För tuffa tag i backar

Björn Åslund

Björn Åslund

31 jan 2021

Byggd för tuff terräng, men funkar i stan. Motor med vridmoment och växlar gör den till en riktig bergsklättare.

Tyska Haibike storsatsatsar på elektriska terrängcyklar. De har ett 90-tal olika modeller i årets utbud.

Xduro Fullseven 7.0 har heldämpad ram, luftdämpare i både ram och framgaffel. Tillsammans med 27,5-tums däck som är extra breda, ger det stora möjligheter till en ganska behaglig färd, även om underlaget är väldigt ojämnt. 

Motorsystemet från Bosch är anpassat för mountainbike, med ett vridmoment på 75 Nm. Lägg till det åtta växlar, med bland annat riktigt stora kransar, för låga hastigheter och ork. Den kombo av motor och växlar, samt benkraft, gör att även de värsta lutningar uppåt kan övervinnas.

Den rullar på bra på plan mark, trots breda hjul, åtminstone med motorstöd. Så Xduro Fullseven 7.0 kan fungera såväl som pendlarcykel i storstan, och för att klättra i obanad terräng uppför stora fjäll.

Prislappen kan tyckas tilltagen, men det är mycket cykel för pengarna, vilket kan belasta både nöjes- och nyttokontot.

    Byggkvalitet

Betyg: 5

Det är förstås svårt att i detalj avgöra kvaliteten på en sådan här cykel. Men med utgångspunkt från prislappen och de ingående namngivna komponenterna och utrustningen, så tror vi att detta är en cykel som står emot vad som skulle kallas för tortyr för en cykel i lägre prisklasser.

    Utrustning

Betyg: 5

Något som sticker ut – positivt – är växelsystemet EX1 från SRAM. Visserligen inte mer än åtta växlar att välja på, och rätt stora steg mellan de olika kransarna. Men i kombination med stark motor, så räcker åtta nog ganska långt.

Finnessen med SRAM EX1, som är special­utvecklad för mountain­bike, är en mer avancerad konstruktion för att klara riktigt bamsiga kransar med stor dia­meter och många tänder. Det är stor spännvidd på kassetten, den största kransen har 48 tänder och den minsta på 11. Alltså 48 tänder, vilket förstås ger en enorm kraft i låg fart. 

Framgaffel luftdämpad med 120 mm slaglängd. Fox 34 Float Performance. Kan förstås låsas vid behov. Cykelns bakdel har luftdämparen Fox Float DPS Performance Evol. Dämpningen kan låsas, så att ramen blir styv, vilket behövs när man vill få ut trampkraften ordentligt i bakhjulet. 

Här finns reglerbar sadelstolpe, så kallad dropper post, som gör att sadeln kan sänkas och höjas med reglage på styret, vilket kan behövas när cyklisten vill hänga bakåt i svåra partier.

Hydraulisk frambroms Magura med 203 mm skivor. I bak dito med 180 mm. Hur de orkar i långa utförslöpor med mycket broms kunde vi inte testa.

Schwalbe Nobby Nic Evo, med storlek 75–584 (27,5 x 3,00 ) är extra breda mtb-däck. De är av allroundtyp, avsedd för olika underlag, och för såväl enduro, trail och mtb. De rullar rätt tungt utan motorstöd. Men tack vare sin bredd kan man hålla lågt lufttryck, för komfort vid stötigt underlag och mer grepp.

    Cykelkänsla

Betyg: 5

Visst kan denna mountainbike framföras på gatorna och cykelbanor, men sådan färd kräver motorstöd. Utan motor är den lite seg med tunga däck och heldämpning. Men motorn är på hugget, så den sticker snabbt iväg upp kring 25-26 km/h. Å andra sidan gör ju all dämpning att alla smågropar och ojämnheter på gatorna försvinner. Som att cykla i smör. 

Men det är väl för hårda tag i backig terräng man köper en sån här elcykel. Uppför utan el kan ju vara tungt för vilken terrängcykel som helst. Nu är det rena nöjet när man smidigt trampar sig fram i branta motlut. Och även forcera steniga partier utan att skaka sönder.

    Motor

Betyg: 5

Bosch Performance CX 250 watt är ett nytt mittmotorsystem, som är särskilt utvecklat för mountainbikes. Det levererar upp till 75 Nm moment, vilket är mycket för mittmotorer för elcyklar. Det är alltså rejält med kraft, vilket kan behövas dels då cykeln har breda mönstrade däck, dels då denna cykel självklart ska användas i riktigt bökig natur.

Av hänsyn till den lånade testcykeln utsatte vi den inte för någon riktigt plågsam terrängkörning, det fick räcka med en del riktigt branta backar utan alltför mycket konstigheter. Som motorn orkade galant och med god fart. Så vi har all anledning att tro att denna mittmotor har kraft så det räcker även under verkligt tuffa utmaningar. I synnerhet i kombination med växlarna blir det mycket råstyrka i de lägre hastigheterna.

Motorn är momentstyrd, och den reagerar tydligt på hur hårt du trampar. På asfalt kan man sträcka ut i fart, men elstödet stänger av kring 26 km/h. Fyra olika effektlägen på motorn. Batteriet är på 500 Wh.

    Utseende 

Utan tvekan en ögonfångare. Tack vare den uttrycksfulla designen och kraftfulla komponenter, tänker man i första hand inte på elcykel.

Totalt: 20/20

Fakta – Haibike Xduro Fullseven 7.0

Klass: MTB

Webb: www.haibike.com

Cirkapris: 50 000 kr

Vikt: Cirka 23,2 kilo

Motor: Bosch Performance CX mittmotor

Batterikapacitet: 500 Wh

Testcykeln från: Rideaway, Stockholm

Läs mer