För bekväm cykling året runt

Björn Åslund

Björn Åslund

17 feb 2021

TEST 2020: Specialized Turbo Como är en serie elcyklar som riktar sig till den seriösa elcyklisten, som vill använda cykeln till det mesta. Främst är det ändå en cykel främst för asfalt, kanske som pendlarcykel över längre sträckor för åretruntbruk i alla möjliga väder. Men även för långturer för här finns räckvidd.

Turbo Como har en ganska hög prislapp, å andra sidan får man en hel del för pengarna. Så det är inget för den som bara vill testa om elcykling är grejen, snarare en elcykel för redan övertygade elcyklister, och kanske vill uppdatera från en enklare elcykel och få en välbyggd hoj för vardagsresorna. Vi tror till och med att Turbo Como är hyfsat trivsam även under vintern. På hösten när regnet vräker ned lär man inte bli nedstänkt om fötterna för Specialized har satsat på en riktig rejäl stänklapp på framskärmen. Inget sprut på skor och motor.

Den bör fungera utmärkt att dra tunga lass med, som en cykelkärra, då den har en stark mittmotor vars kraft kan växlas över tio växlar. 

Många svenskar föredrar fotbroms, troligen mest av vana, inte för att det är bättre. Turbo Comon har hydrauliska skivbromsar som manövreras från handtag, vilket gör att man får snabbare reaktion än med fotbroms.

Ramen med lågt insteg är dessutom med lätt bakåtvinklad sadelstolpe. Det har fördelen att man kan sitta rätt lågt och nå marken med, samtidigt som det ska vara möjligt att ha en sittställning för effektivt trampande.

Testexemplaret Specialized Turbo Como 4.0 är mittenmodellen i en serie av tre. Bland annat skiljer batteristorleken och antalet växlar, Como 3,0 har 460 Wh och 9 växlar och Como 5,0 har hela 600 Wh och 11 växlar.

Bild: 2020-02/specialized-turbo-como-4.0-bild-3.jpg
Displayen visar de värden som behövs, vill man gå djupare i motorsystemet finns appen Mission Control.

Motor:

Specialized Turbo Como 4.0 har en motor från Brose med programvara från Specialized, helheten döpt till Specialized 1.2. Maximalt vridmoment uppges till hela 85 Nm.

Här finns tre effektlägen, och vi noterar att den är programmerad för ganska mjuk gång. I övrigt så känns den som de flesta kvalitetsmotorer med momentsensor, den svarar direkt och fint utifrån hur mycket kraft man lägger på pedalerna.

I stadstrafik räcker lägsta effektläget riktigt bra om man inte vill köra hetsigt och komma iväg kvickt. Man växlar effektläge med en liten strömbrytare på styret, som också har en knapp för belysning, den är dock lite gömd på undersidan. På högsta effekt dundrar man på rätt bra, utan att behöva anstränga sig det minsta.

Riktigt fiffig är appen Mission Control där man själv kan justera hur motorn upp sig, man kan ställa in nivån på elsupport, max toppeffekt och respons vid acceleration. Dessutom finns en sparfunktion för batteriet, man ställer in önskad körsträcka och hur mycket laddning som ska återstå vid målet. Motorn anpassar effekten efter det, vilket förstås kan leda till ganska låg motoreffekt, å andra sidan långa körsträckor. Mission Control kan även ge enklare diagnoser på systemet.

Det var lätt att hitta gåassistansen, vilket det inte är på alla mittmotorsystem.

500 Wh batteri i ramröret, vilket vi bedömer kan ge 12-13 mil på lägsta effekt och goda förhållanden.

Köper man denna elcykel bör man se till att ha cykelavstånd till en auktoriserad serviceverkstad. Broses och Specialized motorsystem är inget som alla cykelbutiker kan serva.

Betyg: EEEEE

Byggkvalitet:

Inte precis någon ranglig skrammelhoj. Vi bedömer att det är genomgående hög kvalitet på cykeln och dess komponenter.

Betyg: EEEEE

Bild: 2020-02/specialized-turbo-como-4.0-bild-2.jpg
Tio växlar Shimano Deore, ett växelsystem av bättre klass.

Utrustning: 

Hydrauliska skivbromsar 180 och 160 mm skivor.

Skärmar i metall, och med riktigt långt stänklapp på den främre (detta borde fler cykeltillverkare ta efter).

Tio utanpåliggande växlar Shimano Deore.

Sadeln så bekväm att man inte ens lägger märke till den. Ej snabbkoppling på sadelstolpe, minskar stöldrisk för sadel, men å andra sidan lite mekigare när två olika långa ska dela på cykeln.

På ramröret finns skruvar för att montera vätskeflaskor.

Ramlås borde vara standard på en cykel av denna klass.

Pakethållaren är lite minimalistisk, ingen klaff för last och ingen främre kant som motverkar att lasten skjuts framåt. Är nog mest tänkt för att hänga på cykelväskor.

Gaffeln dämpas av SR Suntour NCX E25 med kort slaglängd (50 mm), som inte dämpar särskilt mycket. Vi undrar lite varför dämpare behövs, på en cykel som verkar tänkt för asfalt. Den har ju grova däck som också fångar en del.

Betyg: EEE

Cykelkänsla:

Vi börjar med att trampa iväg utan el, alltid intressant att känna elcyklar utan el (även om risken för eltorsk är liten med 500 Wh batteri). Vi märker inget motstånd från den vilande motorn bromsar, snarare är det vindmotstånd och cykeln tyngd som håller igen lite. Men den känns ändå drägligt lättrampad.

Med elassisten aktiverad är det förstås roligare. Motorn svarar ganska snällt. I de allra flesta fall räcker det med lägsta effekt, för att hålla anständigt elcykelfart (kring 25 km/tim). Ska man storma upp för tunga backar finns det åtskilligt med kraft på de två högre effeklägena.

Ovanligt brett styre bidrar till att man har god kontroll över manövrerandet. Släpper man styret i högre hastighet händer ingenting, cykeln känns stadig. I låg fart vill den dock dra lite i sidled om man inte håller i styret.

Betyg: EEEE

Prisvärde: Nästan 37 000 kr är rätt mycket pengar för elcykel. Inte så att vi önskar mer cykel för pengarna, men gärna en lägre prislapp. Är det den svaga svenska kronan, som pressar upp priset på importerade cyklar?

Betyg: EE

Utseende/design:

Visserligen inte någon utpräglad sportcykel, men framtoningen är ändå lite åt det sporitga hållet med viss elegans. Man tänker inte elcykel vid en första anblick, men det grova ramröret som gömmer batteri och motor antyder ändå.

Totalbetyg: 19/25

Plus

+ Stark motor med mjuk gång

+ Långa körsträckor

+ Bekväm sittställning

+ Stadig konstruktion

Minus

– Inget lås

– Pakethållaren lite väl enkel

Bild: 2020-02/specialized-turbo-como-4.0-bild-5.jpg
Dämpare med kort slaglängd, dämpar ganska lite.

Test: Specialized Turbo Como 4.0

Klass:  Exklusivt 30 000 – 40 000

Pris cirka 36 999 kr

Vikt: — kilo

Motor: Specialized 1.2

Batterikapacitet: 500 Wh

Testcykeln från: Specialized Sverige.

Läs mer