Fint motorsystem men med litet batteri

Björn Åslund

Björn Åslund

31 jan 2021

Giant bjuder på en bekväm men kort färd. Batteriet är ovanligt litet men övriga komponenter och motor övertygar.

Giant ska vara världens största cykelmärke. Modellen Giant Prime E+ XC är av typen hybrid med lågt insteg. Kanske inte en cykel för de riktigt långa distanserna, då batteriet är i minsta laget. Men den erbjuder en bekväm färd för den som föredrar lite upprätt sittställning, eftersom den dessutom är både dämpad framgaffel och en sadelstolpe med inbygg fjädring.

Mittmotorsystem från Yamaha, med högt vridmoment, som jobbar fint och tyst. Mittmotor gör att motorn kan växla och man får bra backtagningsförmåga. Dock är vi förvånade över att batteriet är ovanligt litet, och att det bara är en enkel variant av Yamahas manöverpanel, trots en prislapp på cirka 25 000 kr. Vi har sett elcyklar med Yamahas motor till ett lägre pris, men med betydligt större batteri.

I övrigt har det dock inte snålats på komponenterna på denna Giant. Det kan säkert vara en cykel som fungerar bra även vintertid, åtminstone om man undviker riktigt långa turer. 

    Byggkvalitet

Betyg: 5

En elcykel i denna prisklass ska inte ha några komponenter av lågt pris och dito kvalitet. Konstruktionens kvalitet känns övertygande. Vi tror att cykeln ska hålla för åtskilliga års bruk. Självklart ska den dock inte lämnas ute ständigt i regn och snö.

    Utrustning

Betyg: 4

Denna Giant är utrustad med nio utanpåliggande växlar av typen Shimano Alivio. 

Hydrauliska skivbromsar ska det vara på en cykel med denna prisnivå, och bromsarna av märket Tektro Vela lämnar inget att önska för en normal cyklist. 

Belysningen tänds smidigt från motorns styr­panel, och det är led-lampor fram och bak av den typ som har återfinns på många cyklar ­
i dag. Pakethållaren av en egen konstruktion som sannolikt inte skakar loss eftersom den är svetsad i ramen. Packningen spänns fast med elastiska remmar.

Kedjeskyddet är en ganska nätt konstruktion, men täcker tillräckligt för att åtminstone slippa olja på byxor.

Vi noterar att cykeln är utrustad med dämpad framgaffel, och den har även fjädring i sadelstolpen. Men vi hade gärna sett ett ramlås. På den platsen är det tomt.

    Cykelkänsla

Betyg: 4

Giant Prime E+ XC är hyfsat lättcyklad även med motorn i viloläge. Motorn visar inga tendenser att bromsa. Däcken av märke Schwalbe Energiser Life, som vi bedömer som kvalitetsdäck.

Körställningen är gan­ska upprätt, som på klassiska damcyklar, men det går att vinkla ned styret lite om så önskas. 

Vi ser inga fråge­tecken när cyklingen kommer upp i fart. Den sveper fram tryggt och lugnt på cykelbanorna, och man kan svänga rätt ordentligt utan att det känns osäkert. Visserligen ett högt monterat batteri som ger en högre tyngdpunkt, men det var inget som var påtagligt.

Denna Giant bör bli trevlig att grensla, för den dagliga pendlingen. Men det snålt tilltagna batteriet kan bli en svag punkt vintertid om man cyklar långt. Kyla krymper ju batteriernas kapacitet.

    Motor

Betyg: 3

Mittmotor Yamaha 250 watt. På många andra cyklar med Yamahas motorsystem sitter en display som visar all möjlig information om körsträcka, effekt och batteristatus. Denna Giant har en lightversion av displayen, där endast motoreffekten kan ändras och man ser batteriets laddning. Belysningen kan också tändas här. Displayen är dock betryggande tät mot fukt och väta. 

Yamaha-motorn är momentstyrd; ju hårdare tramp desto mer effekt. Förutsättningarna var dock inte sådana att vi kunde hårdtesta cykeln i backar och under tufft väder. Men vi har vid andra tester av Yamahas­ mittmotor noterat att den visserligen drar villigt i uppförsbackar, men att hastigheten kan vara lite begränsad just i sådana backar.

Men på plan mark upplevde vi denna mitt­motor som mycket trevlig. Den reagerar på ett naturligt sätt på hur hårt och snabbt man trampar, så det känns bara som man blivit betydligt starkare i benen.

Men så var det batte­riet, som är på måttliga 312 Wh. Inte många moderna elcyklar har så litet batteri. Enligt ett faktablad ska det räcka till 120 km. Då ska det nog vara både sommar och medvind … 

    Utseende 

Lite kantiga former på ramen ger ett något stramt intryck som också utstrålar viss pondus och styrka. Upp­rätt körställning associerar till en städad och civiliserad cykling, men det går att sprätta iväg rätt kvickt med denna Giant.

Totalt: 16/20

Fakta – Giant Prime E+ XC

Webb: www.giant-bicycles.com

Cirkapris: 25 000 kr

Vikt: 24,3 kilo

Motor: Mitt­monterad Yamaha

Batterikapacitet: 312 Wh

Ur Allt om Elcyklar nr3 2016

Läs mer