Elcykeln logo Meny

Fin utmanare från Skanör

Den danska lådcykelboomen kom tidigt till Skåne. Vid sidan av stora märken som Cargobike i Malmö, kommer nu uppstickaren Seaside Bike från Skanör. De har utvecklat en vacker lådcykel med bra komponenter för knappa 20 000 kr.

Hittills har Seaside Bike sålt mest lokalt via sitt utlämningsställe i Malmö. Men nu vill de utöka sin försäljning via nätet. Att skicka en lastcykel med DHL är milt sagt en utmaning. När vår testcykel anländer är den packad enligt konstens alla regler. Den är dessutom helt färdigmonterad. När em-ballaget väl är bortplockat, är det bara att sätta i batteriet och trampa iväg.

Redan innan vi fått av transport-emballaget får jag kommentarer om att cykeln ser fin ut. Lastcyklar har en tradition av att vara robusta och funktionella. Seaside Bike vill skapa något de sammanfattar i begreppet familjecykel. Fokus ligger på att säkert och bekvämt frakta upp till fyra barn. Cykeln ska se inbjudande ut och samtidigt ha bra skydd för väder och vind, menar Seaside Bike.

Det går inte att få allt när priset är så lågt. Men i grunden har cykeln bra komponenter. Navmotorn från kinesiska Bafang, Tektro hydrauliska skivbromsar fram plus V-broms bak och sju utanpåliggande Shimano-växlar gör detta till en intressant utmanare –
i lågprissegmentet.

Bild: 2018-04/2017-05-23-10.48.59.jpg
Överdraget skyddar effektivt (parkerad cykel).

Byggkvalitet

Faktiskt inte mycket att anmärka på trots det låga priset. Riktig plywood i lådan, utmärkt finish på lacken. En rejäl matta skyddar dessutom golvet. Bra skydd runt främre lampan. Ordentliga fotsteg i lådans hörn för att kliva upp. Cykelramen är välbyggd och har bra stabilitet. Styre och sadel känns pålitliga. 

Utrustning

Man sitter mjukt på den stora stoppade sadeln i retrostil. I lådan finns det två fasta sittbänkar med fyra trepunktsbälten. Under testen provar vi att även placera mig, som är två meter och väger 100 kg, i lådan. Det blev tungstyrt! Men fungerade faktiskt och jag fick plats. Max totalvikt är dock 180 kilo. Med två fullvuxna ombord kan man inte ta med sig så mycket mer.

 Den som vill ha mer plats kan välja att ta bort en bänk eller bägge. Men bänkarna är inte gjorda för att sättas i och tas bort för ofta. De hydrauliska skivbromsarna fram gör att bromskraften fördelas jämnt och effektivt mellan framhjulen. Bak sitter en enklare fälgbroms med vajer som gör sitt jobb. Alla tre bromsarna går enkelt att låsa så att cykeln inte rullar iväg av misstag vid parkering.

De sju utanpåliggande Shimano Tourney-växlarna byts enkelt med fasta lägen på växelreglaget. 

Bra ledlampa fram, som sitter väl skyddad och ger ett fint ljus. Bak finns en röd ljusramp på batteriet. Cykeln har ingen dämpning. På grovt grus med hårdpumpade däck skumpar det rejält. 

En trehjuling behöver rejält med plats på cykelbanor. Då är det bra med en gammaldags ringklocka som hörs tydligt med sina två vackra toner. I grundpriset ingår ett luftigt kapell med fönster som kläs över två bågar. För 750 kr kan man köpa till sittkuddar, lås och ett specialsytt regnskydd, som enkelt kan dras över hela cykeln vid parkering. 

Cykelkänsla

Med en tung trehjuling är kanske inte cykelkänsla det första man tänker på. Med last blir cykeln rejält tungtrampad utan motor. Här gör elstödet verkligen stor skillnad! Plötsligt känns den tunga cykeln relativt lättrampad. Att kunna sitta nära varann inbjuder till långa samtal under resan.

Motor

Motorn i baknavet kommer från Bafang, Kinas troligen största tillverkare av elcykel­motorer. Nackdelen med en navmotor är att den ger samma kraft oavsett växel. Detta märker vi när kommer till en liten rätt beskedlig backe. Trots att jag trampade maximalt på lägsta växel med medeleffekt på motorn, kommer vi inte upp! Vore bra med ett större omfång på växlarna.

Den monokroma skärmen är liten, går inte att ta loss och har bara tre knappar. Två används huvudsakligen för att byta effektläge men med långa knapptryckningar slår man på ljuset respektive gåassistans. Genom korta tryckningar på på/av-knappen kan man bläddra fram olika information som trippmätare, totalt cyklad sträcka etc. Batteriets laddning visas med sex pluppar. Tyvärr åker indikeringen upp och ner ett par steg under cykling, beroende på belastning. Detta tyder på att batteriet kroknar en smula, när motorn ber om mycket ström.

Motorstyrning är snällt inställd. Går igång mjukt med en liten fördröjning. Bra om man har barn ombord. Slutar man trampa fortsätter motorn någon dryg sekund. Vid inbromsning stannar dock motorn omedelbart tack vare sensorer i bromshandtagen. Batteriet är i minsta laget (374 Wh) om man ska cykla lite längre. Tom väger cykeln sina modiga 65 kilo och den stora lådan bromsas rejält av motvinden.

Utseende 

Detta är nog cykelns starkaste kort. Stor omsorg har lagts ner på små detaljer, som skapar en harmonisk helhet. Med rätta kallas den familjecykel. Ser trivsam och välkomnande ut.

Plus

+ En inbjudande vacker trehjuling

+ Välprövad välkänd Bafang-motor

+ Pålitliga effektiva bromsar

+ Rejält regnkapell som skyddar bra

Minus

– För litet omfång på växlar

– Yttre växlar tar mycket stryk vintertid

Bild: 2018-04/dsc01546.jpg
Fyra mindre barn sitter säkert i lådan.

Seaside Bike familjecykel

Klass: Lastcykel

Webb:
Seasidebike.se

Cirkapris:
19 900 kronor inklusive kapell och frakt

Vikt:65 kg

Motor:Bafang 8fun
i baknav, 250 W

Batterikapacitet: 374 Wh, (36 V
10,4 Ah)

Testcykeln från: Seasidebike.se

Ur Allt om Elcyklar nr3 2017

Gustav Forsberg

Gustav Forsberg

PUBLICERAD: 2021-02-12

Relaterade artiklar