För måttliga hastigheter
Gustav Forsberg
31 jan 2021
Märket Cargobike är relativt nytt märke men säljer flest el-lådcyklar i Sverige enligt hemsidan. Huvudkontoret ligger i Malmö och nog verkar märket starkt inspirerat av lastcykelboomen på andra sidan sundet med klassiska Christianie Bikes.
Cyklarna är till det yttre snarlika men medan Christiania Bikes har sin tillverkning på Bornholm byggs Cargobike i Kina.
Prismässigt ligger Cargobike bra till, nära 10 000 kr billigare än motsvarande el-lastcykel från Christiania Bikes med motsvarande utrustning. Men så är också Cargobike enklare i sitt utförande: stålram i stället för aluminium, färre växlar (6 vx), låda i plyfa och ett litet batteri.
Cargobike har generös låda med plats för fyra småbarn på två sittbänkar med enklare säkerhetsbälten. Sittbänkarna kan lyftas ut om man behöver hela lådan för skrymmande gods.
Cargobike har ett femtiotal återförsäljare från Haparanda i norr till Trellborg i söder. I Stockholmsområdet finns bara Cargobikes egen affär i Sundbyberg. Jag beger mig dit för att ta ut deras storsäljande modell på en testtur.
Cargobike är ett relativt nytt märke men säljer flest
el-lådcyklar i Sverige. Enkla men prisvärda cyklar.
⇒ Byggkvalitet
Ramen är enkel med svetsad fyrkantig stålprofil som blir lite mjuk i i sidled. Bra runt snedstag vid tramporna som samtidigt blir ett fint handtag när man ska vända cykel t på trånga platser. Batteriet sitter stadigt i pakethållaren. Styret har enkla med bekväma handtag. Lådan är enkelt ihopskruvad med muttrar och bultar som sticker på utsidan, funktionell snarare än elegant. Starka fälgar på hjulen såsom det bör vara på en cykel som är byggd för 100 kg last i lådan.
⇒ Utrustning
Cykeln jag fått låna har precis anlänt och är inte injusterad. Det märks när jag provar bromsarna fram i en nedförsbacke. Bromsen på vänster sida nyper mer än den högra och lådan vrids. Detta är lätt att justera med vajrarna. Men hydrauliska bromsar är bättre lämpade att få jämn bromsverkan när bromsbackarna slits. Med skivbromsar på alla hjul kan man bromsa effektivt även med tung last.
Cykellampor kopplade till batteriet, ramlås och lastkapell och kapell för två barn ingår (kapell för fyra barn finns som tillval). Om man inte sköter lådan omsorgsfullt kan den förstöras av fukt om man får repor i lacken. Helt ny låda kan köpas för bara 799 kr.
⇒ Cykelkänsla
Trehjulingar ska köra i måttlig hastighet, annars välter man lätt om man gör en snäv sväng. Utan elstöd känns cykeln rejält tungtrampad även utan last. Lådan blir dessutom ett rejält vindfång i motvind. Omfånget på växlarna känns också magert. När jag provat utan elstöd i en måttlig backe får jag till slut hoppa av och leda cykeln uppför.
Men med el blir det naturligtvis något helt annat. Den klumpiga cykeln känns plötsligt lättrampad. Nu är det möjligt att klara uppförsbackar med barn och några kassar mat.
⇒ Motor
Motor i baknavet får bra grepp tack vare cyklistens tyngd, även om man inte har last. Men 250 W är inte så mycket att komma med för en fullastad lastcykel.
Vore spännande om det fanns ett alternativt med en starkare motor (upp till 1000 W) med elstöd upp till 25 km/h. Då skulle detta klassas som EU-moped klass 2 och ändå få användas på cykelbanor utom de som har förbudsskyltar mot moppar.
Dispayen är enkel men tydlig. Batteriet känns larvigt litet med bara 326 Wh . Lastcyklar körs ofta på högt effektprogram och med ett så litet batteri får man ladda onödigt ofta. Då åldras batteriet snabbare än ett stort och ett nytt batteri kostar 3 395 kr (då med 418 Wh). Den utanpåliggande växeln bak är extra kraftig för att klara tung last.
⇒ Utseende
Årets modell har fått sober mörkgrå ram. Lådan fås endast i svart om man inte specialbeställer till en extrakostnad. Detta är en lådcykel som tyligt säger brukscykel men uppgraderad med elmotor för att passa vår tid.
Detta är en överkomlig cykel att starta med för familjer som vill ersätta vardagsresor med lastcykel. Enkel att skjutsa barnen till skola med och sen kunna trampa vidare till jobbet utan att blir slut och genomsvettig.
Fakta – Cargobike Classic Electric
Cirkapris: 18 745 kr inkl montering
Vikt: ca 53 kg
Motor: borstlös navmotor bak
Batteri: 324 Wh, fulladdat på 3-4 tim
Hemsida: www.cargobike.se
Ur Allt om Elcyklar nr2 2016