För automatväxlad vardagscykling
Björn Åslund
17 feb 2021
Hillkiller Step In i 2020 års tappning är en allsidig elcykel för året runt cykling med lågt insteg och hyfsat pigg motor. Den har något så sällsynt som automatiska växlar och som numera fungerar ju förvånansvärt bra.
Hillkiller är ett litet svenskt cykelmärke som funnits sedan 2010 och som drivs och utvecklas av en trio cykelentusiaster. Man började med att importera färdiga cyklar, men har gått över till att utveckla egna modeller.
Genom åren har man tagit fram en handfull modeller. Cykeln har komponenter från de stora tillverkarna, och totalt sett hävdar den sig bra i jämförelse med de stora tillverkarnas elcyklar.
En ny modell till 2020, nu med lågt insteg som gör att cykel passar för i princip alla, åtminstone om det gäller cykling på främst asfalt. Den kan passa i en familj där flera vill dela elcykeln.
Batteriet i på sadelröret har sina fördelar. Visserligen ser batteriet ut att vara lite i vägen när man kliver på, men i praktiken upplevde vi inte detta som ett hinder. Pakethållaren får då normalhöjd (till skillnad för batteri i pakethållaren), vilket är bra om en barnstol ska placeras där. Cykeln står också relativ upprätt parkerad på stödet.
Cykeln är fullt utrustad för vardagscykling, vi hittar inget vi direkt saknar. Skulle möjligen vara en korg, men det ska gå att eftermontera.
Drivlinan är Shimanos Steps 6100 mittmotor, som räcker bra i de allra flesta lägen. Det bör ge cirka 10 mil med batteriet på 417 Wh.
Så var det den automatiska växlingen, också från Shimano. Själva växlingen fungerar utmärkt, och kan även växlas manuellt i fall man inte är nöjd med automatikens val. Dock skulle vi önska annan utväxling, den känns väl hög. Den femte högsta växeln klickar i först kring drygt 30 km/tim en rejält utförsbacke, så det blir sällan användning för denna. Det blir alltså bara fyra växlar i praktiken, vilket ger ganska stora steg mellan växlarna. Testcykeln var en prototyp, så eventuellt kommer Hillkiller att ändra på utväxlingen. Dessutom är det lätt att ändra utväxling, det är bara att byta till annat bakdrev på bakhjulet.
Hillkiller har hittills sålts via webben, men nu planerar företaget att även sälja via cykelbutiker. Man räknar med att börja sälja den längre fram i vår.
Motor:
Steps 6100 är Shimanos är en mellanmodell bland mittmotorer. Den har 60 Nm vridmoment och har en hel del ork. Testcykeln hade dubbdäck som troligen bromsade färden en del. På lägsta Eco gick det lite tungt, men på läge Normal känns motorkraften betryggande. Och på High är Steps 6100 tydligt på hugget, när man lägger ordentligt med kraft på pedalerna. Överhuvudtaget arbetar Steps 6100 väldigt diskret. Den svarar fint på hur man trampar, man bara känner att cyklingen går lätt. Och det är på gränsen till ljudlöst.
Motordisplayen är lätt att plocka loss, för att minska stöldrisken. Likaså är batteriet mycket enkelt att lossa och sätta tillbaka.
Displayen är väldigt informativ. Den visar givetvis hastighet, laddning (i fem steg) och sträcka, men även motoreffekt (med en stapel), belysning på/av och effektnivå och aktuell växel. Den går att ställa in så kadens (trampfrekvens) visas, vilket varit ovanligt hittills på elcyklar.
Batteriet på 417 Wh bör räcka för rejält långa körsträckor. Med lägsta Eco är säkert 12-13 mil möjligt, och vi tror 10 mil bör klaras på Normal.
Betyg: 4
Byggkvalitet:
Det är svårt att bedöma byggkvalitet på en cykel, men vi hittade inga tveksamma detaljer.
Betyg: 4
Utrustning:
5 växlar Shimano Nexus Inter 5-E. Fungerar riktigt bra.
Godkänt Ramlås, Abus Shield 5650 som kan vajerlåsas.
En riktig vettig pakethållare, med upphöjningar både bak och fram som håller lasten på plats.
Hydrauliska skivbromsar, som tar som de ska.
Cykelstödet kunde dock sitta lite längre bak, viss risk att vänster fot nuddar det.
Lyse bak och fram som tänds centralt på motordisplayen.
Dämpad framgaffel, 50 mm slaglängd, som kan låsas.
Sadeln helt okej, rumpan nöjd.
Betyg: 4
Cykelkänsla:
Hillkillern är inte förstavalet om du vill vara snabbast vid rödljusen och köra hårdast i kurvorna. Snarare en elcykel för ganska lugn, trygg och bekväm cykling i vardagen. Den har egentligen inga utmärkande egenskaper, som sticker ut och stör. Det är kort och gott ungefär som en elcykel av denna typ ska vara.
Händer det något får man snabbt stopp på ekipaget med skivbromsar. Många vill ha fotbroms på denna cykeltyp, troligen av svensk tradition och vana. Men hydrauliska skivbromsar är överlägsna, och tar inte lång tid att lära.
Styrets höjd och vinkel kan justeras, men med verktyg. Sadel saknar snabbkoppling, så det behövs verktyg om olika långa cyklister ska använda Hillkillern.
Automatisk växling har sina fördelar. Du behöver inte tänka på rätt växel vid stopp, du startar alltid på ettan.
Växelnavet är också inkapslat, till skillnad från utanpåliggande växlar, vilket bör klara vinterhalvåret bättre.
Betyg: 4
Prisvärde:
Fin mittmotor och automatisk växel gör att priset går uppåt till denna nivå.
Betyg: 3
Utseende/design:
Inte är det ramens form som gör att man faller för Hillkiller. Den är praktisk och ändamålsenligt, vilket gått ut lite över det estetiska.
Totalbetyg: 19/25
Plus
+ Lågt insteg, cykeln passar de flesta
+ Trevligt motorsystem
+ Automatväxeln fungerar bra
Minus
– Utväxlingen känns inte optimal (vilket dock är en subjektiv bedömning av vår testförare). Detta är troligen lätt att åtgärda.
Test Hillkiller Step In
Klass: Premium 20 000 – 30 000 kr
Pris: 29 000 kr.
Vikt: 23 kilo
Motor: Shimano Steps 6100
Batterikapacitet: 417 Wh
Testcykeln från: Hillkiller