel. Och det märks tydligt, att den är väldigt arbetsvillig när man pressar pedalerna lite hårdare. Responsen är fin och det är en lite brutal känsla när alla Nm tar i ordentligt. Men det roliga tar slut kring 26 km/tim där kraften snabbt fasas ut (som den ska). Här finns kraft mycket högre hastigheter, om EU-reglerna för elcyklar hade tillåtit det.

Motorn har fyra effektlägen. På det lägsta energisnålaste är dock motorn ganska snäll, här får man allt lägga en del kraft på tramporna. Men man kan räkna med över 10 mil i körsträckor med batteriet på 400 Wh. Redan på andra nivån så blir det tydligt att PW-motorn har kraft, nu känns den betydligt piggare. Och sedan blir det bara värre på de högsta lägena.

LCD-displayen på styret är ganska liten och diskret, men med stora knappar för assistansnivå. Här finns även knapp för central tändning av belysning. Vi noterar att gå-assistans är lätt åtkomlig från displayen. 

Batteriet är enkelt att låsa upp (med samma nyckel som ramlåset) och plocka loss. Det har dessutom ett litet men väl utformat handtag, som gör det lätt att bära med sig.

Betyg: 5


Yamaha PW är ett beprövat motorsystem som många uppskattar för sin råstyrka. Dessutom är det riktigt tystlåtet.

Byggkvalitet: 

Vi hittar inget som tyder på genvägar i kvalitet. Zonar bör sannolikt hålla många år om den inte missköts.

Betyg: 4

Utrustning: 

  • Tio utanpåliggande växlar Shimano Deore.
  • Hydrauliska skivbromsar Tektro.
  • Pakethållare med Racktime snabbkoppling.
  • Däck med punkteringsskydd.
  • Stänklappar på skärmarna, kunde varit längre.
  • Ramlås (godkänt av SSF).
  • Belysning fram och bak.

Betyg: 4


Vinkeln utanför växelföraren ska skydda mot smällar.

Cykelkänsla:

Den väger cirka 23,5 kilo vilket är lite lättare än många elcyklar. Det märks att cykeln är styv och stadig, när man ger sig in i hård kurvtagning. Inga överraskningar här inte.

Att cykeln saknar dämpare har fördelen att den blir mer responsiv för trampkraft. När man i tunga backar vill hjälpa till med mer pedalpress, så kommer all kraft ut i bakhjulet. Inget kraftslösande gung som det kan bli med dämpare, i synnerhet när de är olåsta.

Den som gillar fotbroms kan leta vidare, för här har vi hydrauliska skivbromsar som ju trots allt är att föredra om snabb och effektiv bromsning är prio. De uppför sig som man kan förvänta sig. Bromsverkan är god och man har fin kontroll över bromskraften.

Sadeln är hyfsat bred och ger bra stöd för rumpan. Men frågan är om en så bred sadel funkar på längre turer?

Betyg: 4

Prisvärde:

Drygt 27 000 kr är inte lågpris, men faktisk ett konkurrenskraftigt pris vid jämförelse med andra liknande elcyklar. Dessutom har Zonar ett riktigt starkt motorsystem. Så här får man elcykel för pengarna.

Betyg: 4

Utseende/design:

Inte en cykel man köper för den häftiga formen. Den är stramt elegant, men sticker verkligen inte ut i mängden.

Plus

  • Starkt motorsystem
  • Bör kunna ta mycket packning
  • Bra skivbromsar
  • Prisvärd

Minus

  • Pakethållaren borde ha en främre vinkel, som bromsar paket.

Totalbetyg: 21/25

Test: Batavus Zonar E-Go

  • Klass: Premium 20 000 – 30 000
  • Pris cirka 27 500 kr
  • Vikt: ca 23,5 kilo
  • Motor: Mittmotor Yamaha PW
  • Batterikapacitet: 400 Wh
  • Testcykeln från: Bjöörns cykel, Nyköping