Fint motorsystem, tungtrampat utan el
Björn Åslund
31 jan 2021
Scott har byggt en hybrid i ett lite högre prissegment, med sikte på dem som vill pendla långt. Men det gäller att ha batteriet laddat.
Här har Scott har byggt en hybrid i ett lite högre prissegment, med sikte på dem vill pendla långt. Däckens tumstorlek är 27 på denna unisexmodell med lågt insteg. Den bör passa för de flesta i familjen oavsett kön. Så om prislappen är hög, så kan man ändå betrakta den som prisvärd, eftersom en elcykel som passar de flesta rimligen kan ersätta andrabilen.
Lite lätt framåtlutad sittställning underlättar om man vill ta i och trampa rejält under cyklingen. Boschmotorn drar starkt och behagligt, och med tydlig respons när man lägger kraft på tramporna.
Men motorsystemet är tungtrampat i avstängt läge, så den som gärna vill kunna cykla utan el, bör titta efter annan elcykel.
⇒ Byggkvalitet
På en cykel i denna prisklass ska det inte finnas snålkompromisser. Kraftig ram i aluminium. Pakethållare tydligt stadig. Skärmar är något som tillverkare snålar på, men på denna är det stadiga doningar.
Men några detaljer vi undrar över, det finns kablar som ligger öppet och utsatt ovanför motorn. Och så är det en öppning för kablar ner mot motorn. Kan det rinna in vatten här?
Betyg: 5
⇒ Utrustning
LED-belysning både fram och bak, som tänds bekvämt. Cykeln har även röda lysdioder i pakethållaren, som ständigt lyser.
Justerbar dämpning på framgaffeln, för varierande underlag.
10 utanpåliggande växlar Shimano Deore. Även skivbromsar från Shimano.
Kedjeskydd är i hopbyggt med motorn, och kedjan går delvis inne i motorn. Kan vara svårt att själv ta av kedjan.
Ramlåset Abus Pro Tectic 4960 finns inte på Stöldskyddsföreningens lista över godkända lås.
Men ska inte en sån här cykel ha ringklocka?
Betyg: 5
⇒ Cykelkänsla
Cykeln känns stadig och pålitlig. Trots öppen ram finns inte minsta spår av svajighet. Batteri under pakethållaren ger ju lite högre tyngdpunkt, men det är inget som är märkbart. Kort sagt, känns färden njutbar och trygg med elmotorn aktiverad, om man gillar framåtlutad sittställning (vilket inte alla gör). Plus för att motorn är ganska tyst.
Skivbromsarna är som kan förväntas i denna prisklass. Kort sagt, det är full kontroll och effektiv stoppförmåga.
Betyg: 3
⇒ Motor
Mittmotor Bosch Active 250 Watt. Displayen är föredömligt utförd med tydliga symboler för olika funktioner, som belysning. Displayen har tydlig visning fart, distans och de fyra effektlägena. Dessutom en stapel som indikerar motorns aktuella effekt, som ju varierar på hur hårt man trampar. Rejäla knappar för effektinställningen.
Motorsystemet är momentstyrd, ju hårdare tramp ju mer effekt. Och motorstyrningen fungerar riktigt bra, mjukt och fint. Inga problem att hålla 25 km/h även när det går uppåt, men vi har kört elcyklar med rappare acceleration.
Men stänger man elen, så är det inte lika roligt längre. Visserligen rullar cykeln bra, men i jämförelse med andra mittmotorsystem så känns detta ganska tungtrampat.
Betyg: 5
⇒ Utseende
Denna Scott utstrålar kraft och energi. Intrycket är också en elcykel med kvalitet. Inte mycket motstånd, som hindrar att den hamnar på önskelistan.
Totalt: 17/20
Fakta – Scott E-sub Tour Unisex
Cirkapris: 29000 kr
Vikt: 24,1 kilo
Motor: Mittmonterad Bosch Active
Batterikapacitet: 400 Wh
Hemsida: www.scott-sports.com
Ur Allt om Elcyklar nr2 2016