Enduroinspirerat från italienska Fantic

Gustav Forsberg

Gustav Forsberg

15 feb 2021

Många MC-tillverkare har provat sin lycka med elcyklar.
De upptäcker ofta att det är något helt annat att ta fram en elcykel än en mc. Men italienska Fantic, med rötter i endurovärlden, lyckas riktigt bra.

Vi testar instegsmodellen av Fantics Integracyklar, som kostar en bra slant. Men den har en härlig tyst motor från tyska Brose, med ett av marknadens bästa vridmoment som toppar på hela 90 Nm! Plus ett batteri som rymmer 630 Wh. En sådan här cykel ska naturligtvis utmanas i tuff backig terräng. Det har vi gott om i Göteborg. 

På skogsstigar känns det högsta effektprogrammet väl aggressivt. Så jag väljer mittenprogrammet som grund. Men när jag kommer till ett riktigt brant och besvärligt motlut, knäpper jag in högsta effekten. Cykeln svarar omedelbart och vi dansar upp utan problem. Den heldämpade cykeln, med hela 140 mm slaglängd i främre dämparen, sväljer det mesta. I en brant nedförsbacke får jag främre dämparen att slå i botten i ett gupp. Men det är enkelt att justera upp hårdheten på den, för att passa min vikt och cykling. 

FX1 Trail 140 känns trygg med sitt direkta gensvar i styrningen. Mittmotorn reagerar omedelbart när jag ändrar tryck på tramporna. Hela cykeln känns tight och precis. Där finns allt man behöver men inget lullull. En uppskattat finess är att växlingen sker med tummen. Bra när fingrarna behövs runt handtagen, för att styra rätt bland sten och rötter.

Bild: 2018-09/dsc03293.jpg
Stort batteri på 630 Wh fint infällt i ramen.

Utrustning

EEEEE

Rejäla hydrauliska skivbromsar fram. Med bromsskivor på 20 cm och 18 cm går det att bromsa in väldigt effektivt. Bak finns elva kedjekransar med ett omfång på hela 382 procent (11– 42 kuggar). Växeln Sram NX 11 är pålitlig och tål många mil. På lägsta växel och lite motorstöd klättrar man uppför riktigt branta backar utan problem. I andra änden av växelomfånget saknar jag möjligen en aningen större högsta växel för att kunna cykla riktigt fort på asfalt. 

Jag är ingen vän av asketiska sadlar men denna kändes skön. Rejäla grovmönstrade däck med extra brett bakhjul ger bra grepp. Visst blir cykeln mer tungtrampad på asfalt med sina grova nabbar. Rullar ändå hyggligt tyst. För arbetspendling i stan skulle jag komplettera med löstagbara stänkskärmar, ett ordentligt bygellås med kedja för att låsa fast cykeln och bra cykellyktor.

Motor

EEEEE

Brose är en relativt ny mittmotor som uppskattats för sitt stora moment, toppar på hela 90 Nm. Jag som till vardags trampar en hybridcykel med pigg mittmotor från Yamaha, märker att Brose är ett strå vassare. Ett snabbare, distinktare svar och mer kraft när jag behöver det. Brose är dessutom aningen mindre och lättare, sitter fint integrerat i ramen med rejält skydd undertill. Med en inre kraftöverföring via gummirem i motorn, blir den  vibrationsfri och tyst. 

Batteriet på hela 630 Wh är fint insmuget i ramen. Laddningskapaciteten är en halv gång större än batterier på 400 Wh. Det ger två fördelar: jag kan komma längre, alternativt köra på högre effektprogram, på en laddning. Men det blir också färre laddningscykler, vilket gör att detta batteri kommer hålla för en halv gång längre totalsträcka. Nytt batteri till mittmotorer kostar vanligtvis från 6 000 kr och uppåt.

Manöverpanelen är liten och med en ovanlig sexkantig form på skärmen. Den visar den sedvanliga informationen som laddning, effektprogram, hastighet och cyklad sträcka. Något oväntat kan jag även se vilken effekt mitt trampande tillför. 

Byggkvalitet

EEEEE

Sällan ser man en sådan välbyggd ram, där skarvarna mellan delarna är i princip osynliga. Cykeln ser ut att vara gjuten i ett stycke. Finishen och hopfogningen av ramdelarna håller absolut toppklass. I den här prisklassen är det självklart att kablar dras invändigt i ramen som här. Med genomgående axlar i hjulen får man en stark infästning.  

Cykelkänsla

EEEEE

Men sina 25 kilo och grovmönstrade däck blir Fantic lite tungtrampad utan motorstöd. Men Brose påslagen förvandlas cykeln till en livlig, följsam och pigg kamrat. Tack vare att motorn är så tyst känns cyklingen mer naturlig. Kraften finns där, men gör inget större väsen av sig. Från endurovärlden har Fantic hämtat konceptet att ha ett större framhjul, här på 29 tum, för att svälja ojämnheter i underlaget. Ett mindre bredare bakhjul på 27,5 tum ger en livligare cykel och bättre fäste. 

Prisvärde

EEE

Heldämpade MTB med likvärdiga växlar och bromsar brukar kosta ett par tusen till. Här får man dessutom den förnämliga Brose-motorn och ett riktigt stort batteri som är fint infällt i ramen. Men Fantic-cyklarna säljs huvudsak­ligen via nätet och därmed ingår ingen service efter köpet utom vid garantiärenden.

Utseende/
design

Visst är det mycket italiensk endurokänsla i denna cykel. Piggt tilltal i dekor och färgval, men inte påträngande. Jag gillar det. Med sitt fräcka utseende lär den tyvärr locka till sig tjuvar. 

Plus

+ Extra stort batteri som smyger in fint i ramen.

+ Härligt tyst stark vibrationsfri Brosemotor.

+ Välbeprövat, tåligt växelsystem.

+ Stabil, tight respons vid tuff cykling i krävande terräng.

Minus

– Lite tungtrampad utan elstöd.

– Stöldbegärlig.

Betyg: 23/25

Bild: 2018-09/dsc03299.jpg
Ovanlig sexkantig form på skärmen.


Bild: 2018-09/dsc03305.jpg
Elva växlar från Sram tål hårdkörning.

Fantic FX1 Integra Trail 140

Klass: Lyx

Pris cirka: 41 100 kr (31 100 kr med
elcykelpremie)

Vikt: 25 kilo 

Motor:
Brose Drive S

Batterikapacitet:
630 Wh (36V 17,5V)

Testcykeln från:
Fantic Sweden,
fantic.se

Foto: Jesper Hök 

Ur Allt om Elcyklar nr2 2018

Läs mer