För cyklister med måttliga krav

Björn Åslund

Björn Åslund

12 feb 2021

Marvil E-motion är en lågt prissatt och ganska enkel damcykel, som även passar som unisex. Vi tror den passar bäst för cyklisten med måttliga krav, som inte ser cykling som ett äventyr, utan vill
ta sig fram på cykelbanorna under värdiga former.

Marvil E-motions instegsmodell ger ungefär vad som kan förväntas av en klassisk damcykel. Lågt insteg och fotbroms på bakhjulet finns, saker som brukar stå högt på önskelistan hos vissa. Dock inte korg på styret, men det finns som tillbehör.

Vi tänker oss att E-Motion lämpar sig bäst för färder i stan eller på cykelbanor. Endast tre växlar och navmotor fram gör att cykeln inte är förstavalet för den som har många tunga backar och vill göra långturer.

Marvil E-Motion finns med andra dam- och herrmodeller, med sju växlar, annan ram, ramlås, korg och större batteri.

Bild: 2018-04/marvil-emotion-2017-bild-4.jpg
En enkel motordisplay. Knapparna är lite små med handskar på.

Byggkvalitet

Ramen i aluminium känns betryggande, även om den inte är den kraftigaste. Detaljer som inte känns riktigt betryggande är de klena stänkskärmarna, några kablar som sitter lite utsatta, samt ett stöd som verkar lite vekt.

Utrustning

Tre växlar, Shimano Nexus. 

Framhjul fälgbroms, bakhjulet fotbroms. 

Led-belysning fram och bak, som tänds från styrpanelen. 

Bred komfortsadel. 

Ordentligt kedje­skydd. 

Lås ingår inte.

Pakethållare med klaff för att hålla lasten. 

Cykelkänsla

Kanske inte lika övertygande cykelkänsla som dyrare cyklar vid lite tuffare körning. Men tillräckligt följsam för normal stadscykling, även med en del svängande. En fjäder mellan ram och framgaffel som motverkar alltför hastiga rörelser i framgaffel. Bromsarna får stopp på ekipaget på ett säkert sätt.

Upprätt körställning som det ska vara på denna cykeltyp.

Vi noterar att cykeln är ganska lätt att lyfta, det är bra viktfördelning mellan fram och bak.

Som en del andra lite enklare elcyklar är den ganska tungtrampad utan elassisten, och då är det lite snålt med bara tre växlar. Men med ström till motorn blir det åka av. På högsta effekt är vi ganska övertygade om att den maxar över 25 km/h.

Motor

Navmotor i framhjulet på 250 watt.

På styrpanelen finns tre olika effektlägen. Oavsett effektläge så drar motorn lika hårt i låga hastigheter, skillnaden i effektläge gäller bara topphastighet. På lägsta effekt når vi cirka 17–18 km/h. På mellan­läget går det lite fortare, och på högsta gör cykeln av allt att döma lite mer än 25 km/h. Någon hastighetsmätare finns inte.

Som andra nav­motorer är det rotations­sensor vid trampornas nav. Sensorn sitter hyfsat skyddad bakom kedjeskyddet. Vid låga hastigheter blir motorns gång lite ryckig när man börjar trampa. Det är också någon sekunds fördröjning från att man börjar trampa tills att motorn drar.

Batteriet är på 316 Wh, vilket dock bör räcka åtminstone för vardagens cykling inom stan. Batteriet kan laddas på cykeln.

Liten enkel motordisplay som visar batteriladdning med fyra dioder. Det går att välja mellan tre effektlägen. Belysningen tänds på displayen. Knapparna på styrpanelen är ganska små, kan bli lite pilliga med handskar. 

Utseende

Det är en klassisk damcykel med lågt insteg, och gör inte så mycket väsen av sitt utseende. En cykel bland många andra liknande, och inget extravagant med formen. 

Plus

+ Lågt pris

+ Cykeln är hyfsat lätt

+ Elassisten drar bra

Minus

– Tungtrampad utan el

– Endast tre växlar

Bild: 2018-04/marvil-emotion-2017-bild-3.jpg
Pakethållare med klaff. Bra viktfördelning trots att batteriet är placerat bak.
Bild: 2018-04/marvil-emotion-2017-bild-2.jpg
Motorn har tre effektlägen, och är påfallande snabb på högsta läget.

Fakta – Marvil E-motion Lite

Klass: Lågt insteg

Webb: marvil.nu

Cirkapris: 11 000 kronor

Vikt:Uppgift saknas

Motor:Navmotor 250 watt

Batterikapacitet: 316 Wh

Testcykeln från: Haga Cykel, Norrköping

Ur Allt om Elcyklar nr3 2017