För högt tempo i skogen

Björn Åslund

Björn Åslund

17 feb 2021

Mjölksyra i benen är en trist bieffekt vid hårda tag på vanlig mtb. Medicinen mot mjölksyra i det här fallet kostar bortåt 45 000 kr. Å andra sidan bör man vara en ganska duktig åkare för att utnyttja Crescent Kraft K30 fullt ut.

Kraft K30 är instegsmodellen bland Crescents tre heldämpade e-mtb. Men nivån är ändå ganska hög. Visst kan nybörjaren ha skoj ute i det gröna med Kraft K30, men du bör vara en hyfsat erfaren mtb-åkare för att närma dig gränsen för vad cykeln pallar av hopp, tunga backar, och vidrigt underlag. Troligen är det åkaren som kroknar före cykeln i krävande terräng.

Kraft K30 är alltså heldämpad med 150 mm slaglängd, vilket sväljer rejält stock och sten i god fart. Dämpning stjäl ju normalt trampkraft, men det är inget man noterar när motorn sköter grovjobbet.

 2,8 tums däck ser till att fästet oftast är gott, även om du ibland lyckas spinna loss, då den samlade kraften från benmuskler och motorn Shimano Steps E7000 kan bli ordentlig.

Vi tror faktiskt att e-mtb av den här kalibern kan knapra marknadsandelar av bensinosande släktingar, typ enduro och motorcross-mc. Utan avgaser och buller kan man ha riktigt kul i skogen. Det är väl endast naturvårdsverket som inte förstår att elcyklar faktiskt också hör hemma i skogen.

Motor:
Steps E7000 är Shimanos näst starkaste elsystem för e-mtb. Vridmoment upp till 60 Nm räcker för flesta situationer. Så upplevde åtminstone undertecknad som väger cirka 70 kilo. 

På asfalten räcker ju effektläge ”Eco”, men ut i terrrängen ökar man gärna till mellersta effektläget ”Trail” som känns lagom vid hyfsat krävande skog. Högsta ”Boost” väljer man bara när det är riktigt knöligt och i de vresigaste motluten.Steps E7000 känner tydligt av cyklistens vilja i fötterna. Den reagerar blixtsnabbt och lyhört beroende på hur man trycker på.

Vi noterar batteriet på ramröret. Inte integrerat som på många andra e-mtb. Fördel att det är lätt att plocka av, men nackdel att det signalerar elcykel om man vill cykla diskret i skogen.

Det går att säga mycket gott om Shimano Steps starkare system, förutom att man inte lyckats dämpa ljudnivån. Här tjuter det tydligt när man trampar på. 

Reglaget för att växla effekt upplevde vi som aningen bökigt då det krävde tydligt tryck. Förmodligen mest en vanesak innan man blir kompis med det.

Motordisplayen på styret är väldigt liten, för att inte vara utsatt vid vurpor. Men vem hinner kolla på hastighet och annat, allt fokus går på färden. Det finns även en app E-tube Project, som ger tillgång till massor med inställningar.

Betyg: EEEE


Byggkvalitet:
På cyklar med prislapp i denna storleksordning får det inte finnas krafs-komponenter. Här hittade vi inga frågetecken…

Betyg: EEEEE

Utrustning:
Dämpad gaffel, med RockShox Recon Stealth Boost Air med 150 mm slaglängd. Kan låsas från styret med lockout. 

Bakdämpare Rockshox Monarch RT. Hydrauliska skivbromsar, Shimano M6000, 203 mm fram, 180 mm bak. Grovmönstrade mtb-däck, 27,5-2,8 tum (På provcykel satt 3,0-däck, alltså kan den utrustas med bredare däck.) Shimano SLX-växelgrupp, med 11växlar. Ej höj/sänkbar sadelstolpe (dropper post)

Betyg: EEEE

Cykelkänsla:
Kraft K30 är ganska allround för terrängen, du kan hålla hög fart på smala skogsstigar, den klättrar bra och orkar steniga partier. Vi upplevde balansen god och följsamheten fin på slingriga partier. Blir färden tveksam eller tar tvärstopp för alla hinder beror det mer på föraren än på cykeln. 

Heldämpningen fångar ju upp riktigt mycket av allt skumpande som knöliga stenar och vresiga rötter alstrar, så det går att färdas med viss värdighet. Men kommer man till tvära hopp, så känns det ju ofrånkomligen.

Motorn ger ju ordentligt med tryck, så det är lätt att dansa iväg i ett ganska högt tempo även på smala och svåra stigar. De hydrauliska skivbromsarna övertyga om man säkert kan hejda framfarten i rätt ögonblick.

K30 är byggd för skog och berg, men fungerar lika bra på hård asfalten. Man låser dämpningen och får mer normal cykelkänsla. Visst bidrar däcken till rullmotstånd, men den är ändå långt ifrån skitjobbig med motorn i viloläge.

Betyg: EEEE

Prisvärde:
Betyg: Prislappen är inte småvuxen, men den är nog ganska rimlig. Man får ju en hel del cykel för pengarna.

Betyg: EEE

Utseende/design:
Den grova svarta Kraft ser ju tuff ut. Det gör ju också att den måste cyklas tufft, inget att glida fram elegant på fina gatan. Synd att batteriet inte är ännu mer diskret, det syns ju tydligt att det är en elcykel i skogen.

Totalt: 20/25 

PLUS

+ Motor med bra cykelkänsla.

+ Bra balans.

+ Heldämpad.

MINUS

– Motorn tjuter.

Bild: 2019-07/crescent-kraft-k30-4.jpg
Batteri i ramen, lätt att plocka bort, men inte så diskret.


Bild: 2019-07/crescent-kraft-k30-5.jpg
En väldigt liten display, men med appen E-Tube kan mycket mer göras.

Fakta– Crescent Kraft K30

Klass: Lyx.


Pris. 44 995 kr.


Vikt: 24 kilo.


Motor: Shimano Steps E7000.


Batterikapacitet: 504 Wh.


Cykeln testad hos Cycleurope, Varberg.

Ur Allt om Elcyklar nr1 2019