Funkar även på långfärd

Björn Åslund

Björn Åslund

31 jan 2021

Marvil e-motion är en utmärkt pendlarcykel, men har även potential för riktigt långa färder. Den kostar några tusenlappar mer än de riktigt billiga elcyklarna. Och det känns verkligen som de extra kronorna, också ger mer cykel.

Bland de första sakerna lägger märke till styrsystemets LCD-display med visning i färg, som styrs av en rejäl manöverknapp. Displayen funkar faktiskt också starkt dagsljus. 

Motorn drar behagligt och jämnt trots att den har den enklare formen av motorstyrning med trampsensor. Ovanligt många effektlägen gör att man lätt hitta en lagom effektnivå. Då är det inget större bekymmer att cykeln bara har tre växlar.

Denna typ av unisex-cyklar ger ju intrycket av tillbakalutad stillsam cykling. Men Marvil E-motion manövrerar säkert och snabbt, om man behöver göra hastiga manövrar.

Bromsarna var riktigt övertygande vid provkörningen. Inte minsta tvekan om att det går att få snabbt stopp även med tung last.

Det här är inte bara en cykel att glida runt bekvämt i stan. 

Den kan vara ett tänkbart alternativ även för den som ska ut på lite längre dagliga färder.

Visserligen kallar tillverkaren modellen för ”Dam”, men vi vill beteckna den som unisex. Och faktum är att många traditionella damcyklar med el köps av herrar. 

Motorstyrning med trampsensor som var hyfsat följsam och relativt mjuk gång. Inga problem att forcera branta backar på låg växel och hög effekt

    Byggkvalitet

Ramen förefaller rejäl, inget att anmärka på detaljarbetet. Pakethållare ser ut att vara stadig, även om det anges måttliga 15 kilo som maxvikt. Stödet verkade dock aningen klent. Ett ganska enkelt öppet kedjeskydd, som enbart skyddar byxorna, men inte kedjan från smuts.

Betyg: 5

    Utrustning

Cykelkorg, tre växlar, belysning bak och fram. Det kan betecknas som standard-utrusning, men inte mer. Cykeln levereras med ett ramlås som är godkänt av Stöldskyddsföreningen.

Rejäl bred sadel, med en öppen springa i mitten. Kanske för att regnvatten ska rinna av?

Pedaler i metall, som borde hålla för en och annan smäll.

Fälgbromsar på både fram- och bakdäck, samt fotbroms bak känns betryggande.

Betyg: 5

    Cykelkänsla

Sådana här standard-betonade unisex-cyklar utstrålar kanske inte så mycket cykelkänsla. Men man ska inte döma cykeln efter utseendet. Den kändes alldeles utmärkt att manövrera lite tufft med svängar och undanmanövrar.

Tre växlar och viss tyngd gör den förstås att den inte sprätter iväg när batteriet är avstängt, men vi har definitivt upplevt mer tungtrampade. Ungefär som man kan förvänta sig på en cykel i denna prisklass.

Med eldriften igång var den ren cykelglädje. Den rullar på bra upp till den lagstadgade hastigheten 25 km/h. Även i en kraftig backe tog den sig upp, dock på låg växel.

Enbart fälgbromsarna tog riktigt bra, så bromsarna får väl godkända i betyg.

Betyg: 5

    Motor

Framhjulsmotor på 250 Watt. Hela nio effektlägen, gör att man lätt kan ställa in en lagom effekt. Har gåassistans. Motorstyrning med trampsensor som var hyfsat följsam och relativt mjuk gång. Inga problem att forcera branta backar på låg växel och hög effekt.

Displayen till styrsystemet är föredömligt tydlig med sin stora färgskärm. Och manöverknapparna lär fungera med vinterhandskar på.

Vi uppskattar den riktigt tysta elmotorn, inget störande surr som finns på en del elcyklar.

Längst bak på batteriet sitter bakljuset och är snyggt integrerad i pakethållaren, knappt så man tänker på att det är en elcykel.

Betyg: 5

⇐    Utseende 

Ingen cykel som direkt sticker ut, en i mängden av alla unisex-cyklar med cykelkorg. Detta utseende sänder signaler om att det är en ganska ordinär standardcykel, vilket i stort sett är fallet. Men den vita kulören på ramen ger ett fräscht intryck i kontrast till alla svarta komponenter. Finns även med röd ram.

Totalt: 18/20

Fakta – Marvil E-motion Comfort Dam

Pris:  Ca 13 500 kr.

Vikt: Ca 25 kg.

Batterikapacitet: 401 Wh.

Webb: www.marvil.nu

Ur Allt om Elcyklar nr2 2016

Läs mer