Heldämpad lyxcykel för vägpendling

Gustav Forsberg

Gustav Forsberg

12 feb 2021

Delite liknar inte något annat vi testat. Två batterier på 500 Wh! Heldämpad, något som man vanligtvis ser på cyklar gjorda för skogen. Men Delite trivs bäst på vägar, med sina släta däck och pakethållare högt uppe i det blå.

Detta är tänkt som den ultimata pendlarcykeln, för den som vill ta sig fram på alla sorters vägar. Dämpningen är i första hand till för att man ska ha maximalt väggrepp på skumpigt underlag, men gör naturligtvis cyklingen mer njutbar. Med två batterier kan man cykla på högsta effektläge länge, utan att bekymra sig om att laddningen ska ta slut. Cykeln har remdrift (belt drive) som är näst intill underhållsfri. 

Växelsystemet Nuvinci 380 i baknavet tillåter att man kan växla steglöst samtidigt som man tar i ordentligt i en uppförsbacke. Det går alltid att fininställa den växel man för tillfället vill ha, i ett stort spann på 380 procent mellan lägsta och högsta växel. Men klämmer man in två batterier på ramen, som på vår testcykel, blir totalvikten med lås över 30 kilo. 

Utrustning

EEEEE

Shimano Deore skivbromsar är bra och effektiva. Men på en sån här dyr cykel hade jag nog väntat mig den lite robustare Shimano Deore XT.

Pakethållaren är mycket stabil, med plats för rejäla cykelväskor. 

Dämpningen av ramen (X-Fusion O2) har ett stort spann. Genom att pumpa in eller släppa ut luft kan dämpningen anpassas efter önskad hårdhet och vikt på cyklisten. Även dämpningen fram är generös. Men cykeln har för låg frigång på tramporna för att passa för mer extrema övningar i naturen. Detta är i första hand en vägmaskin.

På köpet följer det med ett vikbart Abus Bordo Plus som tar liten plats på cykeln men skyddar bra när man vill låsa fast cykeln runt en lyktstolpe. Stänkskärmen fram slutar alldeles för högt upp i bakkant. Slaskiga vintrar kommer det spruta upp ordentligt på skor och motor.

Motor

EEEEE

Bosch Perfomance CX har ett bra maximalt vridmoment på 75 Nm över ett relativt stort spann. Något annat var inte att vänta på denna toppmodell. Det skjuter på bra uppför branta backar. Batterierna laddas upp och lämnar ström parallellt, vilket är bra. Därmed behöver man inte köra ett batteri i botten innan nästa kopplas in, vilket förlänger livslängden på batterierna. Den nya laddaren är lite mindre och väger blygsamma 600 gram. 

Motorn har fyra effektsteg som skiftas på ett eget reglage intill vänster handtag. Stora knappar fungerar fint även med fumliga handskar.

Kommer i grundutförande med en löstagbar, monokrom och lättläst Intuvia-skärm. Men för 3 110 kr till kan man som på testcykeln uppgradera till lyxskärmen Nyon med riktigt stor färgskärm och massor av program, som en utmärkt navigator. 

I Intuviaskärmen finns sedvanlig information om hastighet, max- och medelhastighet, laddningsgrad, klocka, cykelns totala körsträcka och trippmätare. Här finns också ett usb-uttag, så att man kan ladda mobilen. 

Gå-assistans finns såklart.

Byggkvalitet

EEEEE

Ramen är i toppklass med fin finish i ihopfogningen, riktigt stum och stabil. Det känns som att allt i bygget är genomtänkt i detalj. I princip alla kablar är dragna inne i ramen och lacken har en fantastisk lyster. Inte mycket att anmärka på här.

Cykelkänsla

EEEE

Testcykeln med sina dubbla batterier är tung. Denna modell har också rejält breda däck vilket sammantaget med vikten ger lite känsla åt mopedhållet. Den är stadig men inte så kvick i svängarna. Det extra batteriet, högt placerat på ramröret, ger en lite märklig känsla av inbalans i cykeln. Kanske en vanesak, men hög tyngdpunkt är aldrig en hit på en cykel.

Det går fint att cykla med motorn avstängd, men tyngden gör sig påmind i backar. Något som bidrar till en fin cykelkänsla är Nuvinci-­växeln. Inga avbrott behövs i trampningen för att växla. Vilsamt att växlingen går så smidigt, utan risk för trassel eller ryck i en kedja. Remdriften är härligt tyst. 

Utseende 

Med heldämpad ram måste pakethållaren hamna väldigt högt. Tillsammans med de feta däcken blir det en smula drag av Enduro­motorcykel. Cykeln utstrålar kompetent tysk vägmaskin. Ingen plats här för romantik eller cykelnostalgi. Ser lite för tung ut för min smak, men härlig i sin attityd. Jag gillar den rena grafiska kontrasten mellan den varma färgen på ramen mot de svarta matta.

Totalt: 19/20

Riese & Müller Delite GT nuvinci

Klass: Lyx

Pris: 64 270 kr med två batterier och Nyon-skärm, 53 900 kr med ett batteri och Intuvia-skärm

Vikt: Cirka 30 kilo med två batterier, utan lås 

Motor: Bosch Performance CX mittmotor

Batterikapacitet: 500 Wh, (36 V 13,9 Ah)

Testcykel från: Elcykelbutiken.se i Göteborg

Ur Allt om Elcyklar nr2 2017