Första vikcykeln med mittmotor från Bosch

Gustav Forsberg

Gustav Forsberg

31 jan 2021

Tern Elektron visar höga ambitioner för pendlaren som vill ta med cykeln i rusnings­trafik på buss eller tåg. 

Vikcyklar blir ofta en komplementcykel som tas med i bilen, båten eller husbilen. Men Tern visar betydligt högre ambitioner än så. Med sin modell Elektron siktar de in sig på pendlaren som vill ta tåg eller buss del av sträckan och sen cykla vidare. Fördelen med en vikcykel är att den ofta tillåts som bagage där det annars är förbjudet att ta med cyklar.

Men jag närmar mig cykeln med misstänksamhet eftersom jag är två meter varav ovanligt mycket är ben. Modellen finns nämligen i bara en storlek. Men det visar sig att den teleskopiska sadelstolpen räcker till med god marginal och cykeln är fortfarande stabil. 

Armen som håller styret kan enkelt låsas upp och vridas för mer upprätt ställning eller framåtlutat. Men styret går inte att justera i höjdled så för mig får det bli så upprätt som möjligt vilket ger ett aningen orolig styrning. Just därför att styret hamnar lite lågt för långa rekommenderas cykeln för maxlängd 195 cm. Men cykeln går faktiskt att beställa med högre styre! 

Jag tar ut den på en testrunda på grusvägar med en hel del småsten. Den klarar underlaget riktigt bra med de breda hjulen, trots att den saknar dämpning. Jo visst skulle detta kunna vara ett bra sätt att ta sig till jobbet, särskilt om man kan klara av delar av sträcken på pendeltåg eller buss för att vinna tid. 

    Byggkvalitet

Betyg: 5

Det är svårt att få en vikcykel riktigt stum i ramen men här har man lyckats ovanligt bra. Själva vikleden hålls av rejäla ovala rör i en stark triangel. Det är en  finish på ramen och dess ihopfogning. Låsmeka­nismerna för ram och styre känns säkra och med spärar för att de inte ska kunna gå upp av misstag. I utfällt läge vid cykling är låslederna i ram och styre i princip helt utan glapp.

En finess när cykeln viks ihop att de båda halvorna hålls ihop av en magnet.  Sen kan man i lugn och ro fästa en rem som håller ihop halvorna mer permanent. 

    Utrustning

Betyg: 5

Elektron har tio utanpåliggande Shimano Deore-växlar. Skivbromsarna är hydraliska, också av märket Shimanos Deore. De fungerar mjukt och fint och räcker mycket väl till för vanlig vardagscykling.

Belysningen tänds med separat knapp på lampan och lyktan fram ger 150 lumen. Pakethållaren är utmärkt utformad för att cykelväskor ska sitta stadigt utan att de riskerar åka in i hjulet. Baklampan skyddas bra av utdragna sidoskydd på pakethållaren. Bra detalj på en cykel som ofta packas in trånga utrymmen.

Väl täckande kedje­skydd skyddar fint. På fälgarna sitter breda men relativt släta däck som ger god dämpning på ojämnt underlag.

Sadelns undersida är utformad så att det blir ett bra handtag när man rullar cykeln framför sig med sadelstolpen utdragen en bit. Det blir som att skjuta en kärra framför sig.

    Cykelkänsla

Betyg: 4

Cykeln rullar fint även med motorn helt av­stängd. Tyngdpunkten är utomordentlig med motor och batteri samlat i mitten och så lågt det går på en vikcykel. Men med bara en storlek och en fast höjd på styr­stammen är det inte alltid möjligt att hitta den optimala ställningen närman trampar. De små 20­-tumshjulen gör cykeln lätt­svängd i stadstrafik, men är ändå förvånansvärt stabil på ojämn väg i hög hastighet. Dock inget för terrängcykling.

Som pendlarcykel bör Tern Elektron fungera utmärkt även om man inte en lika optimal cykelställning som på en fullstor cykel, med ramstorlek avpassad för cyklisten. Men här kan å andra sidan hela familjen med lätt­het använda samma cykel efter bara några sekunders justering av sadelhöjd och styrets placering.

    Motor

Betyg: 4

Mittmotor Bosch Active 250 Watt. Displayen är liten och robust. Den visar fart, distans, laddningsgrad, uppskattad återstående körsträcka och valt effektläge av fem möjliga. Rejäla knappar för manövreringen, vantar borde inte vara ett problem. Motorn svarar fint även om det i dag­ finns nyare motorer som är ännu piggare. 

I USA säljs cykeln med 400 Wh batteri men i Europa får vi nöja oss med 300 Wh. Det är synd och begränsar den som pendlarcykel för lite längre sträckor. 

    Utseende 

Att bygga en vacker vikcykel som dess­utom ska ha en relativt klumpig mittmotor är svårt. Men här har dehar lyckats bra med att hålla ihop formen. Designen och färgsättningen är ren och lugn utan att bli tråkig. Tvärt­om utstrålar cykeln ­en lekfullhet som lockar. 

Totalt: 18/20

Fakta – Tern Elektron

Klass: Vikcykel

Webb: www.tern­bicykles.com

Cirkapris:
30 000 kr

Vikt: 21,8 kilo

Motor: Mittmonterad Bosch Active

Batterikapacitet: 300 Wh

Testcykeln från: Testcyklad på Eurobike

Ur Allt om Elcyklar nr3 2016

Läs mer