Från Londons affärskvarter

admin

admin

12 feb 2021

Gocycle 3 har vi länge velat testa. Den ser inte ut som någon annan cykel. Hjulen snäpps fast från sidan på en­samma gaffelrör. Displayen visar all information i punktform. Kan vikas men är ingen vikcykel.

Vägen för att få fram denna futuristiska cykel var lång. Visionen var att skapa en cykel för de som pendlade i kostym till Londons finanskvarter. Det tog åtta långa år och ett enormt tålamod innan den erfarne industridesignern Richard Thorpe, som jobbat med McLaren-stallet, till slut fick fram en första serie på 200 cyklar. G3 är tredje generationen Gocycle och har fått ett lite större batteri och en ljusramp på styret för att cyklisten ska synas i trafiken kvällstid.

Det märks att Richard jobbat med formel 1-bilar. Ramen är gjord i stark magnesiumlegering. Hela cykeln väger bara 16,3 kilo. De identiska hjulen är skrattretande lätta. En minimal motor sitter vid sidan om framnavet. Hela cykeln kan monteras ner och vikas ihop på cirka fem–tio minuter och stuvas in i behändig rullväska. 

Men det finns också en rad designbeslut som förvånar. Batteriet är bara på 22 V vilket ger stora förluster mot de 36 V som vanligen används på elcyklar i dag. I vissa informationsmaterial påstås att cykeln har en momentsensor, att motorn alltså styrs av hur hårt jag trampar. Men under testet märker jag inget av detta.

Bild: 2018-04/dsc01619.jpg
Ingen plats för pakethållare.

Byggkvalitet

Jo visst är det här en exceptionell ram med riktigt bra styvhet. Med sadeln upphissad på max, räcker cykeln till även för en två­metersman, med utmärkt stabilitet i sadelstolpe och styre. Cykeln är utan tvekan välbyggd, med välgjuten ram och utsökta detaljer.

Utrustning

Sadeln är sportigt hård. Stänkskärmar i plast skyddar okej. Förutom ljuslisten på styret finns också vanliga cykellampor. Cykeln har en mycket kort dämpare i ramen. Blir rätt stötig på ojämnt underlag med hårdpumpade däck. Ingen plats för pakethållare. Hydrauliska skivbromsar med pyttesmå skivor.

Tre Shimano Nexusväxlar i baknavet styrs elektriskt. Cykeln har normalt automatisk växling, som utförs när trycket på pedalerna minskar. Med ett reglage på styret går det att påverka växlingen upp eller ner, om hastigheten tillåter det. Smäckert cykelstöd med två ben, syns knappt i uppfällt läge.

Cykelkänsla

Avståndet mellan naven är nästan lika stort som på min 28-tummare. G3 känns som en fullstor cykel, bara kvickare i svängarna. En märklig sak är att om man vill cykla med motorn avslagen, måste man slå av strömmen. Men då slutar också den elektriska växelväljaren och cykellyktorna att fungera! Det ettriga motor­ljudet och vibrationer från motorn påminner lite väl mycket om att denna cykel har elmotor. 

Motor

Motorn är egenutvecklad och sitter vid framnavet. Ser nästan ut som en utsmyckning med alla sina kylflänsar. All inställning av motorn sker via en mobilapp. Den förra versionen hade väldigt stora möjligheter. Man kunde till exempel ställa om maxhastigheten för elstöd från 25 km/h till 45 km/h! Myndigheterna reagerade förmodligen på detta. 

Det verkar nu som Gocycle fått stressa fram en ny app. Den kom i mitten på maj och har väldigt begränsade möjligheter. Motorn går på och av beroende på om jag trampar eller ej, precis som det brukar vara på enklare cyklar utan momentsensor.

Vi hittar heller inget sätt att begränsa ­motorns effekt. Detta gör att framfarten blir ryckig. Antingen drar motorn för fullt, jag slutar trampa för att det går får fort, motorn stannar, jag börjar trampa och så vidare. Förhoppningsvis är det något fel i den senaste mjukvaran. För detta är långt under vad man kan begära av en cykel i den här prisklassen.

Displayen går längs styret och visar med punkter hastighet, effekt, kvarvarande laddning och vilken växel man använder. Det blir grovt och ofullständigt. Vill man till exempel veta vilken fart man har, får man titta i mobilappen. 

Med tre pluppar kvar för batteriladdning dör plötsligt motorn tvärt i en lång backe. När den fått stått någon minut kommer tre pluppar tillbaka och jag kan åka en bit till. Detta tyder på att batteriet inte orkar leverera de stora strömstyrkor som en 22-voltsmotor kräver. 

Utseende 

Den är alldeles unik i sin form och riktigt fin. De tekniska lösningarna med hjul som är helt fria åt en sida adderar spännande teknisk krydda till utseendet. Trots så många ovanliga lösningar känns formen som självklar och organisk.

Plus

+ Fräck mini med batteri i ramen

+ Hjulavstånd som en fullvuxen cykel

+ Väger bara 16,3 kilo

Minus

– Okänslig styrning av motoreffekt

– Nya appen fungerar dåligt

– Motor driver framhjul, risk för slirning

Bild: 2018-04/dsc01615.jpg
Displayen är futuristisk men svårläst.
Bild: 2018-04/dsc01618.jpg
Batteri och motor lågt ger fin balans – men hela cykeln måste tas in när den ska laddas.

Gocycle G3

Klass: Minicykel

Cirkapris:
34 995 kronor
(nedsatt pris)

Vikt:16,3 kg

Motor:Motor vid framnavet, 250 W

Batterikapacitet: 297 Wh (22 V
13,5 Ah)

Testcykeln från: elcykelvaruhuset.se

Läs mer