Elcykeln logo Meny

Förfinat hemmabygge

Christianias klassiska lådcykel har fått elassist. Det har blivit deras bäst säljande modell. Det finns goda motiv för detta.

Historien om Christiania Bikes börjar våren 1984. Lars jobbar i smedjan i Christiania och får idén att svetsa ihop en lådcykel som födelsedagspresent till sin fru Annie. Någon som går förbi för se cykeln och beställer en likadan av Lars. Så var stenen i rullning. Nu har Lars och Annie drivit Christiania Bikes i över trettio år och revolutionerat otaliga familjers vardagstransporter. 

Jag trampar ut till en villa i Nacka där Mattias Westling monterar ihop och säljer Christianiacyklar vid sidan av sitt vanliga jobb. Cykeln som står framför mig är i grunden samma som cykel de tidiga modellerna men uppgraderad på en rad punkter. 

Ramen är numera i aluminium och sen några år byggs cykeln även med elstöd. Mattias har märkt hur intresset för elassistans hela tiden växer.  I år säljer han för första gången fler cyklar med el än utan! 

Utan elhjälp är det den 45 kg tunga cykeln väldigt trög att trampa. Jag kämpar hårt på lägsta växel för att komma upp för en brant backe. Hade jag dessutom haft tung last hade jag fått leda cykeln upp. Men el är det som en helt annan cykel! Sällan är väl elstöd så välmotiverat som här!

 Byggkvalitet

Ramen är enkel men välbyggd. Cykeln är konstruerad för att vara praktisk och att hålla i årtionden. Fortfarande rullar Christianiacyklar som har 30 år på nacken. Ramen är fint ihopsvetsad och själva lådan är enkel men med ett fint hantverk. Trampor i aluminium, rostfria stålskärmar och en stadig pakethållare ger ett gediget intryck.

    Utrustning

Cykeln har en hydraulisk skivbroms av enklare typ på varje hjul. Bromsverkan räcker väl till även utför branta backar. Ena bromshandtag styr bägge bromsarna fram och det andra bromsarna bak, räcker gott för säker inbromsning. Nog så viktigt för att inte cykeln ska kasta åt något håll vid inbromsning.  Bromshandtaget för framhjulen går enkelt att låsa så att cykeln inte rullar iväg av sig själv. Godkänt ABUS ramlås finns som tillval (350 kr)

Lådan kan kompletteras med en låsbar sittbänk med säkerhetsbälten för barn.  Lampor finns fast monterade som är kopplade till cykelns elsystem. De yttre växlarna är också av relativt enkelt slag (Shimano Altus 8 vx) men fungerar väl. Stor dansk ringklocka på styret som hörs ordentligt och bred bekväm sadel. 

    Cykelkänsla

Hur ska man egentligen värdera cykelkänsla på en trehjuling? I början känns det helt bakvänt att cykla upprätt hela tiden, som att man är på väg att ramla av utåt i kurvorna. 

I några längre nedförsbackar börjar cykeln kränga i sidled fram och tillbaka och ovan som jag är har jag svårt att häva krängning. Lastcyklar av den här typen blir gärna svajiga i ramen. Det handlar mycket om att vänja sig vid att man styr cykeln med att vrida på en stor och tung låda. Men får anpassa farten därefter.

Utan el är cykelkänslan låg, speciellt vid motlut. Med elstöd blir den klart bättre. Men vill man ha mer cykelkänsla är det nog bättre att välja en tvåhjulig lastcykel.

    Motor

Borstlös motor i baknavet gör sitt jobb även om 250 W är i minsta laget för en så tungtrampad cykel (godkänd för 100 kg last i lådan). Modellen har helt nyligen fått ett slags gashandtag som ger promenadhastighet om man inte trampar och elstöd upp till 25 km/h när man trampar. Det är enkelt att steglöst anpassa effekten på motorn med gashandtaget. Men jag blir lite trött i handen av att hela tiden behöva gasa. 

Displayen är av en enkel sort som visar effekt, laddningsgrad, hastighet och distans. Förvirrande nog finns också en inställning på displayen för olika effektlägen.  Men inställning har inte någon effekt alls sen cykeln fick sitt gashandtag! 

    Utseende 

Modellen är klassisk och fick nyligen ett danskt designpris för. Lådan är ett slags förfinat hemmabygge, ett Mulle Meck-fordon som lever och frodas mitt i vår hypermoderna tid. En cykel för bra vardagsliv helt enkelt! Jag tycker det är sympatiskt.

Fakta – Christiania Light 3121

Cirkapris: 27 750kr beroende på tillval.

Vikt: ca 45 kg

Motor: Promovec baknav.

Batteri: 400 Wh.

Hemsida: www.christianiabikes.com

Ur Allt om Elcyklar nr2 2016

Gustav Forsberg

Gustav Forsberg

PUBLICERAD: 2021-01-31

Relaterade artiklar